Gå til innhold
Fiskersiden

Fin bifangst


Arne L
 Share

Recommended Posts

Avhengig av om teinene har rømningsvei eller ei, må de stå på minst 15 meters dyp pga hummeren. Har de rømningsvei kan de stå på hvilket dyp som helst, selv har jeg de på en +/- 10m. Krabbefiske er lov året rundt og de har mest kjøtt på høsten. Har dog en erfaring med at krabber med gammelt skall med litt rur på har mer mat enn de som har helt nytt skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo selvfølgelig rømmningsvei for hummeren [8D]

Kaster teinene fra land, så dybden er så som så.

Hvor mye mat det er i dem varierer fra plass til plass, og til årstid. Har den nettopp skiftet skal så er det lite i den. Dette ser du i så fall på krabben fordi den er noe lys i skallet. (ser litt nytt ut liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at rømningsveien ikke trenger være forskriftsmessig merket med lysskilt og piler, slik som i offentlige bygg? [ :) )]

Skulle man slumpe til å få en hummer, kan man vel bare kaste den ut igjen?

Makrell duger vel bra som agn? Hvor lenge skal krabbene koke når de er fanget? Og hvordan er det med paven som må fjernes...er den lett å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke rømningsvei for hummer, har heller aldri fått hummer, når teinen er satt for krabbe. Hummer får du hovedsaklig i steinurer, mens krabbe fisker jeg på sandbunn. Setter teinene hovedsaklig på 5-10 meter.

Krabben koker du i ca 40 min i saltvann(ikke sjøvann(kun på tur), men vann tilsatt masse salt).

Paven ser du, når du har løsnet skallet. Det er en tapp som du knekker av, og det følger en liten pose med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har heller ikke hørt om regler om krabbteiner. Hummerfiske er det regler opp, ned og i mente, men fisker du etter krabbe, så er det nok ikke rare faren for hummer!

Jeg har fisket med teiner siden jeg var 7, og aldri fått hummer utenat jeg har forsøkt....

Men det er sikkert noen regler. Dette siden at det sikkert er noen som fisker "krabbe" på hummerplasser under fredningstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut reglene på denne adressen:

www.fiskeridir.no/fiskeridir/content/download/5142/41417/file/Kysten%20er%20din%20m_illustrasjoner_bokm%C3%A5l.pdf

Reglene ser ut til å være forskjellige avhengig av hvor i landet man befinner seg. For Rogaland, hvor jeg har tenkt å sette mine teiner, tolker jeg regelverket slik:

Man kan sette krabbeteiner hvor man vil, bortsett fra i hummerens fredningstid (1.januar - 1.oktober). I denne fredningstiden må teinene stå dypere enn 15 meter. Dersom man monterer fluktåpning i teinene kan de stå grunnere enn 15 meter. En fluktåpning skal være et hull med diameter minimum 80 mm, som skal være plassert i bunnen av teina.

Minstemålet for krabbe er 11 cm.

Men som sagt, reglene varierer litt fra landsdel til landsdel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å sette krabbeteinene grunnere nå på sommeren. Utover høsten så befinner krabben seg på dypere vann. Hummeren befinner seg på veldig grunnt vann, men kan også krype ned i dypere vann. Krabbefiskere (yrkesfiskere) som fisker bevisst etter krabbe, får også en del hummer i løpet av sesongen.

Skal du fiske bevisst etter hummeren så anbefales det at agnet modnes slik at det nesten er råttent før det tas i bruk. Dette elsker hummeren. Som nevnt tidligere så finnes hummeren i steinrøyser kombinert med sand og tare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

For dere som setter krabbeteiner øst for Lindesnes ser det ut til at reglene er de samme, bortsett fra at det er 25 meter som gjelder, og ikke 15.

Ikke helt riktig dette. Det er meg bekjent ikke lovlig uansett å sette teiner på grunnere vann en 25m uansett om de har rømmningsvei eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så gjelder minstemålet for krabbe kun for omsetning og ikke for de som tar krabbe til eget bruk. Tidligere så var krabbene fredet i Hvaler kommune om sommeren, jeg er ikke helt sikker på om det gjelder fortsatt.

Og du Caddis, du trenger vel ikke å bruke teiner ved hytta om sommeren..? Det er jo bare å dra ut og plukke dem opp [ :) ]. Hvis du trenger litt info om krabbeplasser ved hytta di, så skal jeg røpe et par plasser for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.