TT Posted April 4, 2022 Report Share Posted April 4, 2022 Mange har sikkert fått dette med seg, men det kom altså nettopp nye fartsgrenser for tilhengerer https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2022/03/nye-fartsgrenser-for-tilhengere/ Alle kan kjøres i 80 km/t og noen i 100 km/t. For undertegnede, som tilhører jolle-folket, er den første kjærkommen. Jeg har finregnet mang en gang for å holde meg under 300 kg på ekvipasjen ved frakt av jolla. Nå kan jeg utnytte noe mer av tilhengerens maksgrense på 590 kg og fremdeles kjøre i 80. Dog var all research jeg la ned for å finne markedets letteste henger, litt bortkasta ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 5, 2022 Report Share Posted April 5, 2022 Med tanke på tilstanden på mange tilhengere, og (manglende) kunnskap hos mange bilførere, er jeg litt usikker på om dette egentlig er en gladmelding. En råtipp fra min side er at vi går mot en form for EU-kontroll av tilhengere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 5, 2022 Author Report Share Posted April 5, 2022 51 minutter siden, erik skrev: Med tanke på tilstanden på mange tilhengere, og (manglende) kunnskap hos mange bilførere, er jeg litt usikker på om dette egentlig er en gladmelding. En råtipp fra min side er at vi går mot en form for EU-kontroll av tilhengere. Skal du få lov å kjøre i 100 km/t må det vel EU-kontroll til hvert andre år. I tillegg må henger og bil godkjennes på forhånd. Så der er det rimelig god kontroll, og det spørs hvor mange som gidder å ta den jobben som kreves for godkjenning til 100 km/t. Størst betydning har vel de nye endringene for de ubremsete hengerne som før måtte holde seg i 60 km/t om de veide mer enn 300 kg, men nå kan kjøre i 80 km/t uansett. De farligste hengerne er vel de litt større, opprinnelig utstyrt med bremser og der sjåføren fremdeles tror det er bremser på hengeren, men de rusta fast for 5 år siden ... For disse får endringene ingen betydning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 5, 2022 Report Share Posted April 5, 2022 Reglene for å kjøre i 100 er som du sier så strenge (og dyre) at de i praksis nok blir mest for folk som bruker henger i jobb. Håndtverkere, anleggsgartnere etc. Min skepsis går nettopp mot landets små varehengere og båthengere som knapt nok henger sammen og hvor eier/ bruker ser ut til å tenke "det går sikkert bra en gang til" helt til det motsatte er bevist. For personer ala deg og meg, som trailer mye og derfor sørger for at hengeren er i stand, er jeg ikke særlig skeptisk. Det er de som bruker båthengeren en gang hver vår og en gang hver høst, eller varehengeren sin etter omtrent samme mønster når hageavfall skal på dynga, det er de jeg er bekymret for. Så vidt jeg vet har enhver faglig instans gått mot dette forslaget, og det er det sikkert gode grunner til. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.