Gå til innhold
Fiskersiden

Vintertrolling etter ørret i ferskvann..


Maritim
 Share

Recommended Posts

Vi er en gjeng som skal på tur i slutten av januar. Primærmålsettingen for turen er å fiske røye fra packrafts, men vi har også med oss en båt med motor og lodd og dyprigg. Vannet vi skal fiske har en storørretstamme men ingen av oss har spesiell kompetanse på dorging.

Så da er spørsmålet; er det noen som har tips om hvordan man går frem for å komme i kontakt med storørreten på vinteren? Tenker primært på dyp, fart og agn, eller er det helt andre ting man bør tenke på?

M:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at røya er viktig for de store individene, ellers finnes det en del stingsild. Ål er ellers eneste ferskvansfisk i tillegg til de før nevnte. Jeg kan nevne at sjøen er meeeeget dyp (Hornindalsvannet) og regnet som næringsfattig som så mange andre vann i området. Den mindre ørreten trur jeg går mye etter hoppekreps i de frie vannmassene, bortsett fra de fiskene som har spesialisert seg på å beite under de overhengende trærne langs Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vättern spiser ørret (og laks) mye stingsild om vinteren, og de som troller der bruker woblere i samme størrelse og med farger som gjenspeiler byttefisken. Bare husk å skifte krokene, woblere på 4-6 cm har sjelden kroker beregnet på stooor fisk. En treblekrok i lenke er som oftest løsningen. I Vättern består vintertrollingen mye av å kjøre rundt og se på ekkoloddet så man finner stimene med stingsild, og så fiske i de områdene.

Kjenner du til røyevarpene kan de være fornuftige plasser på denne tiden av året. Da øker størrelsen på woblerne til størrelsen på smårøyene, alt fra 10 til 15 cm.

Dyp? Min erfaring med vintertrolling er at det sjelden skal fiskes dypt. Ser du agnfisk på ekkoloddet, så fisk på den dybden og noen meter over.

Fart? Sakte. :) Rundt 2 knop, men pass for all del på at utstyret ditt går skikkelig i vannet. I mine øyne er det viktigere at utstyret går skikkelig, enn om du fisker i 1,8 eller 2,2 knop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vättern spiser ørret (og laks) mye stingsild om vinteren, og de som troller der bruker woblere i samme størrelse og med farger som gjenspeiler byttefisken. Bare husk å skifte krokene, woblere på 4-6 cm har sjelden kroker beregnet på stooor fisk. En treblekrok i lenke er som oftest løsningen. I Vättern består vintertrollingen mye av å kjøre rundt og se på ekkoloddet så man finner stimene med stingsild, og så fiske i de områdene.

Kjenner du til røyevarpene kan de være fornuftige plasser på denne tiden av året. Da øker størrelsen på woblerne til størrelsen på smårøyene, alt fra 10 til 15 cm.

Dyp? Min erfaring med vintertrolling er at det sjelden skal fiskes dypt. Ser du agnfisk på ekkoloddet, så fisk på den dybden og noen meter over.

Fart? Sakte. :) Rundt 2 knop, men pass for all del på at utstyret ditt går skikkelig i vannet. I mine øyne er det viktigere at utstyret går skikkelig, enn om du fisker i 1,8 eller 2,2 knop.

Flott! Da har vi litt mer å jobbe ut fra!

Takk for tips!

M:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Erik her, bra tips.

Et litet tilleg, det finnes ytterligere en metode og det er at trolle med agn. Da bruker en agnskaller som feste for en liten agnfisk typ smårøye (fra vannet) på 10-15 cm (kan også fungere med brisling i fra fjorden uttenfor). Trollingfarten i dette fallet bør dog være lav, ca 1,2- 1,5 kn

Smårøya kan ev fiskes med ruse hvis noen lokalt eier ei slik......... Her i vår kommune har ruser vert brukt til tynningsfiske av røya i overfolka røyevann..............

Da Hornindalsvannet er så dypt (over en halv kilometer) forestiller jeg meg at det sjelden fryser til om vinteren. Det ligger dessuten på vestlandet slik at det også bidrar til at temp ikke blir så lav under vinterstid. Har dere ekkolodd med temp. føler så søk etter varmere oppstrømningsområder, hviss det finnes i sjøn. Der kan sjansene være større enn på andre og kallere plasser i sjøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.