Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til mitt bruk


Andreas84
 Share

Recommended Posts

Hei igjen!

Jeg spør mye her, men har fått så mye gode svar så :P

Jeg hadde en litt ubehagelig opplevelse på sjøen for noen dager siden. Jeg skulle ut å prøve litt fiske i en 15 foter. Jeg kjørte godt ut fra land, dit hvor jeg trodde det kunne være fisk å få, å slengte ut harpesnøre. Men den sank ikke :o Jeg så ned, å der var bunnen.

Da tenker jeg at det kan nok være greit med ekkolodd så dette ikke skjer igjen.

Så et enkelt ekkolodd som måler ca 30+ meters dybde kanskje? Evt om det kan varsle når det blir farlig grunnt. Hvis det er mulig å få i 2-3000,- klassen med kart hadde det vært ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite-4 HDI burde være et bra valg for deg. 2990kr for kombiversjonen med kombinert downscan og vanlig ekkoloddsvinger.

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-elite-4-hdi-200-hyb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger ikke med kart, men den har innebygd et demokart som dekker Oslofjorden til rett sør for Moss, demokartet er helt greit, bruker det selv.. Det følger med ei tom kartbrikke i esken og så kan du kjøpe kart online fra Navionics,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 for en enhet med bra ekkolodd og ok kartplotter er BILLIG. Hopp tre år bak i tid og du hadde måttet ut med langt fler tusenlapper enn dette for omtrent tilsvarende elektronikk. (Ikke for å være slem, jeg har levd på studentbudsjett en gang i tiden jeg også.)

Bortsett fra kart (hvis du ikke fisker i Oslofjorden, da klarer du deg lenge med bakgrunnskartet) må du investere noen tiere på Biltema eller Clas Ohlson på kabelsko etc og så må du nødvendigvis ha ett batteri.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke så mye å spare på de billigere alternativene, men du kan kjøpe Mark 4 HDI som er lik Elite 4 HDI men med gråtoneskjerm isteden for fargeskjerm.

Billigere enn det så begynner vi å gå på akkord med bruken din. Du kan se på Vexilar Sonarphone, den finnes i en variant for fast montering og en med sugekopp og baserer seg på at skjermen er en smarttelefon eller nettbrett. Og brukes da sammen med Navionics sin kartaplikasjon. (Tenk en gang til før du går for en slik løsning, vann og telefoner er sjelden en god kombinasjon og ekkoloddet har sine begrensninger det også.)

Neste er å droppe enten kartplotter eller ekkolodd. Dvs gå på feks et rent ekkolodd. En Elite 4x HDI har det samme ekkoloddet som Elite 4 HDI, men ikke kartplotter. Tilsvarende har en Elite 4 HD bare kartplotterdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Elite-4 HDI nå, men ikke kart. Du kan jo bruke kartplotteren til å lagre waypoints og for å se sporet du har gått, der er et grovt bakgrunnnskart som i hvertfall viser hvor det er vann. Fram til du har råd til kart så bruker du Navionics appen på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.