Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter Kveite


Sondre.A
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen her som kan dele erfaringer med å bruke motor for å få fart på agnet på vindstille dager, med dårlig fart under drift.

 

Så da kommer egentlig hovedspørsmålet; har dere der ute noen meninger om motoren kan skremme fisken til å ikke ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner du dorging/trolling etter kveite så fungerer dette heilt som etter andre arter ss laks, sjøørret, sei lyr etc. Det har tidligere t.o.m. varet snakk om o bruke så mye lyd som mulig (dunke dyplodd etc i bunnen nå og da) for å få fart på kveita. Den er en aktiv rovfisk og du kan bruke 1,5-3 kn for dette. Men, det er naturlegtvis avhengig av hva for type beite du bruker:

jigg, da kjører du sakte, ligeså hvis du bruker agn d.v.s. agnfisk som beite

Fisker du med større wobblers er det større fart som gjelder, opp til f.eks 3 kn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det med at motoren skremmer fisken kan du nok ta ganske rolig. Det er mye lyd og bråk under vannet, spesielt mot åpent hav der sjøen bryter. Jeg har bl annet leita mye etter flyndre på grunna med påhengsmotorer, og aldri sett at fisken reagerer på dette. det eneste jeg har sett fisk reagere på er at skyggen av båten går over dem, eller selve båten. men dette var på veldig grunt vann, under 5m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det med at motoren skremmer fisken kan du nok ta ganske rolig. Det er mye lyd og bråk under vannet, spesielt mot åpent hav der sjøen bryter. Jeg har bl annet leita mye etter flyndre på grunna med påhengsmotorer, og aldri sett at fisken reagerer på dette. det eneste jeg har sett fisk reagere på er at skyggen av båten går over dem, eller selve båten. men dette var på veldig grunt vann, under 5m

Enig med deg , men det er mer en bevist at mange fiskeslag reagerer negativt ved bruk av ekkolodd , især på grunt vann . Sei og torsk er klare arter som ikke tar til seg noe som helst om det er mange som bruker ekkolodd i samme området . Ser du mye fisk på loddet og som ikke tar til seg det du serverer ?? Skru av loddet og bli overrasket . Det gjelder relativ grunt og ned mot 25 - 30 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig med deg , men det er mer en bevist at mange fiskeslag reagerer negativt ved bruk av ekkolodd , især på grunt vann . Sei og torsk er klare arter som ikke tar til seg noe som helst om det er mange som bruker ekkolodd i samme området . Ser du mye fisk på loddet og som ikke tar til seg det du serverer ?? Skru av loddet og bli overrasket . Det gjelder relativ grunt og ned mot 25 - 30 meter

Er enig i dette jeg også.

Forskjellen er at ekkolodd og sonarer har en konsentrert lydstråle med en høy frekvens, en lyd som ikke er naturlig under vann. Motorbråk glir inn i den naturlige bakgrunnsstøyen.

Hval, f.ex, som har veldig god hørsel og er vare for lyder holder seg langt unna båter med sonar og ekkolodd, men reagerer ikke på motorstøy i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere fornuftige svar :)

 

Bruker i all hovedsak hel sei som agn, jigg hvis til og med småseien (0.5 - 2kg) er treg.

Når det kommer til bruk av ekkolodd, så vil jeg tilføye at det brukes lite, men heller et godt sjøkart (sonarkart) med gps, sånn at jeg til enhver tid vet ganske nøyaktig hvor jeg befinner meg.

 

Men der gjorde man visst en nyttig erfaring i.om at fisken kan sjeneres ved bruk av ekkolodd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorging med agnfisk eller shad fungerer finfint, tatt mye stor fisk på det. Slik jeg har gjort det på mine turer til nord, slipp til bunn, sett båten i gir og kjør fremover. Når du kjører fremover vil agnet eller jiggen stige oppover i vannet, så la den være der noen minutter før du slipper ned til bunn igjen, gjenta noen ganger før du sveiver opp og slipper ned på nytt. Så slipper du og dorge med 150 meter sene ute til slutt :) Fisken kan ta forsiktig eller sinnsykt brutalt så du får slakkline, så vær våken hele tiden. Sitt gjerne med stanga i hånda!

 

Edit: leif

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.