Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til den store kveitejakten


Sabbern
 Share

Recommended Posts

Hei og hå. :)

Tenkte jeg skulle høre med den erfarne kveitegarden om hjelp til kveitefiske. Sikkert en del "dumme" spm, men d er slik man lærer. Har søkt og lett en del på nett, men blir bare mer forvirret jo mer jeg leser.:unsure:

 

Er en nokså erfaren fisker når d gjelder alt annet enn kveite. Har forsøkt noen ganger med jiggfiske på drift (2,5knop), dette var med en litt stor jigg (450g) men uten hell. Eneste jeg endte opp med var å sette meg fast x antall ganger og jigghodet er snart uten farge.

Har bra utstyr til å fiske med 20-30lb stang med stor kraftig snelle, men sliter med teknikken for jigging. 

Er det bedre å forsøke å fiske med agn istede for jigg? 

Er det bedre å ligge noelunde still når man fisker med agn eller jigg eller bør man alltid fiske på drift?

Noe spesiell fart? Følt personlig at 2,5 var i meste laget, men båten går ikke saktere...

 

Har tenkt å hive ut en kveiteline i fremtiden, har fått en del kveite før på line, men det har vært på vanlig torskeline.

 

Det er vel mer en slags motivasjonssøker samt som en spørsmålstråd dette :lol: kommer ikke på mer i farta her, så også generelle tips mottas med den største takknmelighet. Hilsen uerfaren kveitefisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får heller ikke lav nok fart med motoren. Løser dette ved å sette den i fri innimellom. De fleste kveitene har jeg fått når jeg drifter ganske sakte. 

Foretrekker helt klart å la vind og tidevann føre meg avgårde i passe fart og har vel fått 90% av kveitene på dette.

Du trenger ikke å subbe nedi bunnen hele tiden. Kveitene ser jiggen godt om den er 2-4 meter over bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, BAN said:

Får heller ikke lav nok fart med motoren. Løser dette ved å sette den i fri innimellom. De fleste kveitene har jeg fått når jeg drifter ganske sakte. 

Foretrekker helt klart å la vind og tidevann føre meg avgårde i passe fart og har vel fått 90% av kveitene på dette.

Du trenger ikke å subbe nedi bunnen hele tiden. Kveitene ser jiggen godt om den er 2-4 meter over bunn.

Heisann :)

Ofte støter jeg på det problemet at jeg starter f.eks på 30 meter dybde og slipper jigg ned 30 meter, så starter jeg å drifte avgårde og da øker vel mengden med sen jeg må slippe ut siden jiggen vil løftes? 

 

Enig med deg det med å la vind og dønninger/bølger flytte meg ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 23. juli 2016 at 1.46, Sabbern skrev:

Heisann :)

Ofte støter jeg på det problemet at jeg starter f.eks på 30 meter dybde og slipper jigg ned 30 meter, så starter jeg å drifte avgårde og da øker vel mengden med sen jeg må slippe ut siden jiggen vil løftes?

 

Enig med deg det med å la vind og dønninger/bølger flytte meg ja :)

Som BAN er inne på er driftfiske ofte det mest effektive, viktig å ha litt drift, men ikke for raskt; maks 1,5-2 knop er et greit utgangspunkt. Bølgene bidrar til å gi agnet bevegelse, det er bra. Og man må følge med på at dypet kan endre seg når man drifter avgårde, og heve senke jiggen deretter. Fisk aktivt, det er mest effektivt. Og om agnet kjommer noen meter over bunnen behøver ikke være negativt. Kveita ser siluetten av jiggen flere meter over bunnen, og hvis den bestemmer seg har den ikke noen problemer med å svømme opp og plukke agnet. Hva som fungerer best; shad eller agnfisk kan variere; begge deler er gode agn. Shad er enklest og mest renslig, og noen ganger det klart mest effektive, men agnfisk er nok agnet som alltid kan levere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.