Gå til innhold
Fiskersiden

Oppsynsmannen, NRK TV


Recommended Posts

har sett gjennom den nye serien til Bård Tufte Johansen på NRK TV, "Oppsynsmannen", om hvordan vi mennesker ødelegger stadig mer natur, uten at noen evner å si at nok er nok. Hele verden lider med andre ord av en massiv endringsblindhet, hver enkelt endring er ikke et problem i seg selv, men til sammen er alle hendelsene et kjempeproblem både for naturen og oss selv. Jeg synes Tufte Johansen har gjort en kjempejobb med denne serien. Jeg synes han både får frem problemene, og alle dilemmaene som følger med hver sak. Og som vanlig pakker han det inn i sin lune humor. Personlig synes jeg dette er det beste og viktigste han noen gang har laget. Og kanskje hans forslag til "løsning" også er den eneste farbare; på et eller annet tidspunkt må vi rett og slett si NEI til nye inngrep, før det er for sent. Og det krever at ALLE evner å se lenger enn sin egen nese rekker, og sier nei til nye inngrep. Vi kan ikke overlate dette bare til politikerne. 

For oss fiskere var kanskje sakene om oppdrett spesielt interessante, og de to tilnærmingene for å gjøre anleggene rømningssikre; enten "betongbinger" plassert i sjøen, som anlegget ved Brønnøysund, eller å legge hele anlegget på land, som de hadde begynt med lenger nord på Helgeland. Det virker riktignok dramatisk å sprenge ut en hel øy, hvorfor kan de ikke heller legge anleggene på fastlandet, i nærheten av bebyggelse? Svaret er kanskje at man uansett må ta i bruk store arealer dersom vi skal flytte anleggene på land. Dessuten kan man spørre seg om hvor ille det er å ta noen få av flere hundre holmer til et slikt formål, særlig hvis det kan gjøres på en måte som på sikt ikke er så ille, selv om det naturligvis ser fælt ut under byggefasen. Skal man lage en omelett må egg knuses. Jeg tror uansett hvilken praktisk løsning som velges så er anlegg på land det eneste bærekraftige på sikt dersom oppdrett skal være liv laga i fremtiden, og det er trolig det eneste som på sikt kan redde villaksen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.