Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første havåløkt


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Mandag begynte endelig sommerferien, og utover dagen ble været fantastisk. På sedvanlig vis feiret jeg med å reise på fisketur. Årets første havål var målet, og klokken 18.30 kjørte Torbjørn og jeg nordover fra Knarvik. En time og et kvarter senere hadde også store makrellagn funnet hvile på bunnen.

Vi hadde ikke rare troen på at det skulle skje noe særlig før det ble mørkt, eller mørkere er vel mer rett å si, men der tok vi feil. Allerede etter en halv times fiske dro det av sted hos meg. Etter noen meter stoppet fisken, før den begynte å vandre igjen. Typisk piggskate. Tilslaget ble satt, og det svarte godt i motsatt ende.

Fisken kjempet som en havål, men det gjør gjerne de aggressive hannskatene også, så vi hadde fremdeles mest troen på en flat en. Noe overraskende konstaterte vi likevel at faktisk var årets første havål som hadde gulpet i seg agnet mitt. Torbjørn fikk fisken i håven, og vel oppe på land kunne vi også slå fast at det var en gammel kjenning.

IMG_5299.JPG

Fisken jeg hadde kroket hadde vi på land tre ganger tilbake i 2012. Med sitt deformerte kranium og bare et øye er den enkel å kjenne igjen. Trolig har den gått i en teine eller noe som liten, og blitt kleppet ut og på sjøen igjen av en krabbefisker som ikke likte fangsten. Den hadde samme kraniumform da Torbjørn og Martin fikk den etter tur sommeren 2012, og intet var forandret da jeg selv fanget den i september samme år.

Nå hadde fisken, som har fått navnet "Madeye", strukket seg nokså mye, og selv om kondisjonen ikke var all verden, fikk den 5140 gram ut av vekten. Dermed fikk årets havålsesong en virkelig kickstart. Targetarten på land etter en halv time, i fullt dagslys, hører absolutt sjeldenhetene til her ute hos oss.

IMG_5293.JPG

Etter hvert som timene gikk havnet litt forskjellig på land, Jeg fikk en lyr som ble med hjem til middag, mens Torbjørn dro en makrell på sluk og en liten torsk på et svært makrellagn. Etter hvert fikk vi også besøk av Jak, som fikk med seg litt action, han også.

IMG_5302.JPG
IMG_5321.JPG

Først landet Torbjørn en svær svartbak som surret seg inn i det ene snøret hans, og fikk nappvarsleren til å hyle. Deretter plukket jeg meg en ny art nede i et dypt og innfløkt, undersjøisk tunnelsystem. Denne arten er såpass kul, og har vært et mål for meg såpass lenge, at den skal få sin egen bloggpost. Mer om den senere, med andre ord.

IMG_5361.JPG

Jak takket for seg rundt klokken 00.30, og vi begynte å tenke på det samme. Heldigvis ventet vi litt til, for like før klokken 01.00 runnet det som ville helvete hos Torbjørn, nesten like gale som det svartbaken fikk til tidligere på kvelden. Tilslaget ble satt, og på ny var det havål i anmarsj.

Fighten ble kort og knallhard, men snart kunne jeg håve kveldens andre ål. Denne hadde omtrent samme lengde som min fisk, men var i betydelig bedre forfatning. Vekten stoppet på 7,9 kilo, og dermed var også Torbjørn i gang.

IMG_5405.JPG

Siden broderen ikke har ferie ennå, pakket vi sammen ikke lenge etter. Det er ennå et par måneder til høysesongen for havål setter inn, og etter hvert som kveldene blir mørkere blir det mer og mer stas å være ålejeger. Når det er sagt er det godt og varmt i sjøen allerede, og tydeligvis ikke for tidlig.

IMG_5392.JPG

Mer fra mandagens tur, og det som garantert blir flere havåløkter utover sommeren, kan du lese i Hooked-magasinet #2 i slutten av august. Jeg sparer også noen bilder jeg er svært fornøyd med til denne artikkelen, så stay tuned for more happiness...
Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.