Gå til innhold
Fiskersiden

Innboards dissel motor el utenbords 4 takter


Thorvald
 Share

Recommended Posts

Hei

Litt sparsomt med opplysninger her.

Skal båten fraktes på henger?

I så fall må drevet/propellen kunne tiltes opp, noe som betyr enten utenbords eller hekkagregat. Her tror jeg du kommer best ut av det med utenbords. maks nedbakket så er farten ned mot 2 knop på en påhenger. På en diesel vil den ligge på typisk tre-fire knop. Dette skyldes dieselens lavere maksturtall og høyerte dreiemoment, noe som krever høyere utveksling mellom propell og motor.

Eriks forslag om en liten tilleggsmotor vil løse problemet for det meste her.

Det beste alt med innenbords motor er propell med vribare vinger, men disse igjen er ikke egnet for utsetting fra henger, og heller ikke særlig egnet for høye hastigheter.

Innenbords alternativet er sannsynligvis dyrere. og også tyngre med tanke på frakt på henger. Jeg vil tippe at en utenbords motor som abbor også foreslår  er det du trenger . Hvor stor må du selv vurdere ut fra hvor lange kjøringene blir osv, men jeg tipper at 100-150 hk er optimalt for dette. Stor nok til å gi akseptabel fart, men ikke større enn at du også kan dorge med hovedmotoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.