Arne B Posted December 30, 2024 Report Share Posted December 30, 2024 Jeg er i ferd med å ta opp igjen en gammel interesse/hobby for havfiske. Fant fram det gamle utstyret og skjønner at det må oppgraderes . Gammel Penn Senator 4/0 med greenspot dacron snøre hører vel fortiden til. Den gamle stanga med rollerguides har også sett sine beste dager. Er i ferd med å anskaffe to sneller, en større elektrisk og en mindre multiplikator. Ser nå at det er multifilament "superliner" som gjelder og det første jeg lurer på da er hva slags stang og ringer som passer best til slike snører. Ser ut som rolleguides er helt ute. Tåler keramiske ringer slitasjen fra multifilament ? Brukes keramiske ringer også på de stiveste stengene . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted December 31, 2024 Report Share Posted December 31, 2024 9 hours ago, Arne B said: Jeg er i ferd med å ta opp igjen en gammel interesse/hobby for havfiske. Fant fram det gamle utstyret og skjønner at det må oppgraderes . Gammel Penn Senator 4/0 med greenspot dacron snøre hører vel fortiden til. Den gamle stanga med rollerguides har også sett sine beste dager. Er i ferd med å anskaffe to sneller, en større elektrisk og en mindre multiplikator. Ser nå at det er multifilament "superliner" som gjelder og det første jeg lurer på da er hva slags stang og ringer som passer best til slike snører. Ser ut som rolleguides er helt ute. Tåler keramiske ringer slitasjen fra multifilament ? Brukes keramiske ringer også på de stiveste stengene . Kort fortalt så slites ikke keramiske guider i det hele tatt av multifilament. De er harde nok til at multifilamenten ikke gjør noe som helst med dem. Så ja, de brukes på alt, det brukes vel ikke noe annet nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 31, 2024 Report Share Posted December 31, 2024 Du kan finne stenger med rollerguides fortsatt, men i dag er det for spesielt interesserte. Moderne stangringer av god kvalitet tåler multifilamenten (braid) godt. Som en sidenotis er dog stangringer i dag mer utsatt for slag, da kan det harde innlegget sprekke, enn tidligere tiders mykere innlegg var. En «stangsokk» som du trer over stangen under transport er vel verdt prisen for å ta vare på stangringene ved mindre du alltid bruker det originale trekket (noe jeg aldri gjør da jeg har snella påmontert hele tiden). Ellers er det bare å ønske velkommen tilbake til et fiske som har blitt mye mer morsomt! Tynnere snører og frontmontert elmotor på båten har gjort at man kan bruke en brøkdel av søkkevekten man gjorde, og det «lette» havfisket har virkelig revolusjonert fisket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne B Posted December 31, 2024 Author Report Share Posted December 31, 2024 22 minutter siden, erik skrev: Du kan finne stenger med rollerguides fortsatt, men i dag er det for spesielt interesserte. Moderne stangringer av god kvalitet tåler multifilamenten (braid) godt. Som en sidenotis er dog stangringer i dag mer utsatt for slag, da kan det harde innlegget sprekke, enn tidligere tiders mykere innlegg var. En «stangsokk» som du trer over stangen under transport er vel verdt prisen for å ta vare på stangringene ved mindre du alltid bruker det originale trekket (noe jeg aldri gjør da jeg har snella påmontert hele tiden). Ellers er det bare å ønske velkommen tilbake til et fiske som har blitt mye mer morsomt! Tynnere snører og frontmontert elmotor på båten har gjort at man kan bruke en brøkdel av søkkevekten man gjorde, og det «lette» havfisket har virkelig revolusjonert fisket. Ja det skal bli spennende å komme seg ut på kanten av Norskerenna med de tynne snørene . Det var ikke så lett å komme ned på dypet med tjukke dacronsnører. Har fremdeles slangetrommelen med mange hundre meter 4 mm tau, men det er nok lettere å " ankre” på dypt vann med minn kota. Hvor tynne superliner tør man bruke til fiske ut på dypet? Sitat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 31, 2024 Report Share Posted December 31, 2024 På dypt vann bruker jeg 0,22-0,26 sånn cirka. For fiske på grunnere vann bruker jeg 0,28-,032 for å få bedre slitestyrke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts