Gå til innhold
Fiskersiden

Art #66 - Femtrådet Tangbrosme


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Som de aller fleste faste brukerene her på Fiskesiden har fått med seg fikk Kim en spesiell fangst utenfor Bergen i Mai. En Nordlig Tangbrosme, ikke bare én, men faktisk to nordlige tangbrosmer har han fått på den samme plassen. Siden jeg og Kim har fisket mye sammen og samarbeidet spesielt på micro-fronten det siste året synes han kanskje at jeg "fortjente" å få vite hemmeligheten om hvor han fanget de nordlige tangbrosmene. Han fortalte til og med i detalj om hvilken hule de var tatt og jeg var selvfølgelig veldig lysten på å gjøre et forsøk etter denne arten selv, men det hele gikk litt i glemmeboken.

For ikke lenge siden hadde han en ny tur til denne plassen i Fjell, der han fikk seg en ny overraskelse. En femtrådet tangbrosme dukket opp i samme hule som han fikk sin første nordlige. Vi har ikke hørt om noen fangst av femtrådet tangbrosme på stang fra Bergen før, så dette var en ny, kul oppdagelse. Dette gjorde at jeg fikk fornyet lysten på å gjøre et forsøk på plassen.

Fisken lever på grunt vann blandt tang og steiner, og er veldig lyssky. Kikkfiske med hodelykt kan derfor være nok til å skremme fisken nok til at den forsvinner for godt.

Jeg dro ut på plassen og leitet opp noen huler i området Kim hadde forklart. Det var full fjære, så hulene Kim hadde fisket i var tørrlagt. Jeg fikk likevel funnet et par lovende huler. Kroker i str. 10 ble agnet opp med reke og plassert ned i hulene. Jeg hadde ikke så mye fisketid denne kvelden, så jeg bestemte meg for å fiske hele tiden mens jeg var på plassen, til tross for at det var lyst den første timen. Dette resulterte i litt for mange bergnebb og noen berggylt, men når mørket hadde senket seg godt over plassen roet det seg. Jeg sjekket stengene jevnlig og etter et par timer kom det opp en liten brun sak... Tangbrosme! Den hang etter kroken med halen i været og hodet ned mot bakken. Feilkroking var det første jeg tenkte, men håpet på at den bare hadde surret seg i fortommen. Men nei, fisken var feilkroket langt bak på kroppen - Hva er oddsen for det? Mildt sagt surt, men det var første turen - Det hadde vært verre om jeg hadde hatt mange timer etter denne.

14981599317_9b447ea0e2_z.jpg

Kvelden gikk uten noen flere fisk på land, og jeg måtte gi meg med en ganske sur følelse. Men, det ga meg i alle fall blod på tann og neste dag var jeg på plass igjen. Det regnet og var surt, men det fikk bare være. Den tangbrosmen skulle på land, riktig kroket.

Jeg var i gang litt senere enn dagen før og jeg slapp unna bergnebb, men jeg kunne dra på land flere sjøstjerne som hadde lagt seg på agnet mitt. Timene gikk uten noe fisk og både troen og humøret var på bunn. Regnet gjorde det jo ikke akkurat bedre heller. Jeg ga agnet god tid i hulene, og jeg fisket med hele 4 stenger.

Agnsjekk etter agnsjekk gikk forbi uten noe fisk. Men på den ene stangen kjente jeg at det var noe, troen var ikke veldig stor og opp kom det en liten tareskog, men inne i tareskogen så jeg en brun halefinne. Jeg fikk fjernet tangen og der hang det en tangbrosme - riktig kroket! Yes, art nr. 66! Opp i akvariet med den og kroken ble fjernet, Fornøyd ble jeg sittende å studere fisken i akvariet. Jeg ga meg mer eller mindre å fiske, men hadde fortsatt to stenger i sjøen. Nå gadd jeg ikke sitte i dette gufne været lenger så jeg begynte å pakke sammen. Jeg tok opp de to stenge som fortsatt fisket, og der hang det jammen enda en tangbrosme! Ketchup-effekten very much. Den var mye mindre enn den første, men likevel gøy å få en til. Fiskene ble veid til 60,6gr og 25,29gr. At den største var specimen kom som en god bonus.

15165179371_5477a89092_z.jpg

Utrolig deilig at det klaffet så godt etter det sure møtet med den første tangbrosmen. Kanskje jeg skal prøve på den nordlige nå?

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice Peter Gratz igjen, skjønner den demotiverende følelsen av feilkroket tangbrosme (eller egentlig ikke, slapp heldigvis det...) Syntes litt synd på deg da jeg fikk meldingen av deg, men du fikk nå arten likevel ila. 2 økter og det er ikke gale. Har jo fisket der i mange år, uvitende om micro-livet der, og det var jo egentlig bare ny kunnskap, nye metoder vi har tatt i bruk (+ timer og skikkelig med flaks) som gjorde at jeg fant disse to artene. Har et ørlite håp om å treffe på andre tangbrosmer her også.

BTW: For meg virker det som NTB foretrekker kaldere vann, og 5TTB er litt mer varmekjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.