Thorvald Posted May 27, 2019 Report Share Posted May 27, 2019 Hva bytte motor vil folk anbefale av disel innbords motor eller 4 taks uten motor på 22 fots båt til trolling fiske. Helt ny på området så tar imot tips og råd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 27, 2019 Report Share Posted May 27, 2019 På så stor båt hadde jeg satset på en mindre 4T til trolling, og så noe av det du tenker deg til transport. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 28, 2019 Report Share Posted May 28, 2019 Jeg hadde gått for en større utenbordsmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted May 30, 2019 Report Share Posted May 30, 2019 Hei Litt sparsomt med opplysninger her. Skal båten fraktes på henger? I så fall må drevet/propellen kunne tiltes opp, noe som betyr enten utenbords eller hekkagregat. Her tror jeg du kommer best ut av det med utenbords. maks nedbakket så er farten ned mot 2 knop på en påhenger. På en diesel vil den ligge på typisk tre-fire knop. Dette skyldes dieselens lavere maksturtall og høyerte dreiemoment, noe som krever høyere utveksling mellom propell og motor. Eriks forslag om en liten tilleggsmotor vil løse problemet for det meste her. Det beste alt med innenbords motor er propell med vribare vinger, men disse igjen er ikke egnet for utsetting fra henger, og heller ikke særlig egnet for høye hastigheter. Innenbords alternativet er sannsynligvis dyrere. og også tyngre med tanke på frakt på henger. Jeg vil tippe at en utenbords motor som abbor også foreslår er det du trenger . Hvor stor må du selv vurdere ut fra hvor lange kjøringene blir osv, men jeg tipper at 100-150 hk er optimalt for dette. Stor nok til å gi akseptabel fart, men ikke større enn at du også kan dorge med hovedmotoren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts