Drømmefisken

- Vinn drømmereise til Alaska for to i Norges nye landsdekkende fiskekonkurranse! Premier for over 500.000 skal deles ut.

DU kan enkelt delta, uansett hvor i landet du bor og hvor mye du fisker. Månedlig premiering. Les mer her; https://goo.gl/3zSMUq 

ThorEH

Kaldt saltvannsakvarie

Recommended Posts

Benytter denne tråden til å dele litt bilder fra mitt siste prosjekt : ett kaldt saltvannsakvarie på ca 400 liter.

1207200420122258p77QnmOMtv.jpg?92

Her er bildet nystartet, nettop fyllt i vann

Kan se ut som jeg sliter litt med bildene, kommer tilbake når jeg finner ut av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

12072004203413NMx5w2bLsn4p.jpg?79

Her er anemonehjørnet

anemonene er : Hesteaktinie (Actinia equina) den røde

Sjønellik (Metridium senile) den oransje og den hvite

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

12072004203413H3U7CTt8768T.jpg?98

Eremittkreps (Pagurus bernhardus)

120720042034133K2jlgvXe3ls.jpg?89

Strandkrabbe (Carcinus maenas) med ryggraden av en bergkutling som desverre strøk med før jeg fikk kontroll på temperaturen.

12072004203413p848r8g2V69H.jpg?41

Sandkutling (Pomatoschistus minutis)

12072004203413694hF89K28m2.jpg?80

Strandreke (Palaemon elegans)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpig så går det 3 små svartkutling, 1 tangsnelle (ja den lever ennå, og har nettop flytta opp i hovedkaret), 1 bergnebb (en veldig stressa kar). Samt det var en liten 5-6 sm lang Liten Kantnål som jeg fanga med håv idag, men det ser ut som den forsvant (i pumpa eller no)

Ellers så er det en del reker, 3-4 strandkrabber, 3-4 eremittkreps og en haug med pungreker (som mat)..... og 2 sjøstjerner.

Har planer å få 3-4 sandkutlinger og, og mest sans bytte ut den bergnebben som går i karet nå med en noe mindre (under 10 cm)samt å få oppi ett par med gressgylt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste nytt nå er at Tangsnella jager pungreker til den store gullemdaljen, så dermed ser det defintivt ut som at den trives med å kommer over i det store akvariet

12072004222209L4y6F7o36j4b.jpg?5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som et gullprosjekt, Thor! Er imponert!

Foreslår at vi gjør den tangsnella til maskot for Fiskersiden! Har du gitt den navn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snella har fått det treffende navnet Tore Tang(snelle) etter sangen av Mods :

"Tore Tang, ein gammal mann. Alle kjenne han, han så leve av gammalt brød og vann.........."

De får litt kokte reker, samt at de får levende for i form av pungreker og slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er selvfanget ja, enten med håv (reker og slikt) evt. med stang.

Jeg har en kjøler som tar vannet ned til 18 grader, noe som er helt på grensen. Idealtemp ville nok vært mellom 10-15 grader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, så de far en god sommer hos deg med andre ord? hehe... Har tenkt på dette selv,men med ferskvannsfisk... Men saltvannsakvarium fasinerte meg virkelig nå,hehe... Havet er jo stort! Hva er målet da Thor, flest mulig arter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting du må huske på om du skal ha saltvannsfisk er at de han en lavere trivlsetemperatur enn det du klarer å holde i f.eks en stue, og dermed MÅ vannet kjøles ned¨på ett vis. (vannet mitt hadde 24-25 grader før jeg koblet til kjøleren !!)

Nei, målet er vel å få fisken til å trives og ta til seg føde, noe alle allerede gjør med untak av bergnebben (som bare har vært i karet i ca 8 timer). Ellers så er det veldig viktig å ikke ha for mange fisk oppi samtidig, så det blir nok litt prøving og feiling etterhvert her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig spennnende ut Thor. Hold oss oppdatert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn noen svømmekrabber, de er ****** kule. En stim med glasskutling gjør seg også. Små flyndrer er jo altids noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en liten flyndre, som jeg mistenker for å ha vært en liten kveite. Men den tok kvelden i varmen, men skal se hva jeg kan finne i Røksund imorra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt ett par nye bilder nå ikveld.

Det blir litt mye bilder nå i begynnelsen, men det er vel noen som er interreserte[?]

13072004224341V9x7wCy1aB2f.jpg?89

Ett nytt bilde av anemonene, hvor alle viser seg fra sin beste side

13072004224341C88qv9jU7G61.jpg?28

Den ene av 2 sjøstjerner

130720042243417H1HknO3ewhF.jpg?29

Tangsnelle (syngnathus typhe) bedre kjent som Tore Tang(snelle) tar seg en velfortjent hvil....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøleren er en Azoo Chiller 1/6hk.

Akvariet skiller seg fra et vanlig tropisk saltvannsakvarie med at jeg har kjøler på det, og det at jeg (foreløpig) ikke kjører en skummer på det for å bli kvitt avfallsstoffene.

De små flatfiskene er litt vanskelige å få tak i, men skulle jeg få tak i flere så havner de på bunnen i karet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ligget ligget litt lavt med oppdateringer på akvariet i det siste av den enkle grunn at noe gikk skeis :-( Kjøleren min som har som funksjon å holde vannet nede på en akseptabel temperatur (18grader) tok kvelden mens jeg levde herrens glade dager på østlandet og fisket. Og dermed en stund etter at jeg kom hjem igjen og vannet nådde en temp på over 30 dager tok all fisk kvelden....

Så det er med sorg i stemmen jeg bryter nyheten : Tore Tang(snelle) er desverre avgått med døden....

Ellers så skal jeg snart få rota meg til å få tatt noen bilder av det STORE akvariet på hotell Maritim til dere....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jadda folkens, det er liv i det ennå!

Det går nå neoen strandreker i karet, 1 krabbe og en stim med tangkutling. Og Anemonen er det flust av, de formerer seg verre enn mygg og kaniner.

Men innimellom blir KåreKrabbe sulten, og da går det med en stakkars tangkutling :

291120041955526H1s2FkC9U2Y.jpg?63

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå