Gå til innhold
Fiskersiden

Kombimaskin med side/forward view


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Funderer på å oppgradere skjermen i hyttebåten. 
Vannet den benyttes har veldig varierende bunn/kanter i hver ende, ellers er det ganske stuegulv.
Dypeste punkt jeg har funnet ligger på 42 meter og bunnen er ganske jevn over hele vannet med unntak av der elva renner inn og ut av vannet. Spesielt der som elva renner inn er det veldig forskjell i bunnforholdene. Disse kan forvandle seg fra år til år og har resultert i at herværende herremann har "donert" bort et pent antall wobblere og sluker.
Føler at et vanlig ekkolodd ikke gir meg "trygg" og sikker nok informasjon om bunnforholdene her som elva renner inn og en tør ikke kjøre tett nok på i frykt for sluker, propeller osv.
Innbiller meg at hadde en hatt en forward og/eller sideview funksjon på ekoloddet kunne en kjørt på litt "trygg" avstand og fått opp hvor kantene går dette året og om det står fisk av interesse her. Videre er flak av fisk som går litt på siden av fisk særs intr da det er laks som er hovedmål for fiskingen her.
Det skal og bemerkes at vannet er forholdsvis næringsrikt og grumsete med leirbunn hvor mye vil dette ha å si for avstanden maskina ser ut på siden/fremover?
Noen som kan anbefale en "pakke" med 9" og giver som hadde passet meg i dette vannet?

 

Av de alternativene jeg vet om som skal kunne fungere er det

Echomap fra Garmin
EliteTI fra Navico
GO XSE fra Navico (men kun funnet i 5 og 7")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi på skannende ekkolodd alene vil alle alternativene vise deg kanter. Struktur ala en kant ser du på såpass lang avstand uansett produsent at det ikke er noe problem uansett. Det er mest et spørsmål om å forstå det man ser på, dvs vite at dersom bilder blir lysere så er det fordi det er en kant som går opp "uti der". Hvis det lyse blir helt mørkt på toppen er kanten bratt og ender opp i eller over vannflaten sånn omtrent. Her kjører jeg opp Randselva mot Randsfjorden, elva er noen meter midt i (der jeg kjører) men blir brått grunnere før elvebredden. Se hvordan det er veldig lyst rett til siden for meg, før det blir helt mørkt ytterst i hver kant:

Rand+HDS+8+Gen+2+%25284%2529.png

Hvor langt ut til siden du kan se varierer endel, og ikke minst har vannkvalitet noe med saken å gjøre. Det virker på meg som noen typer "grumsevann" er værre enn andre. Feks har jeg rimelig bra bilder i Vansjø (mye plankton, 40 cm sikt i vannet) mens jeg ikke ser bæret når det er mye pollen i vannet. Men muligheten til å se fisk går kjapt sydover hvis det er mye grums.

Alle alternativene dine finnes enten som 9" allerede, eller vil finnes som 9" innen sesongstart. 

Så er frågan hva som gir best effekt i forhold til formålet, se til siden eller se fremover.... Simrad har Forwardscan, Garmin har Panoptix, begge ser fremover. Alle tre har ekkolodd som ser til siden. (Men som ikke kan brukes samtidig som de ser fremover.) Problemet med sidescan er at det er historikk, så når du ser ting på skjermen din er sluken din allerede på vei opp på grunna. :) Men så kan man nødvendigvis bruke sidescan til å kartlegge, og så på neste runde vite hvor man kan kjøre. Lowrance/ Simrad gjør dette rett på plotteren i form av structuremap, der sidescan legges oppå kartbildet ditt. Med Garmin er alternativet å enten kjøre på kanten så den fanges opp av 2D og tegnes opp med Quickdraw, eller å lage seg noen streker på plotteren.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.