Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd, plotter, svinger oppgradering


Frha
 Share

Recommended Posts

Jeg har tanker på å oppgradere ekkolodd med eget lodd, med CIRP?. Jeg har i dag Garmin 6012, GSD24 og TM260 svinger. Alt fra 2015

Fisker i Finnmarksfjordene, mest fra 10 -100 meter, Men kan også ønske info fra dypere vann. Det utstyret jeg har er vel egnet for dypt vann med smal konevinkel??  Dashbordet på min Anytec cab er fullt, tenker derfor å sette opp 9-10" skjerm som er bare ekkolodd over vindu i front. Mens den skjermen jeg har kan være rent kart. Eller ?? Hva tror ekspertisen om løsningen? Eller må ekkoloddskjermen være plassert slik at det er lett å endre innstillinger mens man fisker/leter? tar også tips om utstyr som gjøre at totalen med nytt og eksisterende blir best/allsidig.  

FrodeH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GSD24 kom ca 2011/2012 hvis jeg husker riktig, og det har skjedd en hel del siden det, særlig hos Garmin. Et avgjørende spørsmål her her hva du savner med dagens oppsett? Jeg gjør noen antagelser under her, så får du heller korrigere/ presisere.

TM260 var og er en meget kapabel ekkoloddgiver, den hadde jeg beholdt med tanke på fiske fra 40-50 meter og dypere. Så kan du heller komplettere med en enklere ekkoloddgiver med større konevinkel for grunnere og mer pelagisk fiske om det er er savn. 

Umiddelbart er det fristende å rette oppmerksomheten mot Garmins GPSMap-serier siden du har dette fra før og kjenner det godt. Strekker budsjettet til er 8410xsv/8412xsv det råeste du får fra G uten modul, og med fiske på 10-100 ser jeg ikke behovet for modul med dagens modeller, ved mindre du har planer om å doble dybden. (Jeg har selv brukt 8410xsv denne sesongen og har stort sett bare positive erfaringer med den.) 

Det jeg ikke har kontroll på er nettverk mot din 6012. Det hadde vært ideelt å få opp Garmins ethernet mellom de for utveksling av data, Nettopp for å få maks utbytte av din 6012, men jeg vet det er noen utfordringer mellom generasjoner her uten at jeg kjenner detaljene. Data over NMEA2000 er uproblematisk med tanke på motordata, retningssensor, drivstoff etc hvis du har dette. Har du noe av dette men via NMEA0183 hadde jeg sterkt vurdert å oppgradere det som kan oppgraderes til NMEA2000 uansett, for NMEA0183 er et døende nettverk. Det finnes løsninger får få NMEA0183 over på NMEA2000 om det er ønskelig å beholde en (kostbar) sensor men endre nettverk.

Når det gjelder plassering må du nesten svare på det selv. :) For egen del vil jeg utvilsomt ha skjermen innen enkel rekkevidde, det til en slik grad at jeg har flere skjermer plassert rundt i båten så jeg kan klå uansett hvor jeg fisker fra. Men er du mer av typen som kanskje bare justerer gain/ følsomhet en gang eller to per tur og ellers bare bruker Power-knappen, har det mindre betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker.

Det blir jo en del kveitefisking her, faktisk mye.... Og da er det fra noen få meter på grunna og nedover. Da tenker jeg det er bedre med større konevinkel. Mister fort jiggen/agnet på loddet når det er god drift. Det er jo artig å se fisk som kommer opp i retning jiggen. Har også så smått begynt å teste litt trolling med dyprigg og da er det vel også fint med større konevinkel. Så er det slik at om kartet kan være kart hele tiden så har man det store bildet på hvor man er og hvor man skal uten masse knappetrykking,

Det er Garmin nettverk på 6012, men i hvilken grad det er i bruk må jeg sjekke. Jeg har massevis av NMEA2000. Motordata Evinrude 250hk etec, AIS, VHF, Autopilot,  to stk GPS antenner . Jeg skal forøvrig prøve å rydde opp i nettverket, mye laaange kabler og kontakt-rekker(T-stykker) som flyter omkring under dashbordet. Skal prøve å skru fast en rekke med tilstrekkelig T-er og se på om man kan tilpasse kabellengder sjøl.

GMD24 er vel enten på Garmin-nettverk eller NMEA0183, det må også sjekkes.

Vil man kunne bruke TM260 med eller uten modul mot noen av de litt rimeligere modellene som 922xs og 1022xsv`?

Den 84xx dro jo på slik at man må få pakka sendt  utenom heimen...

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Garmins ethernet mellom 6012 og GSD24 i dag, den saken er grei. :) Spørsmålet mitt om nettverk gjaldt mellom 6012 og ny skjerm. I en ideell verden vil de dele ekkoloddgiver(e), kart og waypoints. (Slik at du feks slår inn et waypoint på skjermen du har ekkoloddet på fordi du så noe spennende der, og så popper det opp på 6012.) Jeg har dessverre bare praktisk erfaring med Garmins ethernet på litt nyere modeller (820xs og 8410xsv), derav usikkerhet rundt eventuell utfordringer med din lett aldrende 6012. Men der kan support utdype hva som går og ikke går mellom de.

De litt enklere GPSMap-modellene er absolutt et alternativ, 8410xsv er utvilsomt et merkbart økonomisk løft... Som ekkolodd med dine dybder er den kanskje største ulempen med feks 1022xsv at den ikke er «ekte» dobbeltbånds-ekkolodd, dvs mot ekkoloddgivere med to elementer så fyrer den av ett element av gangen (ikke begge samtidig.) Hos G er det bare 84xx som er ekte dobbeltbånd uten modul. Dog kan vi absolutt diskutere den praktiske forskjellen ute på vannet, jeg mistenker at man må være langt over middels interessert for å i det hele tatt se noen forskjell... På 0-40 meter kan jeg ikke se forskjell på mine egne. Dog ser jeg godt forskjell relatert til selve skjermen, skjermen på 8410 er den beste jeg har sett på noen marin enhet uansett merke. (Jeg har også en Lowrance HDS Live stående ved siden av.)

Angående å rydde i NMEA2000 så finnes det en T-connector med fire punkter: https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/nettverk-kabler/nmea2000-nettverk/n2k-4-veis-blokk-micro-c

Den er gull på steder man har mange enheter, feks under dashen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk

Mulig jeg er litt treg men om jeg går for 1022xsv med egen svinger, vil den også kunne bruke TM260 svingeren?

Eller forutsetter det at 1022 kan snakke med 6012 via ethernett?

Hvilken svinger bør man gå for på feks 1022xsv? Og når TM260 står på styrbord side hvor plasserer man den ny svingeren? Ved siden av ?

så litt om nettverk, kan man lage kablene sjøl ? Ser at man kan kjøpe pluggene.Er det noen gode kilder til opplysning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke kunne ha to ulike 2D-givere tilkoblet til samme enhet samtidig. Men hvis du får nettverket til å fungere kan du velge hvilken skjerm du vil se den enkelte giver på. (Merk «hvis».)

Plassering av ekkoloddgivere er unektelig litt smak og behag. På båter med en påhenger er det helt uproblematisk å ha ekkoloddgiver på babord side, så lenge den ikke er klint opp i motoren. Det skal de forøvrig aldri uansett fordi det kan føre til ujevn vannstrøm mot propellen, som igjen ventilerer propellen. Det kan i verste fall være direkte skadelig for motoren, i beste fall mister man toppfart. Selv har jeg endel givere, og må rett og slett ha noen på babord for å ha plass til de. :)

Med tanke på at denne andre giveren primært skal fungere optimalt på 10-40-ish begynner morroa med GT8HW som er en ren 2D-giver med passende konevinkel. Denne har jeg litt erfaring med selv, men jeg hadde hoppet over den her fordi den store styrke er 0-20 meter (i saltvann) og det blir kanskje litt spinkelt når drifter kommer ut på dypere vann. 

GT15M er et mye bedre valg, også en ren 2D-giver men med lavere frekvens og høyere effekt. Som «bra nok uten å sprenge banken» holder jeg en knapp på denne.

Ideell er kanskje GT23M med liknende konevinkel men lavere frekvenser og over dobbelt så høy maksimal effekt som GT8. Denne har også downvü, altså skannende ekkolodd som ser ned. Det vil gjøre det enklere å fastslå bunntype/ eventuell vegetasjon/ struktur. (DownVü vil ikke deles til 6012.)

Ja, du kan lage ethernetkablene selv. Det er helt vanlige ethernetkabler så hvis du klarer å håndtere alle disse bittesmå lederne inni er det bare å kjøre på.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for oppklarende svar. Det synes som om 1022 og en bedre svinger, GT15 /GT23 blir løsningen framfor å sette alle penga i en 8410 som også må ha svinger.... Jeg fanger litt reker og kongekrabber med teiner og da er det fint å se bunntyper.

Neste oppgradering blir ny/nyere 12" som oppdaterer kartet raskere enn den jeg har nå og da vil enhetene i alle fall snakke sammen.

En digresjon, men min for lengst avdøde far var ingeniør på Simrad på 50 -60 tallet. Han var kongen på simrad skipperlodd med rør...

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.