Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til nytt telt 4-manns


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Teltet mitt er 12 år, og er kun 3-manns. Tenker å invistere i eit nytt telt.
Eg ønsker meg følgande spesifikasjonar.

-Lett
-God plass (minst 4-camp).
-God kvalitet
-Lett å slå opp.

Har tenkt litt på Helsport fjellheimen 4-camp. Er det nokon som har forslag? Bør eg kjøpe light eller superlight?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje lavvulight er noko å satse på. Har varanger lavvo frå før. Ser at fjellheimen kjem i light, superlight og standard versjon. Kva bør eg kjøpe av dette? Tenker at jo lettare teltet er dessto mindre vatn og slitasje toler det.

Er jo selvsagt en sammenheng mellom tykkelser og hvor mye slitasje telt tåler. Det som ødelegger duk mest er uv stråling, så unødig oppslått bør heller ikke telt stå for mye.

Hva du skal kjøpe er vanskelig og anbefale uten å vite behov du har og kanskje hva du har hatt frem til i dag.

Helsport er bra telt og gode løsninger.

Personlig digger jeg Hilleberg sine telt, og anbefaler glatt Keron4. Da får du to innganger med de fordeler det gir. Men dette er ikke lettvektere i dagens marked, dyre også. http://no.hilleberg.com/SV/?language=SV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Rondane 4 og Fjellheimen 4 Camp. Begge er knall gode telt med litt forskjellige egenskaper.

Jeg registrerer at jeg nesten alltid velger å bruke Fjellheimen selv om det er litt tyngre, siden det har litt mer rom under taket.

Jeg er også sjeldent ute på de lengste og mest strabasiøse turene hvor vektjaget har høy prioritet. Valget falt enkelt på standardversjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bestemt meg for fjellheimen 4 camp. Har utelukka superlight. Er redd det blir for lite slitesterkt. Standard veg 500 g meir enn Light, men har betre vannsøyle. 4000 på botnduk og 3000 på yttertelt, mot light sine 3000 og 2000. Kva bør eg velge av standard og light? Er det andre skilnadar på telta?

Eg har bestemt meg for fjellheimen 4 camp. Har utelukka superlight. Er redd det blir for lite slitesterkt. Standard veg 500 g meir enn Light, men har betre vannsøyle. 4000 på botnduk og 3000 på yttertelt, mot light sine 3000 og 2000. Kva bør eg velge av standard og light? Er det andre skilnadar på telta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig digger jeg Hilleberg sine telt, og anbefaler glatt Keron4. Da får du to innganger med de fordeler det gir. Men dette er ikke lettvektere i dagens marked, dyre også. http://no.hilleberg.com/SV/?language=SV

Bruker selv Keron3 Helt outstanding telt fra Svenske Hilleberg. Mitt er forlenget (som type "GT") med en ekstra absid med åpning inkludert med ekstra gulv i den delen slik at man sitter bekvmt 3 pers ved matlaging etc.. Og vilke ventilasjonsmuligheter, Wow! Med myggnetting i absolutt alle avdelinger inkl i den ekstra absiden I den ekstra absiden har jeg selvmontert en line i taket som går i en fyrkant slik at en kan henge mange fuktige eller våte klær der slik at en ikke treng å ta in dem i innerteltet. Fantastiskt at ha bare som solskydd (dog ikke i år da, <_< )

Har brukt mitt i en årrekke (25år?) og har aldri hatt noen problemer med dette uansett slagregn, hagl snø etc. Det er spesifisert til 32 m/s og det er det eneste telt jeg og familien har ligget i på fjellet som vi har kjent oss riktigt trygge i. Men det koster flesk............ Kan varmt rekommenderes.

http://no.hilleberg.com/SV/products/black-label/keron/keron3gt.php#link_historyLink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.