Eirik Homble Moe Posted September 15, 2024 Report Share Posted September 15, 2024 Hei. Jeg lurte på om det er noen her som vet hva som skiller en gyteklar ørret, og en ferdig gytt ørret fra en "vanlig ørret"? Kom gjerne med bildeeksempler hvis noen har. Smaker en gyteklar ørret eller ferdig gytt ørret noe godt, og når gyter ofte ørreten i oslomarka, romeriksåsen etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 17, 2024 Report Share Posted September 17, 2024 Ørreten i marka gyter vel stort sett i oktober. Det kan nok variere litt med høyde over havet og vanntemperatur. I motsetning til laksen, er det ikke så lett å skille gyteklar mindre ørret fra gjeldfisk. Det viktigste du kan gjøre for å unngå å få gytefisk, er å holde deg godt unna bekker, elver og os i denne perioden. Utgytt ørret vil man stort sett kunne kjenne igjen. Den vil være tynn og vassen. Jeg har fått noen slike ørreter når jeg har harvet i november når det har vært en mild høst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 18, 2024 Report Share Posted September 18, 2024 Som TT sier gyter ørret i marka rundt Oslo fra oktober og utover, gjerne til godt ut i desember i feks Østmarka. Jeg har spist ganske gyteklar ørret flere ganger (fra vann der bestanden er for stor) og kan ikke si at den smaker hverken bedre eller dårligere enn annen ørret. Utgytt fisk er derimot gjerne smaksløs og ganske uinteressant som matfisk. I praksis kan du ikke se forskjell på en gyteklar ørret og en gjeldfisk (gjeldfisk = fisk som står over gytingen), ved mindre bestanden generelt er underernært for da vil gytefisken være de med noe i magen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts