Interbond Posted September 2 Report Share Posted September 2 En kjenning av meg satte ut ca 150-160 yngel i et lite vann ca 400x250 m på ca 1400moh.Vatnet var i utgangspunktet uten fisk. Nå 8 år etter var han der for å fiske i dag,men uten resultat.Han såg vak og hørte noen noen "voldsomme"plask da han var oppe for å fiske. Hvor stor kan fisken være der nå? Dette er langt utenom der folk går så jeg tror ikke noen har fisket der før i dag . Stedet er lokalisert på "indre Vestlandet". Det finnes andre vatn ikke så veldig langt unna ,men de siste årene har det blitt fisket lite der slik at det har blitt altfor mye småfisk der.Tidligere var det relativt bra fisk i området ikke langt unna vatnet jeg spør om. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted September 3 Report Share Posted September 3 dette spørsmålet er det umulig å gi et presist svar på grunnlag av den oppgitte informasjonen. Potensielt kan en ørret vokse mange kilo på åtte år, men det kommer jo an på hvor mye mat den har. Og dette avhenger av tettheten på bestanden sammenliknet med næringsforholdene. Hvis noen titalls av ynglene har overlevd, noe som ikke virker å være urimelig ut fra opplysningene, bør jo fiskene ha brukbart med mat. Ut fra opplysningene kan det virke som gyting ikke er enkelt, slik at overbefolkning ikke er et problem, ihvertfall ikke enda. Det er jo typisk at den første generasjonen skaper de største individene. De kommer til dekket bord. Dette er annerledes enn i vann der fisk har vært lenge, jfr de nevnte nabovannene. Så er dette vannet 1400 meter over havet, som kan være en utfordring. Har jo selv fisket i vann på Hardangervidda som ligger så høyt, og observert at kvaliteten på fisken varierer veldig med næringsforholdene. Hvis vannet ligger på kalkrik grunn og det er skjoldkreps eller marflo i vannet burde det være rikelig med mat, og da kan det nok potensielt være stor fisk i dette vannet, kanskje to-tre-fire kilo? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted September 4 Report Share Posted September 4 Dette var interessant, hold oss oppdatert hvis han klarer å fange fisk der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts