Gå til innhold
Fiskersiden

Aha! Ny art, type micro.


StåleG
 Share

Recommended Posts

Igår kveld var jeg på nok en brygge/reke tur med mine kjære små barn. Vanligvis når vi fisker etter lomre og andre flate pleier jeg å plukke noen blåskjell under bygga som vi knuser og forer med. Når jeg lå der flat på magen og nappet skjell fikk jeg øye på en spennede liten rakker som gjemte seg i et bildekk. Etter litt "ab und zu" fikk jeg fanget den med hendene og kikket litt på den. Det var en ustyrlig vriompeis som desverre klarte å sprette på sjøen igjen før jeg fikk fotografert.

Idag tok jeg og barna nok en liten tur til samme plass, men nå var pappa utstyrt med micromeite-stash (som man egentlig alltid burde ha med seg på bryggefiske!) Med toppdelen av en liten haspelstang og 28 krok agnet med rekefragment lå jeg flat på brygga og fisket inni et hengende bildekk. Mens ungene nappet opp torsk, bgylt, rødnebb, blåstål, lyr osv klarte jeg å lure to fisker opp av bildekket!

Først kom en liten tangkvabbe. Morsomt nok, men ikke så spennende som den jeg hadde tafset på dagen før.

Etter myyye om og men (fisker lite effektivt når man må kroke av, fotografere, agne, løse knuter osv) fikk jeg lurt opp art nr 69:

Femtrådet tangbrosme:

38000144_8965bd7258.jpg?v=0

Den var liten, bare 5,6cm men allikevel! Jeg er veldig happy!

Alltid gøy å få en ny art og ekstra gøy når den er sjelden.

Barna ble revet med og lurte på om ikke de skulle få lov å fiske såååå små fisk en dag[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Noe spesielt å nevne ifm biotopen du fikk den i? Dyp/bunntype/spesielle ting på bunnen den holdt til i nærheten av?Flytebrygge! Den ble tatt ca 8meter over sand/blandingsbunn, som sagt oppi et bildekk som hang ca 2/3 nedsenket. Dette var gjengrodd og fullt av blåskjell, sjøpung og alger.

Nå står den på pulten min i et glass med formaldehyd-løsning[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Du inspirerer Ståle, kjører ut idag og henger opp gummihjul på brygga til moren min:-)

Når du tenker på at "mitt" dekk inneholdt to tangbrosmer og en tangkvabbe er sikkert ikke det noen dum ide. Men har du ikke noen ferdige dekk hengende rundt der i Tønsberg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.