Gå til innhold
Fiskersiden

Sene forvirring kystmeite


Dnomyar
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har akkurat kjøpt meg en Penn Wrath spinning stang, 100-150g, og en Penn Wrath 5000 snelle. Ble solgt som en pakke.

Tanken var å starte med kystmeite i dype vestlandsfjorder. 

Har prøvd å lese meg til sene valg her inne på forumet, men blir bare forvirret, da det er så mange forskjellige meninger.

Sitter nå med 0,34 mm. multi (26kg) tenkt til hovedline, og 0,60 mm. mono (25kg) til sjokk fortom.

Så leser jeg at takkel line bør være 1 mm. ++

Jeg har tenkt at fortom bør ha svakere bruddstyrke en hoved line, men ser mange anbefaler tynnere multi enn det jeg har. 

Er det greit med lavere bruddstyrke på multi enn mono fortom? 

Vil i hoved sak bruke 100 g. søkker.

Beklager hvis det virker som jeg spør om ting som står på forum, men har bare lest meg litt forvirret.

Ray

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at fortomen tåler kastevekten. Til 100 gram trenger du en bruddstyrke på mins 20,5 kg.

Multien din er litt tykkere en det jeg liker men det skal ikke være noe problem. Jeg bruker å ha en god del mer bruddstyrke på fortomen en jeg trenger men det er fordi jeg liker å ha noe å gå på i forhold til slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ha svakere mono i selve takkelet slik at det slites først. Har og begynt å bruke kroker som kan rettes ut. Ofte berger jeg hovesnøret og sjokkfortomen igjennom hele sesongen mens det går et par dusin takkler.

Bruker et rig clip på enden av sjokkfortomen slik at jeg kan bytte takkel uten noe mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.