Gå til innhold
Fiskersiden

Garnfiske


Lasse
 Share

Recommended Posts

Noen som kan forklare meg forskjellen på:

Trollgarn

Fjordgarn

Flyndregarn

Torskegarn

Krabbegarn

Hva er det som egner seg best til nybegynnere, sånn for kosen sin skyld. Sier seg jo seff. at man får krabber i krabbegarn, men kan få krabber i noen av de andre garna også, og kan fisk gå i krabbegarn?

Og til slutt.. Hva er det man trenger for å sette garn (utenom garn). Feks. Tau, søkke, flytekuler osv. Jeg har nemlig 0 peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk først å sette deg inn i lover og regler, disse finner du lett på nett.

Hovedregler: Garn skal senkes 3m under vannflaten, eller settes 40m fra land. Også regler om maskevidde du må undersøke.

Generelt ville jeg anbefalt et trollgarn til fisk, og teiner til krabbe. Men det går endel krabbe i et trollgarn.....

Du trenger:

Garn-søkker eller blytråd nede for å legge garnet til bunnen (vanligst). Mindre flyteelemnter over garnet for å holde det stående i sjøen. Videre et litt tyngre søkke i hver ende, og blåser til å merke start og slutt. Husk navn/reg nr på blåse eller i land.

PS: Hadde jeg vært deg, hadde jeg seriøst vurdert å kjøpe noen torskeruser istedet:'

1. Lett å frakte

2. Lett å sette/trekke

3.Fanger både krabbe og fisk

4.Fisken holder seg levende, du kan sette ut det du ikke vil ha.

5. Du kan la den stå flere dager, om du f.eks blir opptatt eller været blir dårlig.

Ruser er dessuten mye lettere å vedlikeholde enn garn, og du slipper som nevnt å drepe en masse fisk du ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen på garn er maskevidde. Flyndregarn har stor maskevidde, sildegarn minst av de garnene som er vanlige å bruke. Trollgarn består av to eller tre nett utenpå hverandre i forskjellig maskevidde, slik at de fanger både store og små fisk, men det er et ****** å plukke ut fisk og spesielt krabber som har surret seg skikkelig inn. Dette garnet fanger best krabbe, torsk, lyr, hyse og annen bunnfisk. Fjordgarn er vel en fellesbetegnelse på garn som fanger middels stor fisk i det midtre sjiktet, sei, lyr, torsk og stor makrell kan du regne med å få her. Krabbegarn er et bunngarn til hovedsaklig krabbe, men også en og annen flyndre og berggylte får du her. Disse fanger best hvis du tømmer dem for krabbe og større fisk hver dag og lar småfisken stå i. I sildegarn får du sild, makrell og småsei.

Vil anbefale å begynne med makrellgarn eller fjordgarn, da dette er lette garn å begynne med.

Foruten garnet trenger du et landtau på ca 30-50 m, dette bør helst være flytende. I enden av garnet trenger du en blåse og et tau med stein i enden for å ankre det opp. Husk å merke denne med navn.

Garnet skal ikke strammes opp når du setter det, det fisker best når det står litt slakt i en bue.

Og jovisst er det kos å fiske med garn! Du vet aldri hvordan fangsten har vært, eller hva som står i garnet. Har fått opptil 14 arter på en gang i trollgarn ! Det er også mye strategi med i bildet, du kan variere fiskeslagene etter bunntype og sted. Du får sikkert fisk hvis du bare slenger garnet ut tilfeldig, men uten kjennskap til gode fiskeplasser blir fangstene sporadiske. Ikke minst kan man bruke garn til å kartlegge hvilke typer fisk som oppholder seg på de forskjellige plassene, noe som er et bra rekognosreingsverktøy for senere turer med stang, sluk og agn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidar: Fiske med garn er for mange en stor glede.

Du kan nok helt sikkert få de til å lage en !pakke" til deg om det er en forretning hvor de har litt peiling. Du må ha litt tyngre søkker i hver ende av garnet, og passe på at du ikke setter det et sted det er for mye strøm. Ofte fester man jo også garnet i land, men husk bestemmelser om maskevidde og nedsenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garn er definitivt spennende!

jeg mener nå uansett at tauet MÅ være synketau. Da slipper du å engste deg for å fiske båter i tauet. Som lodd holder det med stein ol. Ikke kjøp noe for det.

Min erfaring når det gjelder garn i sjø er at trollgarn fisker desidert best. Nå har jeg fisket med garn siden jeg kunne gå. Andre garn kommer ikke i nærheten en gang. Når jeg setter garn i lenke blandet med ulike garntyper fanger alltid trollgarnet best.

har fått endel krabber i det men synes ikke det er så vanskelig å ta ut krabbene. Får du hundrevis blir det jobb/ødelagt garn, men resten er en teknikk du lærer etterhvert.

Husk ellers at hummer skal settes ut og laks, sjøørret skal settes ut død eller levende. Smaken på disse er også oppskrytt spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

: Fiske med garn er for mange en stor glede.

Du kan nok helt sikkert få de til å lage en !pakke" til deg om det er en forretning hvor de har litt peiling. Du må ha litt tyngre søkker i hver ende av garnet, og passe på at du ikke setter det et sted det er for mye strøm. Ofte fester man jo også garnet i land, men husk bestemmelser om maskevidde og nedsenkning.

Det skal jeg være eni i. Men garnfiske er mer fangst en fiske. Fisken har jo ingen sjanse da den har gått i garne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garn skal komme ferdig rigget med søkker og flåt, så det eneste du skal trenge i tillegg er et landtau og en blåse + en stein i et tau som er langt nok til å holde blåsa på plass når den senkes ned på bunnen. I den ene enden av garnet fester du landtauet, som festes i land. Garnet festes i landtauet i passe avstand fra land, i alle fall slik at det står nedsenket tre meter ved fjøre sjø. I andre enden av garnet festes blåsa, og tauet med stein i enden festes også i denne blåsa. Når du har satt garnet, går du utover med steintauet, og når det er utstrekt lemper du steinen overbord. Steinen holder garnet på plass slik at det ikke driver inn mot land. Garnet skal som sagt ikke strammes opp, det skal stå i en fin bue. Når du trekker garnet er det en fordel å ta ut fisken etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garn er bra hvis du fisker for å stille sulten eller nysjerrigheten for hva som lever i havet. Men som tidligere nevnt er det desverre litt vel effektivt med tanke på alt du ikke vil spise (Det meste er dødt eller døende når du har fått det ut av garnet). Ett godt trollgarn satt på rette måten fanger rubb og rake. Men du kan tilpasse det til ditt eget bruk. Jeg vil anbefale å kjøpe trollgarn, hvis trollgarnet har blytråd i bunn(vanligst) så vil det fange krabbe og flyndrer. (Nb jeg har fått over 100 krabber på en lenke, festlig sommerkos!!!) Men hvis du vil unngå krabbe og småflyndrer mm. så tar du av blytråden og erstatter denne med ringer med søkke eller tau med søkke slik at du hever garnet 10-20 cm over bunn. Da sparer du mye av fisken du allikevel ikke spiser, men fangster like bra på Torsk lyr sei steinbit mm. Og sist men ikke minst, sett garnet om ettermiddag/kveld og trekk det om morgenen. Det værste som finnes er fiskere som lar fisken råtne i garnet..

Ruser er desidert best, men torskeruser er forbudt i sommerhalvåret pga hummerfredning. KJøp heller Åleruser (dobbel dansk, 1000 NOK).

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garnfiske er nødvendig lidelse i henhold til dyrevernloven fordi fisken fanges til mat. C&R kan defineres som unødvendig lidelse i forhold til dyrevernloven fordi fisken fanges for fornøyelsens skyld, og slik behandling er etter loven ulovlig på annet enn undermålere eller utsatte fiskearter. Formålet med fiskinga definerer lovlighet i forhold til fiskens lidelser. Slik må det jo være om man i det hele tatt skal fiske! Ideelt sett burde alle fisk fanges med ruser eller nett og avlives umiddelbart. I praksis funker det ikke etter loven Selv fisker jeg både med garn og etter fisk som jeg slipper ut fordi de ikke har matverdi.

Fisking kan ikke forsvares i henhold til dyrevernsprinsipper, her er det mer snakk om hvilket moralsk valg du tar og syn du har på fisk, og tar stilling i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt ganske enig i det du skriver. Skal prøve å la c&r debatten ligge.. Jeg er av den klare oppfatning at en fisk som krokes i munnen og fightes inn ikke lider mer enn den melkesyreopphopning som skjer i muskulaturen (og i denne sammenheng er det for meg likegyldig om fisken drepes eller ikke så lenge den behandles skikkelig- dvs. avlives hurtig dersom den skal brukes til mat eller behandles med den ytterste varsomhet dersom den skal tilbake til det våte element). Derimot mener jeg at fisk som blir langsomt kvelt på et garn vil lide. Hobbyfiskere har ikke behov for å bruke garn for å få mat. Dersom formålet med garnfiske er forlystelse mener jeg vedkommende bør tenke seg om to ganger. Ja, det handler om moral, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvor du fisker når du sier at hobbyfiskere ikke behøver å bruke garn for å få mat. I Oslofjorden kan jeg forstå det. Hjemme på Sunnmøre settes garn for å fange fiskeslag som ellers ville bli tids-, utstyrs-, og arbeidskrevende å fiske på. Makrell, sild, lange, brosme og torsk tas stort sett i garn. Ikke for å endelig kunne spise seg mett, nei, men for å få fisk fra sjøen/vannet, fersk og gratis, i stedet for frosset i pakker i frysedisken. Alternativet ville for de fleste være å kjøpe fisken i butikken eller å fiske stort sett sei med stang. Ikke alle er like interessert i å bruke like mange timer på å fiske middagen sin slik som oss som i tillegg til matauk opplever fiske som en forlystelse.

Nå vet jeg ikke hvor du er vokst opp og bor, men på Sunnmøre som ellers langs vestlandskysten og nordover er garnfiske framdeles den tradisjonelt sikreste måten å fange fisk på for folk flest. Folk langs kysten fisker ikke med garn hovedsaklig for fornøyelsens skyld, men for å fylle matfatet. Jovisst er det gøy å fiske med garn, men det er å få fisk som er drivkraften.

Ved å forby garnfiske ville man fratatt mange muligheten til et ferskt, sunt og velsmakende måltid og et viktig innslag i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

jeg har fisket med Garn i Oslofjorden i mange år og det er en dyr måte å fiske på siden yrkesfiskerne stjeler garna så fort dem settes. Det er ikke mye torsk igjen i fjorden så det blir ikke mere garn på meg der. Det er ikke så rart torsken er borte når yrkesfiskerne har flere kilomterer med bruk i vannet hele året. Det er økende bestand av skarv i Oslofjorden også som spiser en god del fiskeyngel. Men det er nok ikke skarven sin skyld at fisken blir borte i fjorden. Men det er mange fine fiskeplasser i ytre oslofjord ennå om man har båt, fått mange fine torsk over 8 - 10 kg i år. det skal mye til for å få ørret/laks i garna om man setter etter torsk i oslofjorden. Aldri fått noen av delene i Oslofjorden i mine garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger:

Garn - trollgarn er greit på bunn, men som andre har nevnt, noe herk da det har flere lag med garn.

Blåser - spyleveskedunker funker helt greit, i alle fall de hvite hvor det er lett å skrive på.

Stein - til å bruke i hver ende av garnet

Tau - til å feste mellom stein og garn og garn og blåse.

Når det gjelder å sette ut garnet, er det greiest å gjøre dette i et s mønster, lange dype svinger, alt etter hvor mange garn du selfølgelig har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

sitat:og det er en dyr måte å fiske på siden yrkesfiskerne stjeler garna så fort dem settes. Høres sprøtt ut! Er det fordi de stjeler for å bruke garna selv, eller for å forhindre at andre skal få fisket fisken "deres"?

Hvor ofte har du opplevd dette forresten? Og hvordan vet du at det er yrkesfiskere som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.