Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger litt hjelp


Fredrik Karlsen
 Share

Recommended Posts

Ser at PENN Battle snelle er 0.25

og at PENN Conflict snelle er 0.25 / 0.28 , Så da må jeg vell i tenkeboksen litt.

Ikke helt sikker på hva du mener her, men hvis du sikter til tabellen som står på snellen så er det bare en veiledning som sier noe om kapasiteten på spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny stang, har et par Beastmaster selv og er veldig fornøyd med dem.

Om du kjøper ei snelle i 4000 str ville jeg fylt den opp med 0.24 multiline og 0.50 monofortom. Greit å ha bra styrke til å tvinge storlyr og torsk bort fra bunn og tarebelter!! Vil tro du får på rundt 200m 0.24 på ei 4000 snelle.

Det er null problem å kaste sluker\jigger opp til 70-80g med den stanga, det er en fordel om du fisker plasser med kraftig strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken stang eller snelle klarer i nærheten av hva 0.24 multi snøre takler. så det bli litt overkill. Bremsen gir seg gjerne på kanskje 6kg. og stanga løfter heller ikke mer. Da er det litt overkilll at snøre har bruddstyrke på 17-18kg :) Fortom kan gjerne være litt kraftig, for å motstå slitasje fra stein og fisketenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beregner slitasje inn, skal ikke mye slitasje til på 0.17 multi før det blir betydelig svekket..

De 10m jeg mister i kastelengde bryr meg lite, for med tynn multi vil man måtte kappe mer og oftere av og dermed miste kastelengde grunnet spolemotstand. I tillegg må man måtte fylle mange ekstra meter med tynnere line = dyrere.

Hvilke minus mener du 0.24 har kontra 0.17?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter snøre ca 1 gang i året. og jeg trenger ALDRI å kutte av enden på snøret. Dette innebærer så klart et must for bruk av mono fortom. Det skal også sies at jeg OFTE fisker med utstyret (2-6 ganger i uken). Ikke fyller jeg spolen med multi heller. Jeg bruker mono backin og 110 meter fireline ytterst. Foruten tap av kastelengde så er en ulempe at skjøteknuten blir mer klumpete og dermed begrenser kastelengden ytterligere. I tillegg vil også vind og strøm dra mer i tykt snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser hva du mener, men jeg bruker tønnesvivel og 1m mono fortom, ikke 6-7-8m som mange andre.

Men er det stor forskjell på 0.24 og 0.17 på avdrift? Jeg får nå fisk uansett, går heller opp 20-30g på jigg\sandeel.

Men jeg ønsker meg mer enn 110m multi for å unngå å komme inn på monobackingen.

Ræva er som en moderator, skitten og shitzofren :D Eller delt.. Smaken altså!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis man skjøter med svivel så vil man jo ha betydelig mer slitasje på enden av multi snøre ja. Selv bruker jeg mono som nesten går inn på snella. Avdriften er ikke det værste. Vinden er et større problem. Der mister man ekstremt mye av følsomheten i snøret. Har selv aldri opplevd å bruke så mye som 110 meter av multisnøret. Men om det skulle skje så er jeg ikke bekymret. backin sena har høyere bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.