Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på kilosen


Espen F
 Share

Recommended Posts

I år satset jeg for alvor på å bikke kilosen, har fanget i overkant av 350 ørret i år. Med en største på 980gr ( farlige nærme), vil gjerne nevne at 100 av fiskene er fanget i dette vannet og dette har vært den største med god margin.

 

Har bil og har derfor mulighet til å prøve de fleste vann i Hordalandsområdet. Tips blir tatt godt imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke noen spesifikke tips, men når du starter til våren så er sjansen for stor fisk større . Vannet er kaldere, og den er mere villig til å gå inn på grunna. Min største tok jeg i begynnelsen av mai, mens snøen lå i nordhellingene mot vannet. Marbakken rett utenfor grunne bukter kan fort gi en stor en på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er stor ørret (og i mine øyne er ikke en ørret på kiloen egentlig stor, men jeg er litt bortskjemt) er det en av to som gjelder: Enten fiske et sted med lavt fisketrykk så selv insektspisende ørret rekker å bli stor før den får ett rapp i skallen, eller fiske på steder der fisken vokser fort. Sistnevnte er i praksis steder med mye byttefisk. Skogseid er et eksempel på sistnevnte. 

 

Jeg finnes ikke kjent i Hordaland, men med de to faktorene i bakhodet bør det være mulig å passere kilosgrensen ganske fort. Så er det mest et spørsmål om hvordan man ønsker å fiske. Store vann krever i praksis en flytende farkost for effektivt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.11.2017 at 9.20, erik skrev:

Hvis målet er stor ørret (og i mine øyne er ikke en ørret på kiloen egentlig stor, men jeg er litt bortskjemt) er det en av to som gjelder: Enten fiske et sted med lavt fisketrykk så selv insektspisende ørret rekker å bli stor før den får ett rapp i skallen, eller fiske på steder der fisken vokser fort. Sistnevnte er i praksis steder med mye byttefisk. Skogseid er et eksempel på sistnevnte. 

 

Jeg finnes ikke kjent i Hordaland, men med de to faktorene i bakhodet bør det være mulig å passere kilosgrensen ganske fort. Så er det mest et spørsmål om hvordan man ønsker å fiske. Store vann krever i praksis en flytende farkost for effektivt fiske.

Takk for gode tips! Har tenkt i de banene, men opplever eksempelvis på vannene hvor fisken er insektspisende at man får fisk med riktig lengde men dessverre, med lav k faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.