Gå til innhold
Fiskersiden

Meitefiske i Øygarden


Ronnykv
 Share

Recommended Posts

Overskriften føles kjent fra tidligere innlegg her. Men etter å lest omtrent alt av hva finnes her inne, søker jeg ny og fersk innformasjon. Jeg har bestandig drevet med båtfiske, aldri hatt noen stor fiskelykke, men går aldri lei. Jeg er sikkert en drømmer, da jeg bestandig agner for storfisken. 

Nå har det seg slik at jeg har blitt båtløs, har vært det i 1 år nå, så nå har abstinensene tatt overhånd og jeg har gått til innkjøp av surfstang og baitrunnersnelle. Når det gjelder meitefiske så er jeg helt blank, og jeg higer etter informasjon. Første tanken med å kjøpe surfstang, var at da kunne jeg sitte på bryggen ved nøstet mitt og fiske. Nå har jeg vel komt frem til at det kanskje ikke er så enkelt. Bunnen foran nøstet er grunn, består av veldig mye vegetasjon, kanskje 50-70 cm høyt sjøgress o.l. En hver takle vil vel dette seg fast i dette på vei inn? Jeg tenkte bare, så lenge jeg kaster forbi då går det jo greit? 

Så kommer alle spørsmålene... Hvor skal jeg begynne? Jeg vet bare at jeg vil vite alt.. Hvor er det best å fiske? Hvor er det enklest å starte? Hvordan unngå å sette seg fast? Hvor langt kaster dere? Hvilke takler er best? Hvordan lager en takle?

Hvilket oppsett har dere på stangen? Hvor tunge lodd skal en bruke? Hvilken krok str? 

Som sagt, jeg lurer på alt... Ønsker at folk vil dele informasjon og egne tanker og erfaringer om emner her, jeg er glad for alt jeg kan lære. 

Og ikke minst fiskeplasser! Ser folk nevner ormhilleren ofte. Hvor på ormhilleren? Har selv fisket der tidligere, da på ett berg 5 minutter unna parkeringsplassen. Ganske grunt der, og har aldri vært særlig heldig med fisk der. 

Er medlem på diverse Facebook grupper, men der synes jeg det er lite til ingen informasjon. Det er mye bra informasjon og fine innlegg på denne siden og jeg håper det fortsatt finnes litt liv og engasjement her. 

Mvh en håpefull drømmer/fisker 

Endret av Ronnykv
Trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surf blir stort sett brukt på sandstrender hvor man ikke setter seg fast, det finnes sikkert mange steder hvor man kan gjøre det i Norge men jeg er ikke kjent med de plassene.

Når folk fisker i sjø fra land i Norge så er det stort sett fra holmer og sund hvor mye fisk går forbi. Har aldri vert på Ormhilleren selv men det virker som et fint fiskested for både meite og slukdenging. Jeg hadde prøvd meg der med feks Møresilda eller Atomsilda.

Det vanligste i Norge er vel slukdenging med 30-50 grams sluker fra land og 12 fots stenger eller å fiske med jigger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er at ting ikke setter seg fast i sandbunn, det er det beste med tanke på surfcasting. 

 

Men det finnes mange forskjellige alternativer.

 

For eksempel kan du finne plasser hvor det er brådypt, eller struktur på bunnen. Da klarer du å kaste et søkke som ikke går like langt og som går rett ned. Har fisket på plasser hvor det gikk rett til 100 meters dyp utenfor kysten.

 

Eller så kan du kaste jigger og rigger som er lagt for at de ikke skal sette seg fast.

 

Det er også veldig vanlig å fiske fra brygger eller moloer, slik at man kommer seg litt lengre ut på dypet med en gang. Du kan også kaste relativt kort med agn på sandbunn, da treffer du ofte for eksempel flyndre.


Eller for den saks skyld fiske rett under brygger for å få leppefisk. De finnes ofte under brygger til fritidsbåter.

 

Det finnes også for eksempel slangebly som er søkker designet for at de ikke skal sette seg fast, en av mine favoritt-rigger er slangebly nederst, agn litt over og så en fritt-flytende dupp som stiger rett opp. Duppen hjelper deg med å dra rett opp i fra bakken i stedet for direkte mot deg, som gir mindre sannsynlighet for at du setter deg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig mange spørsmål, så jeg overhører de fleste og svarer på det jeg har lyst til.

Ormhilleren er en god startplass ettersom det er fin sandbunn der, og noen fisk. Når du går langs grusstien og kommer ned i en dump går det en sti til høyre. Følg den så kommer du til der du skal være. Nydelige svaberg å stå på og rett ned til 34 meters dyp. Plassen er ikke så god som man gjerne får inntrykk av, de fleste turene gir middels til labert resultat, men av og til treffer man. Grunnen til at jeg ofte er der er ikke annet en at det er en veldig vakker plass.

Surfcasting i Norge er noe helt annet enn i resten av verden. Teknikken ble utviklet for å kunne fiske på langgrunne plasser med kast mellom 100 og 200meter. De fleste steder i øygarden holder det med et lemp på 40-50 meter. Så grunnen til å bruke surfutstyr er at du kan bruke tunge søkker og agn.

Slukdenging er for polakker og østlendinger, det får du bare lyr på. De interessante fiskene er på bunnen.

De fleste gangene man setter seg fast er fordi man bruker for lett søkke, og da drar strømmen i snøret og sleper søkket og tackelet til det finner noe å sette seg fast i. Hvis du bruker 150-200 grams søkker skjer dette mye sjeldnere. Sandsøkker og spilesøkker fungerer. Slangebly fungerer dårlig, da de lett blir tatt av strømmen. Tackelet som Gabriel beskriver over fungerer glimrende på rettnedfiske og i stille områder, men ytterst dårlig i strømfulle sund.

Hva slags tackler du skal bruke er primært en smakssans. Jeg fisker oftest med glidetackel. Snøret går gjennom øyet på søkket og en gummiperle frem til ferdigknyttet endegrej. Endegrejen bør ikke være særlig komplisert, jeg har som regel bare litt slange ned mot kroken (for å surre agntråden mot) og et knekklys. Paternostertackel er mye brukt, fordi det funker, men den/de ekstra krokene setter seg ofte fast mens du kjører fisk. Pulley er det tackelet man kan kaste lengst og det du har mest kontroll på når du dunker i bunnen. Grunnen til at jeg ikke bruker det så mye er at småkveitene ofte smånapper i agnet og svømmer noen meter før de svelger, og har du pulley eller paternoster så glipper de da.

Kroktype og størrelse er en evig diskusjon. Her må du finne dine egne preferanser. Men som en tommelfingerregel bruker jeg 1/0 mutu light sirkelkrok når jeg vil ha bifangst og 3/0 når jeg bare fisker etter kveite. Skal du fiske etter havål eller steinbit bør du opp i minst 7/0 og da J-krok. Jeg anbefaler nesten alltid å bruke sirkelkrok da de setter seg mindre fast i tang enn J-krok, og er mye lettere å avkroke. Du vil få mye fisk du ikke har bruk for.

Angående naustet ditt. 50meter høyt sjøgress? For å kunne komme gjennom det bør du ikke ha mer enn en krok og presse fisken så høyt det lar seg gjøre før den når til det. Det går an å lage tackler med store perler foran kroken, slik at du får samme funksjon som i en jigg, men de påvirker krokningsraten.

Folk er generelt lite villige til å dele plassene sine på nett, men forteller gjerne i vei når de treffer folk de liker på tur. 

De mest kjente plassene i Øygarden er Rongesundet (som som regel er fullt av slukdengere), Ormhilleren (hvor det er plass til mange fiskere samtidig), Nordre Straumsund (som har vanskelig bunn og det er ikke plass til mange samtidig) Og Rubbegarntåna (som er en krevende plass å fiske, men kan gi fantastiske fangster). Men hvert eneste sund har sine plasser, og det er morsomst å finne sine egne hemmeligheter.

Lykke til og bare spør i vei, etter at du har testet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ølgylt skrev:

Det var veldig mange spørsmål, så jeg overhører de fleste og svarer på det jeg har lyst til.

Ormhilleren er en god startplass ettersom det er fin sandbunn der, og noen fisk. Når du går langs grusstien og kommer ned i en dump går det en sti til høyre. Følg den så kommer du til der du skal være. Nydelige svaberg å stå på og rett ned til 34 meters dyp. Plassen er ikke så god som man gjerne får inntrykk av, de fleste turene gir middels til labert resultat, men av og til treffer man. Grunnen til at jeg ofte er der er ikke annet en at det er en veldig vakker plass.

Surfcasting i Norge er noe helt annet enn i resten av verden. Teknikken ble utviklet for å kunne fiske på langgrunne plasser med kast mellom 100 og 200meter. De fleste steder i øygarden holder det med et lemp på 40-50 meter. Så grunnen til å bruke surfutstyr er at du kan bruke tunge søkker og agn.

Slukdenging er for polakker og østlendinger, det får du bare lyr på. De interessante fiskene er på bunnen.

De fleste gangene man setter seg fast er fordi man bruker for lett søkke, og da drar strømmen i snøret og sleper søkket og tackelet til det finner noe å sette seg fast i. Hvis du bruker 150-200 grams søkker skjer dette mye sjeldnere. Sandsøkker og spilesøkker fungerer. Slangebly fungerer dårlig, da de lett blir tatt av strømmen. Tackelet som Gabriel beskriver over fungerer glimrende på rettnedfiske og i stille områder, men ytterst dårlig i strømfulle sund.

Hva slags tackler du skal bruke er primært en smakssans. Jeg fisker oftest med glidetackel. Snøret går gjennom øyet på søkket og en gummiperle frem til ferdigknyttet endegrej. Endegrejen bør ikke være særlig komplisert, jeg har som regel bare litt slange ned mot kroken (for å surre agntråden mot) og et knekklys. Paternostertackel er mye brukt, fordi det funker, men den/de ekstra krokene setter seg ofte fast mens du kjører fisk. Pulley er det tackelet man kan kaste lengst og det du har mest kontroll på når du dunker i bunnen. Grunnen til at jeg ikke bruker det så mye er at småkveitene ofte smånapper i agnet og svømmer noen meter før de svelger, og har du pulley eller paternoster så glipper de da.

Kroktype og størrelse er en evig diskusjon. Her må du finne dine egne preferanser. Men som en tommelfingerregel bruker jeg 1/0 mutu light sirkelkrok når jeg vil ha bifangst og 3/0 når jeg bare fisker etter kveite. Skal du fiske etter havål eller steinbit bør du opp i minst 7/0 og da J-krok. Jeg anbefaler nesten alltid å bruke sirkelkrok da de setter seg mindre fast i tang enn J-krok, og er mye lettere å avkroke. Du vil få mye fisk du ikke har bruk for.

Angående naustet ditt. 50meter høyt sjøgress? For å kunne komme gjennom det bør du ikke ha mer enn en krok og presse fisken så høyt det lar seg gjøre før den når til det. Det går an å lage tackler med store perler foran kroken, slik at du får samme funksjon som i en jigg, men de påvirker krokningsraten.

Folk er generelt lite villige til å dele plassene sine på nett, men forteller gjerne i vei når de treffer folk de liker på tur. 

De mest kjente plassene i Øygarden er Rongesundet (som som regel er fullt av slukdengere), Ormhilleren (hvor det er plass til mange fiskere samtidig), Nordre Straumsund (som har vanskelig bunn og det er ikke plass til mange samtidig) Og Rubbegarntåna (som er en krevende plass å fiske, men kan gi fantastiske fangster). Men hvert eneste sund har sine plasser, og det er morsomst å finne sine egne hemmeligheter.

Lykke til og bare spør i vei, etter at du har testet litt.

Hensikten med alle spm var at en skulle svare på det en ville, så det at du svarer på hva du vil er helt perfekt. Erfaringsdeling er  det jeg er ute etter. Her var det mye fine utfyllende svar, og jeg føler meg litt klokere. Jeg hadde sikkert klart meg med en "normal" stang, men det er denne drømmen om å fiske fra nøstet da... Må få korrigere meg selv litt der, det finnes ikke 50 M høyt sjøgress der.. Men 50 cm det er det! Og det er ganske langgrunt der, ca 30 meter ut med knappe 2-3 meter. Men en 40-80 meter ute, der er det 10-15 M dypt, sand og ganske svak helling til dypet. Der er jeg sikker på fisken ligger, og der vil jeg ha agnet mitt! 

Ang lodd, må jeg opp så mye som 150-200 gram for at det skal ligge i ro? Dette er jo i hjeltefjorden, så er jo en del strøm her ja. Hvordan er det å agne med hel fisk på surf fiske? 

Fra båtfiske har jeg som oftest brukt sirkelkrok, tror de er str 1/0, tatt mye lange i 3 kilos klassen med det. Men jeg har sikkert mistet mer enn jeg har dratt opp. Leste litt om hvordan kroke med sirkelkrok, så jeg har vel fått svar på hvorfor der.. Jeg har bestandig gjort tilslag og ikke skjønt hvorfor fisken glipper. 

Jeg har prøvd å google litt på pulley tackle, og for meg så ser det prinsippielt likt ut som ved bruk av glidebom?

Jeg venter spent på stang og snelle i posten, kanskje jeg begynner å knyte meg noen tackler en kveld så jeg er klar. Det gledes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke 150 gram mye på en surfstang, og når du har vent deg til det synes du mindre vekter er pinglete. Men nei, du trenger ikke alltid det, men det er lurt på steder der man ofte setter seg fast.

Hel fisk (2-300 grams sild/makrell?) er vanskelig å kaste med, og kroken blir ofte sittende litt feil. Hvis du må lengre ut enn 20-30 meter bør du heller bruke fileter. Store fisk tar ofte små agn. Største fisken jeg har fått fra land er 21kilos lange på 1/0 sirkel, og ca 3cm agnfilet. Samlet vekt av hel fisk og søkket kan også bli i meste laget for stanga i kastet.

Skjønner veldig godt at du har lyst å sitte ved naustet ditt og fiske. 40-80 meter er ingen problem med surfstang. Men du blir da nødt til å slepe fisken gjennom gresset. Kan hende leadlift vil funke? Men høy stangføring og litt press vil antagelig være nok til å få de fleste inn. Høres mest ut som flatfiskområde. Du får fortelle litt når du har testet.

Med en glidebom får du ikke klipset opp agnet, som gjør stor forskjell i kastelengde

IMG20240204161538.thumb.jpg.f3400cc8cd9945c4245f32a8c4a7b35d.jpg

Jeg har brukt wire her, men det trengs ikke.

Og dette er standardtackelet jeg har fått 80 prosent av fisken min på

IMG20240204161324.thumb.jpg.6ec13be4af83407f0438cf1a4f90a843.jpg

Det er mye glede i selve tackelknytingen, og det som er morsomt er at det er ikke det samme som virker hver gang, så man kan pusle med små variasjoner og innfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2024 at 10.52, Ølgylt skrev:

De mest kjente plassene i Øygarden er Rongesundet (som som regel er fullt av slukdengere), Ormhilleren (hvor det er plass til mange fiskere samtidig), Nordre Straumsund (som har vanskelig bunn og det er ikke plass til mange samtidig) Og Rubbegarntåna (som er en krevende plass å fiske, men kan gi fantastiske fangster). Men hvert eneste sund har sine plasser, og det er morsomst å finne sine egne hemmeligheter.

Lykke til og bare spør i vei, etter at du har testet litt.

Tusen takk for gode tips! Jeg skal prøve kystmeite på ormhilleren denne uken, det blir mitt aller første kystmeite forsøk. Har heldigvis med meg noen med litt mere erfaring. Gleder meg stort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2024 at 16.26, Ølgylt skrev:

Nå er ikke 150 gram mye på en surfstang, og når du har vent deg til det synes du mindre vekter er pinglete. Men nei, du trenger ikke alltid det, men det er lurt på steder der man ofte setter seg fast.

Hel fisk (2-300 grams sild/makrell?) er vanskelig å kaste med, og kroken blir ofte sittende litt feil. Hvis du må lengre ut enn 20-30 meter bør du heller bruke fileter. Store fisk tar ofte små agn. Største fisken jeg har fått fra land er 21kilos lange på 1/0 sirkel, og ca 3cm agnfilet. Samlet vekt av hel fisk og søkket kan også bli i meste laget for stanga i kastet.

Skjønner veldig godt at du har lyst å sitte ved naustet ditt og fiske. 40-80 meter er ingen problem med surfstang. Men du blir da nødt til å slepe fisken gjennom gresset. Kan hende leadlift vil funke? Men høy stangføring og litt press vil antagelig være nok til å få de fleste inn. Høres mest ut som flatfiskområde. Du får fortelle litt når du har testet.

Med en glidebom får du ikke klipset opp agnet, som gjør stor forskjell i kastelengde

IMG20240204161538.thumb.jpg.f3400cc8cd9945c4245f32a8c4a7b35d.jpg

Jeg har brukt wire her, men det trengs ikke.

Og dette er standardtackelet jeg har fått 80 prosent av fisken min på

IMG20240204161324.thumb.jpg.6ec13be4af83407f0438cf1a4f90a843.jpg

Det er mye glede i selve tackelknytingen, og det som er morsomt er at det er ikke det samme som virker hver gang, så man kan pusle med små variasjoner og innfall.

 

Takk for mye informasjon og lærdom. Setter pris på bildene du legge ved også, jeg skjønte prinsippene nå. Greide også å rote meg inn på Pinterest, og der var det også mye forskjellige illustrasjoner. Jeg kommer tilbake med resultat når stangen er på plass, nå gledes det virkelig! 

Syns der er fint at det kan være liv i en nettside som denne, i stedet for at alt skal foregå i kommentarfelter på Facebook. Fantastisk forum som må tas vare på dette . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2024 at 4:26 PM, Ølgylt said:

Nå er ikke 150 gram mye på en surfstang, og når du har vent deg til det synes du mindre vekter er pinglete. Men nei, du trenger ikke alltid det, men det er lurt på steder der man ofte setter seg fast.

Forklar?

 

Min erfaring har alltid vert det eksakt motsatte, tyngre søkker setter seg fast, lettere søkker klarer du å få til å løfte seg fra bunn.

 

Jeg kan jo skjønne det, til en viss grad. Hvis det er kun på grunn av havstømmene som drar agnet rundt. Men utenom strømmene så må da lettere søkke og slangebly være best for å unngå at man setter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.