jo-jo Posted May 3, 2019 Report Share Posted May 3, 2019 Har en 5500CS Pro Rocket som har problemer med IAR. Sveiven kan flyttes bakover en kvart omgang, virker som det er litt tilfeldig når det kan gjøres. Er det noen som har en forklaring og eventuell en løsning på problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 3, 2019 Report Share Posted May 3, 2019 Problemet er for tykt smøremiddel i IAR lager. Rens lager og sett det inn med en myk blanding av snellefett og snelleolje. Jeg bruker dette smøremiddelet på IAR lager: https://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=211 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jo-jo Posted May 3, 2019 Author Report Share Posted May 3, 2019 4 timer siden, abbor skrev: Problemet er for tykt smøremiddel i IAR lager. Rens lager og sett det inn med en myk blanding av snellefett og snelleolje. Jeg bruker dette smøremiddelet på IAR lager: https://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=211 Flott, da virker det som om problemet er løst. Får ta en fisketur i helgen slik at den blir testet skikkelig. Takk for hjelpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 3, 2019 Report Share Posted May 3, 2019 Problemet opptrer som oftest ved lave temperaturer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagniko Posted November 9, 2019 Report Share Posted November 9, 2019 Den 3.5.2019 at 15.01, abbor skrev: Problemet er for tykt smøremiddel i IAR lager. Rens lager og sett det inn med en myk blanding av snellefett og snelleolje. Jeg bruker dette smøremiddelet på IAR lager: https://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=211 Sannsynligvis så har du rett, selv om slitasje også er en mulighet. I så fall må lageret skiftes. Jeg har sluttet å bruke fett i disse lagrene, og bruker for tiden "vanlig" snelleolje av den typen som vanligvis følger med sneller (ikke ABU Rocket oil, yellow label eller lignende). Noe må jo denne oljen brukes opp til, og den har ingen anvendelse for deler som beveger seg under kastet, der brukes Yellow label eller Tournament fuel Om oljen bør blandes med litt fett er jeg usikker på, muligens en fordel i varmt vær? Ser ikke bort ifra at jeg prøver Liquid grease. Vanlig fett fungerer for så vidt også om det ikke er kaldt, så lenge det er rimelig ferskt. Gammelt fett MÅ ut, bremserens ser ut til å fungere greit (til det også). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagniko Posted November 9, 2019 Report Share Posted November 9, 2019 Den 3.5.2019 at 15.01, abbor skrev: Problemet er for tykt smøremiddel i IAR lager. Rens lager og sett det inn med en myk blanding av snellefett og snelleolje. Jeg bruker dette smøremiddelet på IAR lager: https://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=211 Blakdog er veldig kurant å handle med, som regel er det litt dyrere å handle direkte med The Rocket Reel Company - men det fungerer greit det også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted November 11, 2019 Report Share Posted November 11, 2019 Husker jeg hadde problemer med IAR en gang da det ble kjølig, jeg renset lageret og blandet Cal's grease og Rocket Red Label, fungerte utmerket. Senere så diskuterte jeg dette med Ulf Tingström (UT Reel Technology) og han sa at han brukte Liquid Grease, men at blandingen som den jeg hadde brukt vil ha tilsvarende egenskaper. Kjøpte da Liquid Grease og har brukt det siden uten problemer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rubjo Posted November 16, 2019 Report Share Posted November 16, 2019 Dette forklarer oppførselen til 7000 snella som jeg bruker som båtsnelle da det begynte å bli kladt utover høsten _D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagniko Posted April 21, 2021 Report Share Posted April 21, 2021 (edited) Den 9.11.2019 at 19.45, dagniko skrev: Blakdog er veldig kurant å handle med, som regel er det litt dyrere å handle direkte med The Rocket Reel Company - men det fungerer greit det også. Dette har blitt snudd på hodet etter Brexit, Blakdog nekter å selge til Norge på grunn av vår tilknytning til EU (mens RRC og andre ikke har noen problemer med det). Edited January 27, 2023 by dagniko Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagniko Posted January 27, 2023 Report Share Posted January 27, 2023 (edited) Jeg savner uansett Blakdogtackle som kilde til deler, og selv om han har forsøkt å forklare det så forstår jeg ikke hva hans problem med å selge til Norge er, om det ikke er en prinsippsak pga EU-tilknytningen - men det var ikke det han sa, det hadde med papirarbeid og ekstra kostnader å gjøre - noe som vanskelig kan stemme om han ikke har misforstått et eller annet, siden det ikke er noe problem for andre britiske selgere, som RRC og PMR (litt mer papirarbeid er det iht PMR, men veldig overkommelig når selger vet om det).... Edited January 27, 2023 by dagniko Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagniko Posted January 27, 2023 Report Share Posted January 27, 2023 (edited) Den 11.11.2019 at 17.17, abbor skrev: Husker jeg hadde problemer med IAR en gang da det ble kjølig, jeg renset lageret og blandet Cal's grease og Rocket Red Label, fungerte utmerket. Senere så diskuterte jeg dette med Ulf Tingström (UT Reel Technology) og han sa at han brukte Liquid Grease, men at blandingen som den jeg hadde brukt vil ha tilsvarende egenskaper. Kjøpte da Liquid Grease og har brukt det siden uten problemer. Har som oftest brukt enten ren (tjukk) olje som red label, eller med litt grease innblandet. Har ikke merket noen forskjell, annet enn med "gammel" ren grease. Grease er i hele tatt noe fandenskap i multiplikatorsneller uansett hva ABU og andre sier og gjør, men trengs selvsagt på tennene til hoveddrevet (og ikke mye mer, for all del IKKE på noe som beveger seg under kast, eller påvirker slik bevegelse). Dersom snella har "pin" for gammeldags baksperre på brake plate (eller du monterer en som har det), så kan det være en ide å ditche hele IAR greia, og erstatte med et passende kulelager (8-14-4) og passende shims, som beskrevet for 0102 utgaven av 6500 CS Rocket (mange av de snellene hadde faktisk IAR i stedet, men det er en annen sak - schematics beskriver kulelager og shims, i 14 mm "tube" vs. 13 mm tidligere). Edited January 27, 2023 by dagniko Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.