Gå til innhold
Fiskersiden

Der satt`n... Mjær 26/7


Perca
 Share

Recommended Posts

Vi kom litt seint igang med fisket da Motoren viste litt ansvar for kjærlighetslivet og ble med sambo på Harrytur... Og på Svinesund så var det kø så det holdt! Jeg tok en tur til Bråtadammen med Pepsi-Max rusene og fanget en del ørekyter, for denne kvelden så skulle vi ta storabboren! Etter utallige turer uten å bryte kilosgrensen, men med flere store som har slått seg av, så skulle vi ta`n!!!

På den første plassen hvor vi vet det pleier å være abbor av rette sorten, var fisket overraskende treigt. Vi fikk noen, men bare smått. Men så gikk duppen forsiktig under og jeg strammet opp snøret og der satt`n... Denne var tung og ristet på seg akkurat som abborene pleier å gjøre, jeg kjørte den forsiktig og til slutt så fikk vi se den! Gjett om jeg ble skuffet! Ei gjedde på drøye 1,5 kg [ :) ] hadde tatt kyta og jeg som var heeelt sikker på at det var en abbor... Fisken ble hovet og satt ut igjen og på med ny kyte. Duppen og kyta hadde ikke mer enn landet i vannet før noe tok kyta, nå var det abbor! Opp kom en på 55o g, samtidig så går det på en hos Motoren og denne er større! Vi får et glimt av den og får se at det er en skikkelig gromabbor! Den jager litt fram og tilbake ved båten og jeg står klar med hoven da skjer det igjen [ :) !], den forsvinner!!! Denne gangen er det snøret som ryker!!! Det må ha vært en skade/knute på snøret for denne abboren ble drillet forsiktig og 0,28 sene skal ikke ryke på denne måten. Vi sitter sånn passe oppgitt og ser på virvlene i vannet etter abboren og sier noen velvalgte, men ikke pene gloser. Det vil seg visst aldri for oss i år!

Vi byttet plass da det bare var smått å få etter dette. Ny plass og nye muligheter... Vi lemper uti på nytt og her var det mer aktivitet, men bare smått her også (opp til 250 g). Så plutselig begynner det å plaske rett ved oss! Det er storabbor som jager i overflata så laua spruter! Jeg lemper uti redskapen, ja fiskeutstyret altså [:I], midt i jaginga og der satt`n med en gang! Den virket ikke stor med en gang, men når den nærmet seg båten så fikk den panikk og da skjønte jeg at denne kunne være av en grei størrelse. Etter alle de mistede storabborene så var jeg ekstremt forsiktig, hele tiden stramt snøre og slurebremsen forsiktig tilskrudd. Til slutt så fikk jeg leid abboren inn i hoven og i samme øyeblikk så ryker sena!!! Motoren var lynrask og fikk løftet hoven med abboren inni og ut over Mjær så runget det JESS!!! Denne måtte være på kiloen! Kroken satt i svelget så jeg ville ikke sette den ut igjen. Den var 43 cm lang og tynnere enn det aboren pleier å være i Mjærvann. Jeg var spent på om den klarte å krabbe over kilosgrensen... Når jeg kom hjem så tok jeg fram vekten min som er godkjent for kjøp og salg(!) og den viste...1,02kg [ :D ][ :D ][ :D ] Endelig så brøyt vi kilosgrensa på abbor, den har sittet langt inne denne sommeren, men nå som vi har fått hull på byllen så blir det vel fler... Det er jo ingen kjempefisk en abbor på kiloen, men moro å endelig lykkes med det en gutser etter. Det finnes mange større abborer i Mjær en denne, så vi fortsetter! Neste delmål er en på over 1,5 kg [ :D ]. Vi har følt oss litt som han høydehopperen Sergej Bubka i sommer, vi har tøyd sesongrekorden med noen få gram hver gang...

Vi lærte noe på denne turen også! Kapp av 5-10 cm sene etter hver 10. abbor! Abbortennene sliter voldsomt på sena når vi kjører med såpass tynn sene som 0,20 og 0,28.

Fotoknudsen og jeg er visst ikke helt på talefot i dag, så bilder må jeg vente med å legge inn til i kveld... Vel, nå er vi visst enige, Knudsen og jeg...[ :D ]

260720052338AV1iIoJCpqAeXRR835.JPG?67

Det var noe forskjell på størrelsen på de vi fikk

260720052316C2vkDBt4VJy7dXL3du.JPG?47

Det klassiske fluefiskerbildet... [ :o )] Jeg ser vel ikke misfornøyd ut?

260720052333AfFOKUG4Su6fPXDJxp.JPG?10

Typisk for stor abbor! De er glade i kreps. Denne var i magen på kilosabboren, en kreps på 6-7 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen om en som er større er alltid til stede! At det kan bli vrient gjør vel det hele mer morsomt. Er ikke det noe av drivkraften vår? Hele tiden å prøve å få enten en ny art eller en som er større enn det du har tatt tidligere? Jeg er godt voksen, men fortsatt så kjenner jeg sitringen i kroppen når duppen begynner å bevege seg, kanskje er det en storing... Den dagen jeg ikke klarer å glede meg over slike ting da tror jeg jeg slutter å fiske! Og den dagen jeg ikke setter pris på å få en kilos abbor, ja da er jeg moden for "penalet" [ :) ]. Jeg er helt sikker på at det finnes abbor på over 2,4 i Mjær, det gjelder bare å få den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørn30

Fisket du med levende Ørekyte? Trodde ikke dette var lov lengre jeg?

Står da ingen steder at han fisket med levende kyte?

Man følger da lover og regler og kverker kyta før man hekter den på kroken.

Med ved å kverke fisken like før man skal bruke den kommer det litt blod og etc ut ved siden av agn fisken som lager litt ekstra lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida folkens... Kyta var død når vi fisket med den! Et lite knips i skallen og så er den død! Abboren er ikke så veeeldig pirkete, den svelger død kyte like gjerne som levende.

Vel er jeg gammal, men jeg har faktisk fått med meg at det ikke er tillatt med levende agnfisk [ :) )].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

sitat:Opprinnelig postet av Jørn30

Fisket du med levende Ørekyte? Trodde ikke dette var lov lengre jeg?

Står da ingen steder at han fisket med levende kyte?

Man følger da lover og regler og kverker kyta før man hekter den på kroken.

Med ved å kverke fisken like før man skal bruke den kommer det litt blod og etc ut ved siden av agn fisken som lager litt ekstra lukt.

Det er bra! Men nå hevder ikke jeg at det var det som ble gjort heller, jeg SPØRR om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.