Gå til innhold
Fiskersiden

Feriefiske i Sognefjorden


Aspen
 Share

Recommended Posts

Det ble noen fine feriedager med familie til vakre Sognefjorden. Denne østlendingen hadde aldri vært her, og jeg må innrømme at jeg gledet meg stort til muligheten for å fiske på dypet i disse omgivelsene.

Dessuten var det håp om å få noen nye arter.

Vi fikk ordnet med båt, og når jeg så denne ble forventningene skrudd betraktelig ned. Etter en runde med bånnplugger, årer, og Tesa-tape så var det håp igjen. Den både holdt seg flytende, og kunne beveges på vannet. Til alt overmål fikk jeg lånt en mildt sagt brukt motor, som noe overraskende virket.

Første turen utpå tok jeg på litt grunnere vann (jeg stolte ikke helt på farkosten enda), og det begynte bra syntes jeg.

Glassvaren var raskt bortpå og sugde i seg makrellstrimmelen.

14714593634_a3dd0d6b7c_b.jpg

Rett etter får jeg også en Brungylt.

14713808901_cf3bccb705_b.jpg

Deretter blir det knurr, i hauger og lass. Bare avbrutt av en og annen torsk eller hyse.

Makrellen som så lett gikk på ved første kast, ser ut til å ha forsvunnet, men heldigvis får jeg noen slengere.

Da er det bare å komme seg lenger ut.

14530330769_13b36287fc_b.jpg

Været er strålende, vinden slukner, og det er en flott naturopplevelse med niser rundt båten på blikkstille vann.

Under slike forhold spanderer jeg et par kvelder på skatesatsing, har ingen problemer med å kjenne alt som skjer nede på 400-500 m. Det skjer lite. Makrellen på bunn blir bare utsatt for noen mindre brosmer.

14530331749_4238071f16_b.jpg

Siste kvelden er det litt mer action, og jeg får sikret noen småhai (som jeg hadde lovet barnebarnet). Det blir flere svarthå, og hågjel av moderat størrelse.

14736850573_2c0b271595_b.jpg

Lusuerene er jo også på plass.

14716983005_c71a65d014_b.jpg

Jeg har nå gitt opp skate. Med litt håp om blålange, så bruker jeg et takkel med 5 kroker. Det nærmeste jeg kommer blålange er verdens minste lange.

14716689682_7d52e8f362_b.jpg

Til slutt rykker det godt til nede på 480 meter. Nappingen er uvanlig, og det er ganske tungt å dra opp. Jeg gjør meg en del tanker om hva dette kan være mens jeg sveiver den lange veien opp.

14693987326_f27c605cee_b.jpg

Likevel blir overraskelsen stor. Tre store akkarlignende blekkspruter. Lengde ca 80 cm, og drøyt 2 kg hver, etter at de har spylt ned båten. Har jo opplevet å få mindre blekkspruter, og akkar tidligere, men da langt mer beskjedne størrelser.

14693987676_f8eb34487d_b.jpg

Noen som vet hvilken art disse er ?

Min tur til Sognefjorden avsluttes uten det helt store fiskemessig, men alt i alt såpass spennende at det frister til gjentagelse.

14530333428_78ab3890c2_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.