Jump to content
Fiskersiden

lakse og sjøørret fiske i hæreid og utla (Årdal song)

bab
 Share

Recommended Posts

Jeg er en fiske glad ungdom som skal fiske laks og sjøørret mest sjøørret ettersom at det er hovedskalig en sjøørret elv men går også noen laks der.Da lurte jeg har dere noen tips på fluer for både dag og natt.Jeg har familie der og de fleste år når jeg har sett elven i den perioden jeg skal fiske har den vært klar eller svak grønn.Setter veldigt pris på alle tips(:

Kontakt Årdal Jeger og Fiskeforening, de har Facebook side.

https://www.facebook.com/ardaljff/?locale=nb_NO

Det er en veldig aktiv fiskeforening hvor hovedfokuset er på elven.

Men ærlig talt, hvis du skal fiske i Årdal kom deg på fjellet. Skjønner ikke hvorfor så mange står hele sesongen i elva når de like gjerne kunne ha stått på fjellet og fisket og fått mye mer fisk med bedre kvalitet.

Jeg er enig med @Gabriel i at det kan være lurt og kontakte lokale interesser. Lokale oppfatninger om fluevalg er ofte basert på årevis med erfaring og har derfor ofte mye for seg. Men et godt tips er også og av og til bryte fullstendig med slike lokale oppfatninger, da disse kan ha en tendens til å være inngrodd. Så om du får beskjed at i denne elva tar laksen kun på grønt, er det etter min vurdering ekstra viktig å gi den oransje flua litt svømmetid. 

Skal du fiske sjøørret på natta er det vanskelig å komme utenom svarte fluer. Det rådet tror jeg du vil få i de fleste elver ... 

4 hours ago, TT said:

Jeg er enig med @Gabriel i at det kan være lurt og kontakte lokale interesser. Lokale oppfatninger om fluevalg er ofte basert på årevis med erfaring og har derfor ofte mye for seg. Men et godt tips er også og av og til bryte fullstendig med slike lokale oppfatninger, da disse kan ha en tendens til å være inngrodd. Så om du får beskjed at i denne elva tar laksen kun på grønt, er det etter min vurdering ekstra viktig å gi den oransje flua litt svømmetid. 

Skal du fiske sjøørret på natta er det vanskelig å komme utenom svarte fluer. Det rådet tror jeg du vil få i de fleste elver ... 

Hæreidselva og Utla er litt spesielt, hvis du våger deg med nye ideer her omkring kan du regne med at det blir det siste du gjør i livet... Det er en flue du kommer til å bli påtvunget av personen som er mest ivrig på å sjekke fiskekort og jeg ville ikke følt meg trygg i vannet uten et par slike i boksen.

Forøvrig er jeg helt enig i rådet om svarte fluer, både dag og natt har svart og mørke farger vert noe jeg bruker mer og mer.

• Like 1

4 timer siden, Gabriel skrev:

Hæreidselva og Utla er litt spesielt, hvis du våger deg med nye ideer her omkring kan du regne med at det blir det siste du gjør i livet... Det er en flue du kommer til å bli påtvunget av personen som er mest ivrig på å sjekke fiskekort og jeg ville ikke følt meg trygg i vannet uten et par slike i boksen.

Forøvrig er jeg helt enig i rådet om svarte fluer, både dag og natt har svart og mørke farger vert noe jeg bruker mer og mer.

9 timer siden, TT skrev:

takk begge for svar jeg fisker både på fjellet der inne mst men fisket 4 dager nede i elvene i år med grei lykke etter min mening.Jeg har spurt noen lokale der og de sier at jeg bør prøve og ha noen fluer som ligner på en møresild. Ifjor brukte jeg en moonshine og en oransj og svart flue legger til bilde.Hadde mest flaks på den oransje så har bundedt opp noen sånne no.De lokale holder godt på hemlighetene sine men fikk tips på svart oransj rød---grønn gul svart---hvit/grå blå svart---sunrays(: