Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken snelle til Fenwick Ironfeather Quadrant 8" 2-12g?


Logaren
 Share

Recommended Posts

Kona knallet til med flott gave her om dagen, en Fenwick Ironfeather Quadrant 8" 2-12g. Selvsagt hadde man mumlet om denne stanga en tid, ikke minst hvor mange fine fiskemiddager akkurat *denne* stanga kom til å bringe hjem. Fisk er jo i tillegg så sunt....

Jeg er litt i tvil om hvilken snelle jeg skal velge til stanga. Jeg tror 2500 blir litt stort, og utvalget i mellom 1000 og 2500 er vel rimelig labert? Prismessig tenker jeg rundt 1300-2000.

Det kunne kanskje spesielt være hjelpsomt med råd utenom Shimano. Stort sett så har jeg brukt Exage, Stradic og diverse rimelige Shimano sneller. Daiwa er jeg helt blank på, men disse så interessante ut:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Daiwa/Lexa/Daiwa-Lexa-1500-SH-FB-Haspelsnelle-149209-p0000080620

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Daiwa/Ballistic/Daiwa-Ballistic-2000SH-Nyhet-2012-135762-p0000067135

Er jeg helt på jordet her?

Endret av Logaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Daiwa sneller er minst like bra som Shimano i samme prisklasse. Ballistic 2000 bør være et bra valg. Søkte litt på snella og fant bare positiv omtale. 7+1 lager, høy utveksling (6,0:1) og bare 221g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på prisene fra Japan. Det var en overraskelse. Særskilt på Daiwa ser det ut til å være noe å spare.

Eksempel:

Daiwa Certate 2000 (tror dette er eldre modell, 9 kulelagre) hos skittfiske.no - 5.999,-

Daiwa Certate 2004CH (10 kulelagre, modellen med høyere utveksling) hos http://jpangler.com/index.php/reel/daiwa-spinning/certate/daiwa-new-certate-2004ch.html - 325 usd inkl frakt x 1,25 moms x 6.5 dollarkurs = 2.640,-

Dette må jeg si jeg synes var rimelig stor forskjell. Jeg ser det er forholdsvis vanlig i USA å kjøpe sneller direkte fra Japan, er det noen her som har prøvd tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på prisene fra Japan. Det var en overraskelse. Særskilt på Daiwa ser det ut til å være noe å spare.

Eksempel:

Daiwa Certate 2000 (tror dette er eldre modell, 9 kulelagre) hos skittfiske.no - 5.999,-

Daiwa Certate 2004CH (10 kulelagre, modellen med høyere utveksling) hos http://jpangler.com/index.php/reel/daiwa-spinning/certate/daiwa-new-certate-2004ch.html - 325 usd inkl frakt x 1,25 moms x 6.5 dollarkurs = 2.640,-

Dette må jeg si jeg synes var rimelig stor forskjell. Jeg ser det er forholdsvis vanlig i USA å kjøpe sneller direkte fra Japan, er det noen her som har prøvd tilsvarende?

Når det gjelder størrelse på snella så føler jeg 8 fot ligger akkurat i grenseland på hva som føles fornuftig med enten 1000 eller 2500.

Jeg tenker ei finfiskstang som din kanskje vil balanseres best med ei 1000 snelle, mens ei 8 fot 10-30gram kanskje vil føles mer harmonisk med ei 2500. Ei 8 fot 7-21gram kanskje kan føles helt grei enten med ei 1000 eller ei lettvekt 2500. (f.eks noe i Ci4)

Det er en tråd her inne om nettopp en som har importert Daiwa fra Japan nå nylig.... Søk Daiwa så finner du den nok.

Certate til 2700 er løp&kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om tråden Lystfisker'n. Kan nevnes at jpangler spesifikt spurte om hvilken valør pakken skulle ha. Tydelig at de er vant med eksport til Europa. Lav valør er på eget ansvar da fraktforsikringen kun dekker pakkens valør. Så får hver enkelt gjøre sine egne vurderinger.

Endret av Logaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg feiget ut i sin tid, og kjøpte en stradic 1000. Når jeg nå ser prisene etter at kronen har svekket seg, så er prisen betydelig mindre fordelaktig på utenlandsimport.

Imidlertid har jeg kjøpt en Fenwick Quadrant 9" 6-24g, da jeg har vært fornøyd med 8" jeg fikk i fjor. På denne vil jeg ha 2500 snelle. Hvordan er servicen på Daiwa i Norge nå? Jeg har gode erfaringer med Shimano og service i Norge, men har mest lyst på en Daiwasnelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.