Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano talica 12 eller 16


Tore Christiansen
 Share

Recommended Posts

Har en penn senator HS, en Shimano TLD II 20-30 og en nylig innkjøpt Okuma Metaloid M-5II. Den siste testen en tur - og litt usikker på om den er egnet for å sveive opp 500 gram pilk fra 150 meter uten å måtte pumpe for mye. Vurderer en Shimano Talica II - men lurer på 12 eller 16. Mest kveitefiske fra 10 til 30 meter, men også storseifiske med mye sveiving opp og ned med opptil 750 gram pilk. Er 12 stort nok, eller bør jeg går for 16, hvis jeg skal sveive opp - ikke pumpe opp - pilken? Litt av poenget er å få noe litt enkle og mindre enn TLD-snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 12 eller 16 er bare forskjell i bredde og dermed snøremengde. Eg har 16 som tar ca 8-900 meter 0,28 power pro. Ville valgt 12 om eg skulle velge igjen, då ei smalare snelle gir mindre vridningskrefter å motvirke. 

12 tar uansett nok snøre. Kanskje vurdere 10 og som er mindre til kveite? Evt sjå i retning av Penn Fathom 25n 2 gear. Det e en billig outsider som leverer

Lykkevtil med valget

mvh

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, JanPetter skrev:

Hei, 12 eller 16 er bare forskjell i bredde og dermed snøremengde. Eg har 16 som tar ca 8-900 meter 0,28 power pro. Ville valgt 12 om eg skulle velge igjen, då ei smalare snelle gir mindre vridningskrefter å motvirke. 

12 tar uansett nok snøre. Kanskje vurdere 10 og som er mindre til kveite? Evt sjå i retning av Penn Fathom 25n 2 gear. Det e en billig outsider som leverer

Lykkevtil med valget

mvh

Jan Petter

Takk for innspill. Lurte på om det er forskjell på brems/bremsefalte på 12 og 16. Hvis de ellers er like, er nok 12 mest aktuelt. Tenker en enda mindre er uaktuelt, til det har jeg Okuma metaloid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei. Henger meg på her. Har selv en Talica 10 2 speed - og det holder i massevis til det aller meste av det som svømmer langs norskekysten. Løftet ei kveite på 35 kg fra 50 meter uten at snella mukka.

Har også en T16 - men den blir liggende ubrukt, er for stor og tung.

Som LasseH anbefaler lengre opp. Bytt til lengre sveiv - det støttes. Snellen blir helt anderledes og mye mere komfortabel å bruke. 

Endret av Vidario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.