Gå til innhold
Fiskersiden

Plastikkfjøl til svinger montering


kje
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om hvor man kan få tak i tykk plastfjøl for montering av svinger? Tenkte å unngå å borre hull i båten og feste plastikkfjøl i hekken med Tec7 og skru fast svingeren i plastikkfjølen. Hadde ikke Erik og Cral tenk ut noe sånt?

Jeg har sett på SternMate men tenkte lage noe selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ta en tur på nille eller anna nyttig butikk og kjøpe ei lita skjærefjøl som du kan kappe til som du ønsker?

Det der er det mange som har gjort, kjøpt skjærefjøl på IKEA, Biltema, Claes Olsson, Europris, etc etc

for akkurat dette formål. Jeg selv kjøpte passe biter på eBay, der er tilbudene fleire og materialvalgene mye større. Men, kanske ikke like rimelige som for en skjærefjøl i Norge når frakt og ev MVA er betalt (fast mine kostet under 200 kr, så....)

Tenk på att fjølen skal være så tykk att ikke skruene till svingerfestet går igjennom. Det går ann å legge/lime to plater for å få dobbel tykkelse men da blir det meir jobb da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs!! sånn plast av polyetylen som også brukes mye til skjærefjøler kan ikke limes med tech7...

Liming av polyetylen er vanskelig, men ikke helt umulig og det finnes spesielt lim til dette.. spørsmålet er dog hvorvidt dette limet har de egenskapene man ønsker hvis/når platen en gang skal fjernes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på båten din hadde jeg vurdert justerbar giverholder. Fordelen med dette er at du kan dra opp giveren uten bruk av verktøy når båten skal opp og ned, det store plusset med en båt som din er nettopp å kunne sette den ut overalt selv om slippen er dårlig. Jeg brukte dette på Silveren min og det fungerte veldig bra. Min nåværende båt krever uansett en skikkelig båtslipp, så på den har jeg skrudd giverne rett i akterspeilet.

Jeg hadde en plan om å bruke Starboard, men fikk ikke tak i passende avkapp i tide før sjøsetting. Jeg ville ikke betale over tusen kroner for en stor plate, så da droppet jeg det. Men ebay er nok det beste alternativet hvis man ikke har hastverk. Skru platen i akterspeilet, som andre har nevnt er lim og slike plater ikke alltid en like heldig kombinasjon.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alternativer om man absolutt ikke vil skru i båten, SeaSucker er et av disse alternativene.

Det er kraftige sugekopper som visstnok til sammen skal holde 108kg belastning.

Spørsmålet er jo også om det skal være en permanent montasje eller ikke.

https://www.seasucker.com/shop/transducer-mount/

Et annet alternativ er feste basert på supermagneter, i så tilfelle er du avhengig av å komme til der det er enkelt skrog, skroget må heller ikke være for tykt på det aktuelle stedet, vil tro det blir en utfordring da skrogtykkelsen sannsynligvis er tykkest nettopp på hekken.

Den under skal klare skrogtykkelse opp til 15mm

http://www.fishfindermounts.com/#!product/prd1/2055478735/15mm-magnetic-transducer-mount---kayaks-%26-boats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode innspill :) Jeg tror Erik sitt forslag høres lurest ut med tanke på at svingeren fort kan bli ødelagt ved sjøsetting. Da er det praktisk å kunne justere høyden på svingeren så den ikke tar nedi. Vet du om noen slike justerbare svingerholdere Erik? Jeg søkte litt og fant Vexilar hadde noe men det var vel mer vinkelen som ble justert. http://vexilar.com/info/mounting-transom-transducers/ Jeg kan vel kanskje greie å lage noe selv også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liggende fra Silver som du kan overta., samme type som Cral har på båten sin i dag. Tror jeg betalte 450 for den så du kan få den for samme pris. Ellers har både Silver og Linder liknende varianter. Alle fungerer etter det samme prinsippet, altså en skinne som monteres på akterspeilet og så er det en plate som sklir på denne skinnen, platen låses ved å skru på en knott. Giveren festes i platen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.