Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fiske storørret i middels stort skogsvann


HelgeHN30
 Share

Recommended Posts

Jeg skal fiske storørret i et skogsvann på Sørlandet. Fisken er rundt 2kg. Jeg har aldri fisket så stor fisk før og usikker på hvilke farger, typer og størrelser på sluk/spinner/wobbler. Vannet er tålig grunt og mørkt, mye gjørme i bunnen. Det er planen å prøve å fiske på natten med båt. Jeg har prøvd litt spinner men er litt usikker. Lar en så stor ørret seg lure av en spinner eller kreves det større redskap? Gjerne legg igjen noen tips om du har erfaring med dette :)

Endret av HelgeHN30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at det er lurt å vente til sola har gått ned for å finne de største ørretene.

Stor fisk spiser ofte ganske stor byttefisk, så det kan være lurt å finne en stor wobbler med samme farge som byttefisken i det vannet du skal fiske. Ørreten har ingenting imot å spise sine artsfrender, så en stor wobbler I ørretfarge må være med i slukboksen. 

Jeg er glad i Rapala, og synes fargene TR, RT, TRL og S er fine. Disse fargene kan skaffes på både flytende og synkende wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, FatCat skrev:

Jeg vil anta at det er lurt å vente til sola har gått ned for å finne de største ørretene.

Stor fisk spiser ofte ganske stor byttefisk, så det kan være lurt å finne en stor wobbler med samme farge som byttefisken i det vannet du skal fiske. Ørreten har ingenting imot å spise sine artsfrender, så en stor wobbler I ørretfarge må være med i slukboksen. 

Jeg er glad i Rapala, og synes fargene TR, RT, TRL og S er fine. Disse fargene kan skaffes på både flytende og synkende wobblere.

Det er ikke småfisk i dette vannet, siden vi satt ut fisk selv og ørreten formerer seg ikke. Fungerer wobbler selv om ørreten ikke har andre byttedyr? Anbefaler du noen typer spinner eller sluk også?

Endret av HelgeHN30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et vann hvor de ikke formerer seg og det er mye stor ørret tar de nok det meste, men de mest effektive metodene er de vanligvis ikke så vanskelige å ta. De blir ikke smartere med alderen, bare mer erfarne. De pleier også å stå lengre ute og dypere nede om dagen, så kommer de inn i skumringen.

 

Men ingen regel uten unntak, for når de blir store uten å være fiskespisere selv så kan de ofte være aktive hele tiden og ta alt, fra fluer til sluk og spinner.

 

Wobbler kan sikkert være intressant, men wobbler fungerer vanligvis best på fisk som er fiskespisere til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.7.2023 at 21.59, FatCat skrev:

Spennende. Legg ut rapport her på hvordan det gikk

Startet med å dorge med wobbler på rundt 6-7 cm. Andre runde rundt vannet bet det på ørret på 2.2 kg :) Litt senere fikk jeg også en abbor på 630 gram, som jeg fikk med rød/kobber spinner. Kjempefornøyd over fangsten :):)

IMG_0448.jpg

IMG_0443.jpg

IMG_0440.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.