Gå til innhold
Fiskersiden

Relaks
 Share

Recommended Posts

Søndag 12. Oktober hadde jeg, av alle ting, sesongens siste seriekamp borte mot Odda. Hvilket betyr at jeg måtte ta turen til den direkte deprimerende bygden Odda, men frykt ikke! I motsetning til Odda, så så jeg andre muligheter enn bare en tur til en industri herjet bygd, for familien har hytte i Rosendal snaue 30-40 min unna Odda. Så da ble planen lagt, dra inn til hytten på lørdag og bli der til jeg skal på jobb igjen. Tirsdag fikk jeg melding fra sjefen om at jobben kalte på onsdag, så da ble det hjemreise, men på de dagene jeg hadde der inne rakk jeg hvertfall å gjøre noe fornuftig, fiske!

I lang tid nå har jeg studert sjøkart, lagd tackler, forhørt meg med diverse fiskere osv. om hvordan skal jeg kunne lure en aldri så liten blålange til å bite over makrell agnet mitt, dette har i grunn bare resultert i godt over 20 blanketimer. Så da er det jo selvskrevent at jeg skulle kjøre i gang nokk en blålange satsing de fisketimene jeg fikk tid til. Torsdag før avreise ble det klart at også Schizo vil prøve på blålange i Hardanger, og siden vi spiller på samme lag, hvorfor ikke når begge likevell må inn til Odda. Så tidlig på lørdag (altså rundt 13.00) plukket jeg han opp, dro til første og beste asia sjappe, fikset noe makrell og kjørte som en gal innover til Hardanger. Hadde vi truffet onkel blå på veien innover hadde nokk turen blitt amputert, men med den flaksen meg og han har, så så vi omtrent like lite til de som man gjør til skolest i krabbeteiner.

Etter å ha ventet litt over tre kvarter på fergen, dratt av et par "hondeloorter" nokk til kverke all bergnebb i en 50 meters radius, kom vi oss endelig ombord på båten, og nærmet oss målet. Da vi ankom hytten var middagen laaaangt fra klar, så vi satt sammen noen stenger og tok en aldri så liten økt etter piggvar på nærmeste strand. Denne plassen har levert flere piggvar på 5+, men etter å ha brukt opp alle karmaen vi hadde bygget opp på å unngå onkel blå, endte vi selvfølgelig opp med en lyr, ikke noe mer, bare en lyr........ Jaja, skal ha noen dårlige fiskeøkter innimellom også tenkte jeg...

Da middagen såvidt hadde truffet bunnen av magesekken, var meg og Peter (schizo) i gang med å pakke kystmeite utstyret for å teste ut en ny plass som i teorien skulle kunne levere en og annen Piggskate, den gang ei. For å best beskrive den surf økten velger jeg å gjøre om på det kjente Cesar sitatet "jeg kom, jeg så, jeg vant" til "vi kom, vi så, vi blanket". Som dere sikkert har forstått nå hadde vi absolutt ingen aktivitet what so f****** ever. Det eneste gøyale som skjedde var at vi fikk besøk av en søt liten skapning som var glad i chips.

15321427149_51f798c560_b.jpg

Denne søte lille rakkeren tuslet frem og tilbake fra sprekken den fant seg med jevne mellomrom i en times tid for å hente ny ladning med chips. På et punkt stod den faktisk og spiste rett fra hånden min, med andre ord, ikke akkurat det du ville fått en dvergulke til å gjøre.

15535054691_7b64764ff3_o.jpg

Dag 2 i Hardanger ble strengt tatt ingen suksess. Eneste verdt å nevne er at Peter fikk noen speci rødflekkete kutlinger der inne (bombe, de er over alt).

Mandagen derimot, blå mandag som mange vil kalle det, skulle vise seg å leve opp til navnet, men på et annet vis enn forventet. Mange syns at mandager er kjipe, slitsomme osv. vi derimot våknet opp til strålende sol og stille fjord, "BLÅLANGE SATSING!" var det første jeg tenkte da jeg så hvor stille fjorden var. Etter en god frokost, et par kopper kaffe og en båt fylt til randen med fiske utstyr tutlet vi utover fjorden på jakt etter gøyal fisk på noen større dybder. Mens vi durte på utover, rigget vi til stenger, kuttet opp agn og gjorde oss mentalt klare til å blanke på dypet, slik som jeg har gjort så alt for mange ganger. Da vi stoppet satte jeg i gang prosjektet om å agne opp det steinsyke tacklet jeg hadde lagd som jeg der og da mente var perfekt egnet for blålange. Etter å ha agnet opp 7 meter med tackle og ha smelt på ett 500 grams lodd i bunnen, hev jeg hele stasen over båtripen, fant meg en god sitte/ligge stilling og ventet på at jeg skulle nå bunnen.

15351585328_ce9b955e8a_o.jpg

Etter lang tid fant vi ut at vi hadde bommet grovt på de 400 meterne vi satset på å treffe, for vi hadde havnet rett over et av de dypeste punktene i fjorden, jaja, f*** it, orker ikke å sveive opp nå.

Da begge hadde truffet bunnen, startet straks smaltalken som raskt gikk over til rå latter og vitser så tørre at vi begge ble tørste. Det hele startet da jeg ut av det blå sa "ee d ein slik ein hondelort du har liggande der?" og Peter begynte å le som en sørpefull brøleape. Dette gled kjapt over i nye vitser om alt fra at brosme ser ut som "ein hondelort" til nytt navn til fotballspilleren "Klaas Jan Huntelaar" som ble omdøpt til "Klaas Jan Hondelort".

Til de av dere som ikke har snøring på hva vi snakker om, se og nytt. (ca. 00:40-01:15)

https://www.youtube.com/watch?v=027zrLDHc00&spfreload=10%20Message%3A%20Unexpected%20end%20of%20input%20(url%3A%20https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D027zrLDHc00)

Men da vitsene ble grovere og humoren tørrere, kjente jeg et bestemt napp i stangen min, etterfulgt av nada niks. Jaja, hondelort. Men etterhvert kjente jeg stangen ble tyngre og tyngre, så jeg satt et tilslag for moder jord, fedrelandet og alt sammen, og jaggu meg hang det ikke noe på i andre enden!

15351117419_3028376b9e_o.jpg

Etter mye banning, hondelort og melkesyre begynte endelig tacklet mitt å nærme seg overflaten, og 10 meter fra båten kunne vi skimte noe nedi vannet. "Helvete sat**, det e en lange" sa jeg, men da den kom nærmere båten så den litt annerledes ut. "DET E BLÅLANGE!!!!!" sa jeg rimelig bestemt, mens Peter enda ikke hadde funnet ut at håven var for liten. Etter mye om og men tok Peter bare udyret i gjellene og dro det stein døde liket av en blålange opp i båten, "JAAAAAAAA!" ropte jeg høyt nokk til at Peter skvatt ut en liten hondelort. Ikke bare hadde jeg, etter en god del timer uten flaks fått meg arten jeg håpet på, men den var ikke så alt for liten heller. Vekten stoppet på 6,16 kg, og dermed var en ok+ size blålange notert på artslisten.

15523292591_b795e9a1e3_b.jpg

Resten av turen kan oppsummeres i en feilkroket hågjel for Peter sin del. Da vi etter ca. 7 timer på fjorden kom til land, tok vi oss tiden til å ta et par poserings bilder av blålangen før den ble sløyet. Så man kan med andre ord si at det faktisk ble en "Blåmandag"

14917417093_b1b8c38c96_o.jpg

Noe fantastisk bilde ble det ikke, men som Mr. Volcom sa "Det første var best, spesielt nytenkningen med den røde bøtte i sentrum. Artig detalje"

Den påfølgende kvelden ble det ny surf økt etter piggskate, men akkurat like dødt som forrige økt..... Dagen derpå ble etter frokost ny tur på fjorden, denne gang med brungylt som target, men den satsing oppsummerer jeg i dette bildet

15351117589_f74422b9a8_o.jpg

Tonnevis med blåstål senere gadd vi ikke mer og satset på glidende på dypet etter større skater, men siden driften var i samme fart som oss da vi kjørte inn der, så det ga vi kjapt opp. Da ble neste drift lagd til en 200 meters "flate" jeg håpet noe artig kunne dukke opp på, mens Peter bare håpet på lusuer av alle ting. Jaja, hondelort. Han fikk 3 hondelorter før vi måtte vende inn mot hytten igjen å gjøre klart til hjemreise. Så etter noen dager i Hardanger var det eneste kule vi fikk 1 blålange, ikke en eneste svarthå bet engang. Noe som før min del er litt sånn mixed feelings, da jeg faktisk presterer å enda mangle den arten på listen min :P

Da er vell det eneste å si, hva er neste art å satse på der inne?

Endret av Relaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport mr! Hyggelig langhelg selv om det ikke ble helt topp fiskemessig :)

Jepp, var en hyggelig tur selv om fisket ikke var heelt på topp, men fikser oss flere turer inn der :) Må jo se om du kan få deg en blålange, om vi kan treffe skolest, brungylt, piggskate, kolmule, øyepål og sølvtorsk, også er vell begge lysten på pers på blåkjeft :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.