Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken wobbler til sjøfiske fra land


can
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter nettopp dette her, har litt lyst til å prøve siden eg aldri har fiska med wobbler før. Har skjønt at det mest brukt ved dorging men denne gangen her tenkte eg å høyra kva som kunne egna seg til å bruke på ei vanlig 9 fot stang fra land.

Ser i ein katalog fra Normark at rapala har x antall forskjellige wobblere heilt opp i klasse svindyr. Nå treng prisen kanskje ikkje bety så veldigt mykje pga at eg tenkte å vera ein skikkelig gjerrigknark slik at eg binder krokene fast til splittringen med ein sen med litt lavere styrke enn den andre sena.

Treng vel ikkje å vera rapala heller da, berre kom med tips men den bør vel vera synkande på ein eller annen måte siden det eg pleier å få er lyr og torsk kanskje eg kan få ein og anna sei og viss eg er heldig. Har lest litt på bloggen til Alvestad ser at han bruker Magic swimmer fra sebile samt koolie minnow. (men han er jo selger også da, selv om eg synes at bloggen hans er kjempebra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville droppa den planen om svakere sene mellom krokene og wobbleren og heller satsa på ordentlige knuter når du fester wobblern i hovedsnøret/fortommen. de fleste wobblere går ikke så dypt at risikoen for å sette fast er særlig stor.

tips til wobblere som er gode kaste: prey target, rapala max rap, x-rap, countdown. savage gear har vel noen lettkasta saker også. kystwobblere er ofte veldig lettkasta, men det var vel vanlige wobblere du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at Alt om Fiske eller Villmarksliv hadde en test med kastewobblere for litt siden.

Rapala countdown og Rapala original kom godt ut om jeg ikke husker helt feil.

Jeg har tatt sykt mye sjøørret på den nye med scatter lip denne sesongen.

Den har en helt syk gange jeg aldri har sett på noen wobbler tidligere og er rå effektiv.

Utover det vil jeg ikke anbefale deg det gjerrigknarktrikset ditt....jeg er en gjerrigknark selv og sparer mye penger på å bestille fra ebay og utlandet ellers.

De gangene jeg har kjørt en wobbler i bunnen er det skjea son har hukka seg i fast først.

Når det skjer graver den seg bare ned i bunnen med nesa først.

Det skal heller ikke mye til for å ødelegge gangen på en wobbler.

En kystwobbler har litt mer tyngde enn en vanlig wobbler og det er formen og rykk og napp i stanga som gir bevegelser til wobbleren og ikke skjea.

Jeg har best suksess med kystwobblere når jeg fisker de ganske aktivt med mye bevegelse i stangtuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då får eg droppa sen (gøt) trikset på wobbler, men eg kan ikkje sjå bort i frå at eg bruker det på ein litt dyr sluk. Får sjå om eg kan få tak i ein av dei nevnte wobblerane, har noken kataloger her får ta og bla litt i dei. Ett problem, i teorien med countdown muligens kan vera at dersom du lar den synke til eks vis 5 m før du begynner å sveive inn så vil du hukke fast i boten når du nærmer deg land. Mulig at det ikkje er ett problem i praksis da, uansett er eg takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg spørre heilt konkret kva wobbler du tenker på Aurejeger når du snakker om den nye med scatter lip? Anngående å handle fra utlandet har jo sett litt på det eg og men går det ikkje mykje vekk i frakt og toll eller er det berre inbilling (koster jo fort noen kr å kjøre til butikken også da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Teorien din om å la wobbleren synke er et problem jeg aldri har siden jeg stort sett bruker flytewobblere. Det er greit siden jeg dorger endel å kunne slenge ut wobbleren og at den begynner å dykke når jeg er i posisjon med båten. De aller fleste wobblere har også et svømmedyp de dykker til, (hvis du ser på linken under er svømmedyp oppgitt) og dykker dypere dess fortere du sveiver. En flytewobbler vil jo flyte opp når du stopper opp. Så om jeg kjører eller fisker over ei grunne sveiver eller kjører jeg bare saktere.

Dette er en Rapala Orginal Med Scatter Lip.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Wobblere/Rapala/Rapala-Scatter-RAP-CD/Rapala-Scatter-RAP-CD-7cm-RT-Nyhet-2014-149961-p0000081374

Ang. å bestille fra utlandet bruker jeg mye ebay og får ofte fiskeutstyr til godt under halv pris der.

Om bestillinga er på over 200.- NOK sender jeg selger en mail eller melding til selger og spør om vedkommende kan merke pakka med "gave" så jeg slipper toll.

På over 60 bestillinger hittil har alle selgere gjort det :)

Jeg synes det er veldig greit å få wobblere og anna fiskeutstyr rett i postkassa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkje noken dum ide det der ja med toll og greier, var forresten på xxl i dag kjøpte blant anna 2 abu Garcia tormentor coast wobblere begge to på 20 gram. Den eine i nesten kvitt og den andre i ein slags grønn farge med litt glitter i. Satser på å prøva dei i vekå som kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.