Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan er ferskvannsfisket i disse dager?


mariusse
 Share

Recommended Posts

I sommer fanget jeg særdeles lite fisk og har blitt fortalt at det har vært veldig varmt i sommer og dermed litt vrient å fiske. Ok.

Men! Nå som det straks er oktober, hvordan skal ståa være nå? I mindre vann i marka og mellomstore vann ellers. Er det kaldt nå så fisken holder seg i ro? Er det sannsynlig at den står høyt? Lavt? I hvilke dybde vil jeg sannsynligvis ha mest hell med sluk, om i det hele tatt? Er det noe allemannskunnskap jeg bør vite om? Er det ned rig som gjelder nå? Dupp m/flue? Noe annet?

...osv osv osv - er det noen som kan litt om ting som dette og kan fortelle litt løst og fast om hva man bør vite om til en nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! På denne tiden av året vil jeg anbefale harving, dvs fisking med store markklyser etter mørkets frembrudd. Du finner mye nok informasjon om du søker opp «harving». 
Mitt beste enkelttips i den forbindelse, er å unngå blikkstille vann. Prøv deg på kvelder med litt vind og velg vann og områder av vann der det er håp om litt krusning på overflata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Quote

Markklysa kastes eller vippes ut, uten annen vekt, og «stripes» eller «sveies» inn i toppen av vannfilmen

Flyter marken og kroken? Eller skal det sveives inn ganske fort? Eller flyter den aaakkkuurat nok til at den holder seg i vannoverflata ved sakte innsveiving, kanskje? Blir korte kast ser jeg for meg. Og dermed mange kast i løpet av en kveld.

Jeg er egentlig ikke så glad i å fiske med mark, men kanskje jeg skal gi det et forsøk! Takk for tipset!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.9.2023 at 20.45, mariusse skrev:

 Er det kaldt nå så fisken holder seg i ro?

Ikke ennå. I hvertfall ikke i Sør-Norge. Vanntemperaturen holder seg bedre utover høsten enn lufttemperaturen. "Vanlig" slukfiske etter ørret fungerer langt ut i oktober, men ørret er noen steder fredet i gyteperioden. Kom deg ut på tur:)

 

Det seneste jeg har fanget fisk i ferskvann er 21. desember. Det var bekkerøye som ble fanget på Berkley Power Egg på gytebekken. De siste ørretene fikk jeg noen uker tidligere på samme sted og med samme agn. Grunnen til at jeg måtte bruke Power Egg var at jeg ikke greide/gadd å hakke/grave meg gjennom frossen jord for å finne mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, mariusse skrev:

Interessant.

Flyter marken og kroken? Eller skal det sveives inn ganske fort? Eller flyter den aaakkkuurat nok til at den holder seg i vannoverflata ved sakte innsveiving, kanskje? Blir korte kast ser jeg for meg. Og dermed mange kast i løpet av en kveld.

Jeg er egentlig ikke så glad i å fiske med mark, men kanskje jeg skal gi det et forsøk! Takk for tipset!

 

Marken flyter ikke, men den synker veldig sakte, så om du sveiver sakte og litt rykkvis, vil den bryte overflaten regelmessig. Du må bruke såpass med mark at det blir litt kastevekt. For øvrig står fisken gjerne tett ved land. Kast langsmed land, utenfor overhengende trær og steder med litt dybde tett på land. Fisken kan ta marken rett ved skotuppene dine, og da gjelder det å ha kontroll på nervene. 

Du kan oppnå noe av den samme effekten med flue. Enten med fluestang og en stor mudler eller vårflue som stripes i overflaten. Kastemulighetene begrenser selvsagt hvor det er mulig å fiske med flue. Noe av fordelen med lettspinn og mark, er at man kan finne en liten åpning i vegetasjonen der det er nok plass til å vippe marken ut. Flue og dupp bør også kunne funke, men krever også en viss plass. 

Lys er no go! Du bør kunne fiske og tre på mark uten lys. Må du ha lyset på for en oppgave, bør du snu deg vekk fra vannet og dempe lyste så mye som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Godt å høre om vanntemperatur her i sør og at det enda er en del tid igjen!

Jeg er ganske sikker på at det å fiske i bekmørket ikke er for meg... Det måtte i så fall blitt på en overnattingstur el. Skummelt å stikke ut øynene på kvister og sånt når en tar seg gjennom kratt ol. i mørket.

Det løsnet litt i går. Dro ut på landet til 'a mor og far og fisket litt. Dro opp tre ørreter på nulltid. I dag var vi fire stk som dro på fisketur i samme fylke. Alle fisket med forskjellige greier, og i løpet av dagen kjørte til vi fire forskjellige steder - ingen fikk så mye som et napp. Virker som at noen dager så bare nytter ingenting overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.