Vegardja Posted March 30 Report Share Posted March 30 (edited) Hei, Tenker å kjøpe en 5000 snelle for å bruke i saltvann etter tyngre fisker som torsk, sei, lyr osv.. Skal kun kaste fra land, så lurer litt på hva slags snelle jeg skal gå for. Har en Daiwa Caldia 11 fot 20-60 gr stang. Snellene jeg har sett litt på er: - Shimano Saragosa - Daiwa Caldia SW - Daiwa BG Mq Edited March 30 by Vegardja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 30 Report Share Posted March 30 Hvis jeg skulle hatt meg en 5000 snelle i den prisklassen så hadde jeg ærlig talt gått for en Shimano Stradic FM 4000 eller 5000 snelle.. Da får du 11 kilo bremsekraft og god saltvannsbeskyttelse på en snelle som kun veier 270g mens en Saragosa veier 450g med 10 kilo bremsekraft. For meg er det ikke aktuelt å vurdere SW spesifikke sneller som Saragosa med mindre jeg skal fiske fra båt i potensielt store bølger. Selv kjøpte jeg veldig nylig en Shimano Vanquish 4000MHG som er den snellen jeg spesifikt kjøpte til bruk med min Daiwa Labrax 11 fots 10-50g stang. Shimano Vanquish er ultralette sneller som egentlig ikke er designet for saltvannsfiske, men 4000 og 5000 størrelsen er oppgitt til å tåle "Inshore Saltwater" med andre ord saltvannsfiske hvor man stort sett holder snellen tørr. Når jeg velger den snellen så MÅ jeg være forsiktig med den med tanke på saltvannsbruk, men så lenge jeg tar meg bryet til å skylle av den etter hver bruk så er den mer enn god nok. Og for meg er det verdt det, fordi jeg da ender opp med en mye lettere kombinasjon enn hvis jeg hadde valgt en SW snelle. Så mitt råd, tenk over hva du egentlig trenger, hvis målet er å fiske kun fra land så finnes det mye mer komfortable sneller enn en Sargosa eller Caldia SW. Men hvis jeg skulle ha valgt noe av det du har listet opp, så ville jeg ha valgt Shimano, Shimano lager sneller for å vare og det gjør rett og slett ikke Daiwa. I følge Daiwa er en snelle ment til å vare i ca 3 år med aktivt bruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted March 30 Report Share Posted March 30 Gode råd over. Du har ikke vurdert baitrunner slik at du også kan bruke utstyret til lett kystmeite? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 30 Report Share Posted March 30 1 minute ago, Ølgylt said: Gode råd over. Du har ikke vurdert baitrunner slik at du også kan bruke utstyret til lett kystmeite? Baitrunner er ikke dumt å vurdere i den prisklassen og til det bruket. Feks denne i str 5500: https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesneller/baitrunnersneller/shimano-reel-baitrunner-xtb-FS646448 Jeg savner tiden da alle sneller hadde baitrunner funksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vegardja Posted March 30 Author Report Share Posted March 30 Takk for gode svar! Jeg var litt usikker på om jeg skulle vurdere saragosa siden den veier 450 gram. Så skal helt klart vurdere Shimano Stradic 5000. Baitrunner og kystmeite har jeg svært lite erfaring med, men ut ifra det jeg nå nettopp lest på nettet virker det interessant, spesielt hvis jeg kan bruke stangen jeg allerede har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 30 Report Share Posted March 30 2 hours ago, Vegardja said: Takk for gode svar! Jeg var litt usikker på om jeg skulle vurdere saragosa siden den veier 450 gram. Så skal helt klart vurdere Shimano Stradic 5000. Baitrunner og kystmeite har jeg svært lite erfaring med, men ut ifra det jeg nå nettopp lest på nettet virker det interessant, spesielt hvis jeg kan bruke stangen jeg allerede har. Du kan bruke stangen du allerede har, men du har også muligheten til å bruke feks en Shimano Stradic 5000. Da justerer du bare bremsen i stedet slik at fisken klarer å ta line med minimal motstand. Det gjør omtrent akkurat samme nytten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vegardja Posted March 30 Author Report Share Posted March 30 12 minutter siden, Gabriel skrev: Du kan bruke stangen du allerede har, men du har også muligheten til å bruke feks en Shimano Stradic 5000. Da justerer du bare bremsen i stedet slik at fisken klarer å ta line med minimal motstand. Det gjør omtrent akkurat samme nytten. Det er jo supert. Hvis man skal prøve etter litt større fisker som typ kveite, brosme osv burde man da hatt slike surf stenger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 30 Report Share Posted March 30 2 hours ago, Vegardja said: Det er jo supert. Hvis man skal prøve etter litt større fisker som typ kveite, brosme osv burde man da hatt slike surf stenger? Brosme har jo en typisk vekt på 2-3 kilo, det er jo omtrent som torsk. Kveite derimot er gjerne 20-30 kilo men kan jo også bli 200-300kg.. Surf stenger er forøvrig omtrent det samme som kystmeite stenger, gjerne 11-13 fot med kastevekt fra 100g til 300g og så brukes det gjerne med baitrunner 8000-14000 sneller (eller større) når man først skal kaste så tungt og langt. Uansett så er surf stenger noe som stort sett egner seg til nettopp surf fiske, når du kaster ut en stor jigg og lar den ligge. Sjekk gjerne Billyfishing for diverse kystfiske i Norge. Han har mye bra videoer, og tar blant annet mye kveite fra land. https://www.youtube.com/@Billyfishing_watch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vegardja Posted March 31 Author Report Share Posted March 31 15 timer siden, Gabriel skrev: Brosme har jo en typisk vekt på 2-3 kilo, det er jo omtrent som torsk. Kveite derimot er gjerne 20-30 kilo men kan jo også bli 200-300kg.. Surf stenger er forøvrig omtrent det samme som kystmeite stenger, gjerne 11-13 fot med kastevekt fra 100g til 300g og så brukes det gjerne med baitrunner 8000-14000 sneller (eller større) når man først skal kaste så tungt og langt. Uansett så er surf stenger noe som stort sett egner seg til nettopp surf fiske, når du kaster ut en stor jigg og lar den ligge. Sjekk gjerne Billyfishing for diverse kystfiske i Norge. Han har mye bra videoer, og tar blant annet mye kveite fra land. https://www.youtube.com/@Billyfishing_watch Skal sjekke ut Billyfishing nærmere :-) Hadde vært gøy å kunne fisket etter større kveiter og torsk men også mindre flyndrer. Vil da f.eks en stang og snelle som dette dekke behovet? https://www.skittfiske.no/fiske/fiskestenger/meite-og-karpestenger/prologic-prologic-c1-avenger-FS631811 https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesneller/baitrunnersneller/shimano-reel-baitrunner-dl-rb-FS646433 eller https://agdars.no/shimano-baitrunner-xt-rb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted March 31 Report Share Posted March 31 Hvor du holder til i landet sier en god del om hvilket utstyr du trenger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 31 Report Share Posted March 31 59 minutes ago, Vegardja said: Skal sjekke ut Billyfishing nærmere :-) Hadde vært gøy å kunne fisket etter større kveiter og torsk men også mindre flyndrer. Den stangen du har nå er allerede plenty til det meste av torsk og flyndrer. Og kveite er jo på et helt annet nivå. Still heller et nytt spørsmål når du har tenkt å prøve deg på det, men jeg ville ikke ha brukt noen karpestang til det nei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts