Arne B Posted December 30, 2024 Report Share Posted December 30, 2024 Jeg er i ferd med å ta opp igjen en gammel interesse/hobby for havfiske. Fant fram det gamle utstyret og skjønner at det må oppgraderes . Gammel Penn Senator 4/0 med greenspot dacron snøre hører vel fortiden til. Den gamle stanga med rollerguides har også sett sine beste dager. Er i ferd med å anskaffe to sneller, en større elektrisk og en mindre multiplikator. Ser nå at det er multifilament "superliner" som gjelder og det første jeg lurer på da er hva slags stang og ringer som passer best til slike snører. Ser ut som rolleguides er helt ute. Tåler keramiske ringer slitasjen fra multifilament ? Brukes keramiske ringer også på de stiveste stengene . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted December 31, 2024 Report Share Posted December 31, 2024 9 hours ago, Arne B said: Jeg er i ferd med å ta opp igjen en gammel interesse/hobby for havfiske. Fant fram det gamle utstyret og skjønner at det må oppgraderes . Gammel Penn Senator 4/0 med greenspot dacron snøre hører vel fortiden til. Den gamle stanga med rollerguides har også sett sine beste dager. Er i ferd med å anskaffe to sneller, en større elektrisk og en mindre multiplikator. Ser nå at det er multifilament "superliner" som gjelder og det første jeg lurer på da er hva slags stang og ringer som passer best til slike snører. Ser ut som rolleguides er helt ute. Tåler keramiske ringer slitasjen fra multifilament ? Brukes keramiske ringer også på de stiveste stengene . Kort fortalt så slites ikke keramiske guider i det hele tatt av multifilament. De er harde nok til at multifilamenten ikke gjør noe som helst med dem. Så ja, de brukes på alt, det brukes vel ikke noe annet nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 31, 2024 Report Share Posted December 31, 2024 Du kan finne stenger med rollerguides fortsatt, men i dag er det for spesielt interesserte. Moderne stangringer av god kvalitet tåler multifilamenten (braid) godt. Som en sidenotis er dog stangringer i dag mer utsatt for slag, da kan det harde innlegget sprekke, enn tidligere tiders mykere innlegg var. En «stangsokk» som du trer over stangen under transport er vel verdt prisen for å ta vare på stangringene ved mindre du alltid bruker det originale trekket (noe jeg aldri gjør da jeg har snella påmontert hele tiden). Ellers er det bare å ønske velkommen tilbake til et fiske som har blitt mye mer morsomt! Tynnere snører og frontmontert elmotor på båten har gjort at man kan bruke en brøkdel av søkkevekten man gjorde, og det «lette» havfisket har virkelig revolusjonert fisket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne B Posted December 31, 2024 Author Report Share Posted December 31, 2024 22 minutter siden, erik skrev: Du kan finne stenger med rollerguides fortsatt, men i dag er det for spesielt interesserte. Moderne stangringer av god kvalitet tåler multifilamenten (braid) godt. Som en sidenotis er dog stangringer i dag mer utsatt for slag, da kan det harde innlegget sprekke, enn tidligere tiders mykere innlegg var. En «stangsokk» som du trer over stangen under transport er vel verdt prisen for å ta vare på stangringene ved mindre du alltid bruker det originale trekket (noe jeg aldri gjør da jeg har snella påmontert hele tiden). Ellers er det bare å ønske velkommen tilbake til et fiske som har blitt mye mer morsomt! Tynnere snører og frontmontert elmotor på båten har gjort at man kan bruke en brøkdel av søkkevekten man gjorde, og det «lette» havfisket har virkelig revolusjonert fisket. Ja det skal bli spennende å komme seg ut på kanten av Norskerenna med de tynne snørene . Det var ikke så lett å komme ned på dypet med tjukke dacronsnører. Har fremdeles slangetrommelen med mange hundre meter 4 mm tau, men det er nok lettere å " ankre” på dypt vann med minn kota. Hvor tynne superliner tør man bruke til fiske ut på dypet? Sitat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 31, 2024 Report Share Posted December 31, 2024 På dypt vann bruker jeg 0,22-0,26 sånn cirka. For fiske på grunnere vann bruker jeg 0,28-,032 for å få bedre slitestyrke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne B Posted January 23 Author Report Share Posted January 23 Har prøvd å lese meg opp på emne braid/multifilament for å finn ut hva jeg skal kjøpe. Det er et veldig spenn i priser og oppgitte bruddstyrker. Ser også at det finnes liner som er flettet av 4 , 8, 9 og flere tråder Skjønner at flere tråder betyr fordeler ved kasting, men har det noen betydning for bruk på båtstenger, trolling eller vertikalfiske ? Etter å ha surfet litt rundt fant jeg at Daiwa J-braid 8 trådig i 0.35 har en oppgitt bruddstyrke på hele 35,8 kilo. Dette er mye mer en Kina og biltema snørene som har en oppgitt bruddstyrke på h.h.v 0.37- 22,7 kilo og 0.32- 18,1 kg. Eksemplet med Daiwa J-braid var interessant fordi jeg på 2 sneller hadde Daiwa J-braid 8 i 0,20 mm og 024. Jeg har nå testet disse to snørene og de greier ikke halvparten av den bruddstyrken de oppgir.. Spørsmålet er da, er billigsnørene fra Kina-biltema like gode som de de dyre snørene. For moro skyld testet jeg også 50 lb. Maxxima mono sene som har ligget i kjelleren i kanskje 30 år. Den holdt over 20 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 23 Report Share Posted January 23 2 hours ago, Arne B said: Har prøvd å lese meg opp på emne braid/multifilament for å finn ut hva jeg skal kjøpe. Det er et veldig spenn i priser og oppgitte bruddstyrker. Ser også at det finnes liner som er flettet av 4 , 8, 9 og flere tråder Skjønner at flere tråder betyr fordeler ved kasting, men har det noen betydning for bruk på båtstenger, trolling eller vertikalfiske ? Etter å ha surfet litt rundt fant jeg at Daiwa J-braid 8 trådig i 0.35 har en oppgitt bruddstyrke på hele 35,8 kilo. Dette er mye mer en Kina og biltema snørene som har en oppgitt bruddstyrke på h.h.v 0.37- 22,7 kilo og 0.32- 18,1 kg. Eksemplet med Daiwa J-braid var interessant fordi jeg på 2 sneller hadde Daiwa J-braid 8 i 0,20 mm og 024. Jeg har nå testet disse to snørene og de greier ikke halvparten av den bruddstyrken de oppgir.. Spørsmålet er da, er billigsnørene fra Kina-biltema like gode som de de dyre snørene. For moro skyld testet jeg også 50 lb. Maxxima mono sene som har ligget i kjelleren i kanskje 30 år. Den holdt over 20 kg. Flere tråder gir glattere braid og større bruddstyrke, men braiden håndterer også da skarpe gjenstander på en dårligere måte. Så det er en tradeoff. Det sagt så er de oppgitte verdiene på braid 99.999999% svindel. Med andre ord, det finnes ikke braid som faktisk har den styrken og dimensjonen som oppgis. Nesten all braid har en styrke som er forskjellig fra den som faktisk oppgis og samtidig en dimensjon som er forskjellig. Med tanke på havfiske vil større dimensjon bety at braiden din i større grad rives med av havstrømninger. Nope, braiden fra biltema er grov og holder ikke i det hele tatt den dimensjonen som loves. Kjøpte noe biltema braid til en snelle og i følge beregnet dimensjon skulle den da ha tatt 300M braid uten problemer men jeg hadde overfyllt snellen min før jeg kom halvveis. Gidder ikke å anbefale noen spesifikk braid eller spesifikke merker. Men jeg anbefaler en spesifikk YouTube kanal som er den eneste som faktisk ser på snører i detalj via mikroskop og derfor er den eneste som avslører om braiden faktisk holder det som den lover. https://www.youtube.com/@thelinelaboratory Har ikke han testet braiden din, bør du ikke stole på den. Og har han testet den, så kan du ikke nødvendigvis stole på de billigere merkene da heller for et enkelt merke kan fort inneholde flere ulike typer braid på samme spole. Per dags dato så stoler jeg kun på JDM merker når det kommer til braid. Grunnen til det er at de japanske merkene holder seg til en faktisk standard på hvor forskjellig fiskesnørene deres kan være i forhold til spesifikasjoner. Da snakker vi merker som Sufix, Varivas, Sunline og Daiwa. Men sjekk som nevnt Line Laboratory. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne B Posted January 23 Author Report Share Posted January 23 16 minutter siden, Gabriel skrev: Flere tråder gir glattere braid og større bruddstyrke, men braiden håndterer også da skarpe gjenstander på en dårligere måte. Så det er en tradeoff. Det sagt så er de oppgitte verdiene på braid 99.999999% svindel. Med andre ord, det finnes ikke braid som faktisk har den styrken og dimensjonen som oppgis. Nesten all braid har en styrke som er forskjellig fra den som faktisk oppgis og samtidig en dimensjon som er forskjellig. Med tanke på havfiske vil større dimensjon bety at braiden din i større grad rives med av havstrømninger. Nope, braiden fra biltema er grov og holder ikke i det hele tatt den dimensjonen som loves. Kjøpte noe biltema braid til en snelle og i følge beregnet dimensjon skulle den da ha tatt 300M braid uten problemer men jeg hadde overfyllt snellen min før jeg kom halvveis. Gidder ikke å anbefale noen spesifikk braid eller spesifikke merker. Men jeg anbefaler en spesifikk YouTube kanal som er den eneste som faktisk ser på snører i detalj via mikroskop og derfor er den eneste som avslører om braiden faktisk holder det som den lover. https://www.youtube.com/@thelinelaboratory Har ikke han testet braiden din, bør du ikke stole på den. Og har han testet den, så kan du ikke nødvendigvis stole på de billigere merkene da heller for et enkelt merke kan fort inneholde flere ulike typer braid på samme spole. Per dags dato så stoler jeg kun på JDM merker når det kommer til braid. Grunnen til det er at de japanske merkene holder seg til en faktisk standard på hvor forskjellig fiskesnørene deres kan være i forhold til spesifikasjoner. Da snakker vi merker som Sufix, Varivas, Sunline og Daiwa. Men sjekk som nevnt Line Laboratory. Takk for info., Det var vel som jeg tenkte .Foreløpig har jeg Sufix 832 multicolor høyt på lista. ( Lettere å kalibrere Tanacom 1000 med multicolor ?) Skal sjekke youtube. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 23 Report Share Posted January 23 1 hour ago, Arne B said: Takk for info., Det var vel som jeg tenkte .Foreløpig har jeg Sufix 832 multicolor høyt på lista. ( Lettere å kalibrere Tanacom 1000 med multicolor ?) Skal sjekke youtube. 832 er en av de som har testet godt, velger du den har du valgt trygt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts