Gå til innhold
Fiskersiden

kan j drømme om å få opp kveita med dette utstyret?


kikkan84
 Share

Recommended Posts

Velkommen til forumet :)

Det er bra utstyr du har kjøpt, hvis du har 400+ meter med kvalitetsbraid på rundt 0.35mm er du skodd for det meste som kan bite på her på berget.

Men husk endelig på at alle detaljer teller når kveita skal opp, alt fra kroker, svivler, splittringer, fortommer, og ikke minst et kaldt hode i motsatt ende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet :)

Det er bra utstyr du har kjøpt, hvis du har 400+ meter med kvalitetsbraid på rundt 0.35mm er du skodd for det meste som kan bite på her på berget.

Men husk endelig på at alle detaljer teller når kveita skal opp, alt fra kroker, svivler, splittringer, fortommer, og ikke minst et kaldt hode i motsatt ende ;)

Funker det som man får i butikken om man spesifiserer kveitefiske? Eller må man bytte og bygge selv? Tenker da på kroker splittringer osv?

Helt grønn på dette ommrådet innen fiske..☺

Endret av kikkan84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BAN: He he, ja, det hadde åpnet for noen muligheter. Men lista over ting å ta tak i for min del hadde vært så lang at jeg neppe hadde kommet tilbake på en stund :)

Tilbake til topic :) Man får kjøpt ferdig terminalutstyr (ting å henge i enden av snøret) som funker til kveite. Men litt viktig å ikke bomme her, og i de fleste sjapper som selger fiskeutstyr risikerer man å treffe en selger som kan litt om ørretfiske og ingenting om kveite. Best å komme seg i en lokal butikk hvor de kan litt om kveitefiske. Eller bruke søkefunksjonen her på forumet, det er en gullgruve av informasjon hvis du bare leter litt.

Hvor skal du fiske kveite?

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BAN: He he, ja, det hadde åpnet for noen muligheter. Men lista over ting å ta tak i for min del hadde vært så lang at jeg neppe hadde kommet tilbake på en stund :)

Tilbake til topic :) Man får kjøpt ferdig terminalutstyr (ting å henge i enden av snøret) som funker til kveite. Men litt viktig å ikke bomme her, og i de fleste sjapper som selger fiskeutstyr risikerer man å treffe en selger som kan litt om ørretfiske og ingenting om kveite. Best å komme seg i en lokal butikk hvor de kan litt om kveitefiske. Eller bruke søkefunksjonen her på forumet, det er en gullgruve av informasjon hvis du bare leter litt.

Hvor skal du fiske kveite?

Blir nok i nord et sted. Ikke noe er planlakt, så tar gjerne imot forslag. Endret av kikkan84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord et sted er et godt utgangspunkt :) Det er i prinsippet kveite overalt nordpå, men det er størst sjans for å treffe den på relativt flat eller svakt skrånende bunn bestående av grus, sand. I tillegg bør det være mat i nærheten (den spiser hovedsakelig krabbe og andre fisker), men ikke for mye torsk og brosme på stedet (min erfaring).

Kjente kveiteplasser blir ofte hard fisket på, særlig i sommermånedene. Det kan derfor noen ganger være lurt å gå mot strømmen, og finne egne plasser. Da trenger du sjøkart, litt fantasi, samt stå-på vilje til å tåle noen bomturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord et sted er et godt utgangspunkt :) Det er i prinsippet kveite overalt nordpå, men det er størst sjans for å treffe den på relativt flat eller svakt skrånende bunn bestående av grus, sand. I tillegg bør det være mat i nærheten (den spiser hovedsakelig krabbe og andre fisker), men ikke for mye torsk og brosme på stedet (min erfaring).

Kjente kveiteplasser blir ofte hard fisket på, særlig i sommermånedene. Det kan derfor noen ganger være lurt å gå mot strømmen, og finne egne plasser. Da trenger du sjøkart, litt fantasi, samt stå-på vilje til å tåle noen bomturer :)

Ikke glem strøm! Masse strøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10153233269190609&id=562660608&set=a.10151564218980609.1073741826.562660608&source=56&ref=bookmarks. Hei jeg har da samme utstyret som du har gått til innkjøp av og har tatt ca 15 kveiter på det i år den største på 40 kilo. Har ikke noe og utsette på hverken stang eller snelle. det funker bra jeg har fyllt den opp med rundt 1500 0.30 spider wire. Litt tynt for kveite fiske mener mange men det funker for meg ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rage: Godt poeng, strøm er en nøkkelfaktor i jakten etter kveita.

Til TS: her spiller bunntopologien en veldig viktig rolle, i tillegg til tidevannssyklusen. Nå har du noen tips å starte ut fra, er bare å komme seg utpå og prøve ;)

Får ikke lenger quotes i svarene mine av en eller annen grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å melde deg inn på forumet på www.kveita.com å lese litt der. Der har jeg lært mye! Mange av dem på forumet der er også her innpå, men om det er kveita du er ute etter er det mye å lære der innpå.

Når det gjelder sene, så bruker jeg 65lb powerpro noe som skulle tilsvare rundt 0,40mm. Det er iallefall nok! Neste gang jeg skal bytte sene vil jeg nok gå for noe tynnere, så sena ikke tar strømmen så mye. Et annet tips jeg kan gi deg er å sette på 1-3m med tykk mono som fortom, braid tåler veldig lite slitasje fra bunn og fisketenner, så om du vil berge kveita må du absolutt ha på en monofortom (1.20-1.40mm er mye brukt)

Av kroker og splittringer bruker jeg nesten utelukkende Owner ST66tn, hovedsaklig for at krokene er meget sterke og kvasse, og de er godt rustbeskyttet og holder seg kvasse lenge. Jeg bruker owner hyperwire rustfrie splittringer, men det er ikke så viktig.

Man ser seg gjerne blind på bruddstyrker på sene, splittringer osv. Men man må huske på at man får ikke mere trykk på sena enn man klarer å stramme bremsen på snella. Som en tommelfingerregel sier man at sena må holde 3x max bremsekraft, da er man godt sikret!

Nede ved agnet er det ikke bruddstyrke som teller, men slitasjestyrke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.