Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur 5500


jo-jo
 Share

Recommended Posts

Problemet er for tykt smøremiddel i IAR lager. Rens lager og sett det inn med en myk blanding av snellefett og snelleolje.

 

Jeg bruker dette smøremiddelet på IAR lager:

 

https://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=211

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, abbor skrev:

Problemet er for tykt smøremiddel i IAR lager. Rens lager og sett det inn med en myk blanding av snellefett og snelleolje.

 

Jeg bruker dette smøremiddelet på IAR lager:

 

https://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=211

 

 

Flott, da virker det som om problemet er løst. Får ta en fisketur i helgen slik at den blir testet skikkelig. Takk for hjelpen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Den 3.5.2019 at 15.01, abbor skrev:

Problemet er for tykt smøremiddel i IAR lager. Rens lager og sett det inn med en myk blanding av snellefett og snelleolje.

 

Jeg bruker dette smøremiddelet på IAR lager:

 

https://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=211

 

 

Sannsynligvis så har du rett, selv om slitasje også er en mulighet. I så fall må lageret skiftes.

Jeg har sluttet å bruke fett i disse lagrene,  og bruker for tiden "vanlig" snelleolje av den typen som vanligvis følger med sneller (ikke ABU Rocket oil, yellow label eller lignende). Noe må jo denne oljen brukes opp til, og den har ingen anvendelse for deler som beveger seg under kastet, der brukes Yellow label eller Tournament fuel

Om oljen bør blandes med litt fett er jeg usikker på, muligens en fordel i varmt vær? Ser ikke bort ifra at jeg prøver Liquid grease.

Vanlig fett fungerer for så vidt også om det ikke er kaldt, så lenge det er rimelig ferskt. Gammelt fett MÅ ut, bremserens ser ut til å fungere greit (til det også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2019 at 15.01, abbor skrev:

Problemet er for tykt smøremiddel i IAR lager. Rens lager og sett det inn med en myk blanding av snellefett og snelleolje.

 

Jeg bruker dette smøremiddelet på IAR lager:

 

https://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=211

 

 

Blakdog er veldig kurant å handle med, som regel er det litt dyrere å handle direkte med The Rocket Reel Company - men det fungerer greit det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hadde problemer med IAR en gang da det ble kjølig, jeg renset lageret og blandet Cal's grease og Rocket Red Label, fungerte utmerket. Senere så diskuterte jeg dette med Ulf Tingström (UT Reel Technology) og han sa at han brukte Liquid Grease, men at blandingen som den jeg hadde brukt vil ha tilsvarende egenskaper. Kjøpte da Liquid Grease og har brukt det siden uten problemer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 9.11.2019 at 19.45, dagniko skrev:

Blakdog er veldig kurant å handle med, som regel er det litt dyrere å handle direkte med The Rocket Reel Company - men det fungerer greit det også.

Dette har blitt snudd på hodet etter Brexit, Blakdog nekter å selge til Norge på grunn av vår tilknytning til EU (mens RRC og andre ikke har noen problemer med det).

 

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg savner uansett Blakdogtackle som kilde til deler, og selv om han har forsøkt å forklare det så forstår jeg ikke hva hans problem med å selge til Norge er, om det ikke er en prinsippsak pga EU-tilknytningen - men det var ikke det han sa, det hadde med papirarbeid og ekstra kostnader å gjøre - noe som vanskelig kan stemme om han ikke har misforstått et eller annet, siden det ikke er noe problem for andre britiske selgere, som RRC og PMR (litt mer papirarbeid er det iht PMR, men veldig overkommelig når selger vet om det)....

 

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.11.2019 at 17.17, abbor skrev:

Husker jeg hadde problemer med IAR en gang da det ble kjølig, jeg renset lageret og blandet Cal's grease og Rocket Red Label, fungerte utmerket. Senere så diskuterte jeg dette med Ulf Tingström (UT Reel Technology) og han sa at han brukte Liquid Grease, men at blandingen som den jeg hadde brukt vil ha tilsvarende egenskaper. Kjøpte da Liquid Grease og har brukt det siden uten problemer.  

Har som oftest brukt enten ren (tjukk) olje som red label, eller med litt grease innblandet. Har ikke merket noen forskjell, annet enn med "gammel" ren grease. Grease er i hele tatt noe fandenskap i multiplikatorsneller uansett hva ABU og andre sier og gjør, men trengs selvsagt på tennene til hoveddrevet (og ikke mye mer, for all del IKKE på noe som beveger seg under kast, eller påvirker slik bevegelse).

Dersom snella har "pin" for gammeldags baksperre på brake plate (eller du monterer en som har det), så kan det være en ide å ditche hele IAR greia, og erstatte med et passende kulelager (8-14-4) og passende shims, som beskrevet for 0102 utgaven av 6500 CS Rocket (mange av de snellene hadde faktisk IAR i stedet, men det er en annen sak - schematics beskriver kulelager og shims, i 14 mm "tube" vs. 13 mm tidligere).

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.