Gå til innhold
Fiskersiden

Utenlands fiskere med kveitevad/line


svartfeskarn
 Share

Recommended Posts

Mulig dette har vært tatt opp før kanksje , men har de siste par åra merket meg at utenlandske

fisketurister har bynt med kveite vad her hvor jeg fisker . Lurer på hvor mye dette har å si for den

lokale bestanden , er ganske my småkveite i området , flere som har vært borti at utenlands fiskere

har med seg slikt bruk ? å va tenker folket om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem som setter de, så finnes del en mulighet for at mye bruk av kveitvad med det økte uttaket det medfører vil kunne påvirke bestanden.

Vet ikke helt hva du vil frem til, men om disse "utenlandske fiskerne" ikke har fast bopel i Norge, og heller ikke norsk statsborskerskap, har de ikke lov til å fiske med annet enn håndredskap.

  • For utenlandske turister, eller andre personer som ikke er norske statsborgere eller likestilt med norske statsborgere, gjelder som før regelen om at fisket i sjøen kun kan foregå med håndredskap. Fangsten kan ikke omsettes.

ref: http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/redskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja ikke lovlig heller nei , de jeg har sett har vært tyskere da som ligger på en sån camp i nærheten , hvor stort

uttak sånt fiske gjir er jeg usikker på . Men at de tar opp my kveite under minstemålet tviler jeg ikke på , der har vel

de som leier ut en oppgave å gjøre . Takk for opplysningen Veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja ikke lovlig heller nei , de jeg har sett har vært tyskere da som ligger på en sån camp i nærheten , hvor stort

uttak sånt fiske gjir er jeg usikker på . Men at de tar opp my kveite under minstemålet tviler jeg ikke på , der har vel

de som leier ut en oppgave å gjøre . Takk for opplysningen Veg

Der er poenget. Utleieren !!! Penger viser seg å veie mer en etikk ... Har selv avslørt mye grums ( underground) blant utleiere som selv tenker mere på seg selv en på vår land ( Vel, og merke : Jeg er selv ikke norsk statsborger, men mine etterkommere og landet i mitt hjerte er det) 15 kgs grensa kom ikke av seg selv ;) Det var en god del undergrounds arbeid som fikk meg til å forstå hva er det som egentlig skjer...( dog syns jeg er fortsatt at 15 er for lite) Mange yrkesfiskere , især fra Tyskland, driver fortsatt som yrkesfiskere , dog ikke med fisk fanget ved Tysklands kyst. De er fanget ved vår kyst !!! ... Disse fangstene er frarøvet fra vår land, fra våre yrkesfiskere , fra våre etterkommere, fra vår land ... Umulig å bremse det alene, og da mener jeg umulig. Tyskerne er flinke og kjenner dem godt ( lærte hvordan den tyske samfunnet fungerte i en alder av 15 ) ... ( Selv om jeg prøver å være så anonymt som det lar seg gjøre i tysk fora, men etter å ha fått 1 fileterningskiv i strupen, ikke av tyskere, dog av nordmenn som driver camp) Kan ikke jeg tillate meg å forlate min familie og mine etterkommere pga mine etiske grunner .Ingenting er mer verdt en min familie , bortsett i fra vår land ( vel deres). Derfor blir man svak, desto flere som reagerer , desto bedre kan man agere ovenfor plyndringen som foregår..

Edit : Fortsatt mye grums !! Glem naboen som er med på slik frarøving av våre resurser . Slike naboer er ikke verdt å ha som naboer, ikke en gang som landsmenn !! : Anmeld ham !!! Anmeld all grums som foregår og som dere er kjent med. Gjør det for vår lands fremtid,for våer etterkommere , dog ikke risiker familien !! Ingen ting er verdt å risikere ens liv for noe, bortsett i fra familien og vår land...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke har heilt feil så er minstemålet på kveita 80 cm. Hvis dei fisker med ulovlege redskaper og samtidlig fisker kveita under minstemål er det politi som gjeld og da kan dei aldri komme tilbake til Norge hvis dei blir tatt på fersken.............. kunn en tanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja minstemål på kveite er 80cm. Men å kontakte politi fører sjelden med seg noe positive resultater. Da får du bare høre at det ikke finnes resurser til å forfølge saken. Og saken blir lagt i henlagt bunken om det foreligger en anmeldelse.

I Sverige er det kystbevokningen som styrer med denn overvokingen. Her i norge er det Statens Naturoppsyn som driver kontroll etc. Skaff dere gode kontakter der så blir det enklere å få dit politiet for det er dei som styrer med slike saker for Naturoppsynet har som regel en politi i distrikter/kommuner der dei ikke personleg kan være til stede. Vi har en politi her i kommunen som lyder under Statens Naturoppsyn.Vestland (på Askøy tror jeg hovedkontoret ligg), og som har dette som en del av sitt arbeid og det er til honom som vi her i kommunen melder om ulovlege garn etc...

F.eks, ta rede på hvem som styrer med slike saker i er kommune og etabler en kontakt. Siden kan dere utarbeide ett overvokingssystem for sen å kunne melde ulovligheten til honom slik at han kan ta dei på fersken..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja svaret er nok å ta kontakt med en annen instans med politi myndighet, som har mulighet til å følge opp saken og ta vedkommende på fersk gjerning. Da vil denne instansen kontakte politiet og opprette anmeldelse som holder. Men å kontakte politiet direkte som privatperson gir sjelden til aldri resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.