Gå til innhold
Fiskersiden

TT kystmeiter


TT
 Share

Recommended Posts

Av (dyp) respekt for den mer maritime delen av FS forsøkte jeg meg på elementært kystmeite i dag. Dvs jeg nappet med ei stang da vi skulle ut på en øy for å bade og spise her nede på Vestküsten. 
 

Siden vi gikk i land på et sted der det var ganske så brådypt, og ikke de langgrunne strendene vi ofte havner på, ble det til at jeg faktisk monterte opp stanga. Søkke i bunn, krok en meter over og to perler etter fritt valg fra skattekisten. Mens gutta så en annen vei, skyndet jeg meg å rappe noe krabbeagn (reker). 
 

Målet med fisket var å få berggylte. En art jeg ikke har fått før. Jeg har fått røde, blå, grønne og den sedvanlige «bæsj-nebben», men kan altså ikke huske å ha gått berggylt. Enkelte her inne vil nok regne det som en skandale. 
 

Fisket var fantastisk! Etter kort tid landet jeg det jeg trodde var Vestkystens eneste torsk. En fæl sak på rundt 13 cm. Kort tid etter kom en hvitting på samme sizen, før jeg avrundet med en ny, klart mindre torsk på kanskje 10 cm. Ergo må det være minst to torske-rekrutter i strøket her, og det er mer enn antatt. 
 

Berggylte fikk jeg selvsagt ikke, og det skyldes nok fraværet av kaffe og øl. Jeg har lest at dette er viktig ved kystmeite. Fravær av kaffe finnes det ingen unnskyldning for, mens fravær av øl skyldes at jeg skulle kjøre både bil og båt og dessuten hadde med en halv skoleklasse med unger (mine egne …). 
 

Vel, vel, nå ligger i alle fall stanga montert opp i båten så terskelen for nye forsøk er lav. Jeg må bare supplere krabbeagnet. Dessuten fant kona en øl i butikken, som kan bli med på neste tur uten at det rokkes ved noen av de etiske skrankene antydet over. 
 

25EE39B7-A297-4855-AFAE-1E86B3832B7B.thumb.jpeg.2fc1d8b515b50ef72c9da0906318e78d.jpeg

Ølen heter «Nils Oscar - Running free» og gir tydelige assosiasjoner til Iron Maidens kjente hyllest til baitrunnersnella. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utvilsomt en skandale, men siden du innrømmer grunnen kan vi vel kanskje ta det som gullfisk. 

Forøvrig er årsaken til at remediene er så viktige at man ikke skal stramme opp for tidlig. Fisken trenger tid, og noen ganger får den mange timer på seg. 

"nja, det ble nå litt torsk og hvitting", er kurant fangst det. Og gyltene der er vel sendt i konsentrasjonsleir for lengst? 

Baitrunnerhyllest, stor tommel opp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.