Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden Havspark


sarepta
 Share

Recommended Posts

Oslomarka JFF har vært i Drøbak og fiska. Det fikk meg til å tenke på noe jeg drømmer om. Det jobbes med nasjonalpark i Østmarka, og hvorfor ikke la den gå over i Oslofjorden nasjonalpark? En park jeg mener skal gå ut til Larkollen/Slagentangen. En kombinasjon noen andre i verden neppe har maken til. En kombinasjon som vil berøre svært mange positivt, noen ytterst få negativt. Da velger vi nok ikke å lage den. Men jeg tror det finnes både jegere og fiskere som kunne tenke seg en sånn nasjonalpark. Skal vi få den er det ikke nok bare å tenke tanken men få den ut til dem som bestemmer.

Vi har Færder nasjonalpark her i Vestfold og kort fortalt er den keiserens nye klær i ny utgave. Alt av forskrifter,restriksjoner,lover og regler gjelder de 5% som er landområder. De 95% under vann har parkforvalterne svært lite eller ingen bestemmende myndighet over. De som sto bak ideen, Erling Lae og Erik Solheim, visste naturligvis at hvis de ville ha vern også under vann ville det bli bråk og valgte den enkle vei. Det blir keiserens nye klær og ikke en rik og økologisk nasjonalpark av.

Det er et knapt år til lokalvalget. Bruk tiden til å påvirke. Alle partier har hjemmesider og mailadr til politikere finnes på nettet..

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

EN annen ting som er det ser skummelt ut for er jo leppefisken, er jo nesten ikke leppefisk igjen flere steder etter at oppdrettsnæringen begynte å kjøpe opp det som fantes for å bruke dem til avlusing.

Og hva skjer når man fjerner så mye av en type fisk fra store områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det å kunne få en friluftsfjor hvor man bevisst satser på å gjenoppbygge balanse og biologisk mangfold burde interessere både miljøvernere,miljøpolitikere,marinbiologer og alle oss som mener havet er noe man skal høste bærekraftig og overlevere i godt hold til neste generasjon. Vi har dessverre vedtatt at det er umulig og da blir det slik.

Vern kan være svært lønnsomt. Derfor er det på høy tid at selv verdens rikeste land slutter med å ta seg råd til å videreføre et økonomisk og økologisk ødeleggende fiske i Oslo og Drammensfjorden. Ja sikkert også mange andre steder i landet.

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.