Gå til innhold
Fiskersiden

Sørlandet rundt etter nye arter (m/gullfiskbilde)


StåleG
 Share

Recommended Posts

Supertidlig (0500) på onsdag satte jeg og Thor oss i bilen og la i vei sørover. Thor skulle kjøre rundt sørlandet og fiske seg til Lillestrøm for å feriere hos svigers. Jeg ante nye arter i horisonten heiv meg på som den ekte artsh**** jeg er[ :D ]

Etter noen timer i bil begynner vi med å nappe opp noen grundlinger. Ingen koder å knekke her, bare en litt drøy detour for å komme til vannet. Thor hadde jo arten, men for meg var dette nr 70.

Sjelden Thor klarer å skremme vannet av noen, men jeg tror han lykkes her. Tror nok denne grundlingen kjører etpar aftenbønner i en fart:

39579454_a17404b427.jpg?v=0

Litt senere på dagen stikker vi innom dyreparken for å kikke litt på tigrene som var sinnsykt fine og senere tar vi oss noen gullvederbuker på flytebrød og friline brødkuler:

39579455_86e11e0dcd.jpg?v=0

39579456_8e4285bfbb.jpg?v=0

Bildet av min buk er tatt med selvutløser siden Thor løp rundt omkring i skogen å lette etter fisk[ ;) ]

Så var det på tide med det forventede høydepunktet for min del: Gullfisk! Heller her var det ikke noen koder å knekke etter Davidsen og Thor/KIS hadde prøvd seg frem tidligere. Været var fint og jeg hadde forventninger om en natt med aktivt spennende duppmeite. Vel, jeg kan si at gullfisken satt laaaangt inne for min del. Lett utålmodig orket jeg jeg ikke å vente på den nødvendige skumringen, rigget jeg meg opp nede ved vannet og begynnte å fiske litt før 20. Kort fortalt satt jeg pinn i ro på den samme steinen og stirret på knekklyset i ti stive timer før gullfisken var et faktum. Thor hadde jo gullfisk fra før og gikk for å sove i bilen når fisken var treg. To ganger trodde jeg det var i boks, men begge gangene var det ål som hadde tatt maisen! Flere ganger duppet jeg av fra duppen og en gang sov jeg nesten en time (uten dupp ute) uten at det hjalp noe særlig[|)]

Ca kl 06.00 pakket jeg sammen og var i ferd med å rigge ned stanga når jeg så en stor gul skygge i utkanten av noen blekker. Uten egentlig noe særlig tru kastet jeg duppen i den retningen. Fisken forsvant, men plutselig hadde jeg liv i duppen! Etter en kort og hektisk fight landet jeg min første gullfisk. Ikke den samme som jeg så (som muligens var buk)men en vakker brun sak på 640gr, og jeg er sliten men meeeget fornøyd! Thor kom ned fra bilen for å ta bilder, så dem er i hans kamera i lillestrøm.

Med nr71 i boks kjører vi videre og etter noen timer er vi kommet fram til et vann som skulle huse regnlaue. Og det gjorde det! På ti minutter har vi begge prikket denne arten og jeg får den største som vil bli meldt inn som n-rek[ ;) ]

Dette bildet er den ikke den største, men de var ikke noe særlig større:

39579457_025817ccf9.jpg?v=0

Både jeg og Thor får ny art her og stemningen er upåklagelig[ :D ]

Neste offer på listen er steinsmett. Vi kommer oss til lillestrøm og freser avgårde til neste "hotspot". Mens Thor prøver seg på harr plukker jeg meg art nr 73:

39579458_6fea697993.jpg?v=0

Det ble ikke harr eller lake denne gang, men jeg får ta det en annen gang.

Ellers tok vi en tur opp til Tom Ole på torsdagskvelden og det var trivelig. Mye greie folk og masse masse stash og dims.

Vel, 73 arter er fanget og jeg satser på å plusse på noen flere før 2006 er i gang. Slike rundturer som dette er gøygøy, men jeg har også mye ugjort rundt steinene her ute vest.

Edit: Flere bilder på bloggen: http://spaces.msn.com/members/marintmangfold/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye arter. Fisket dere gullfisk i samme vannet (evt vannet ved siden av) der dere fisket gullvederbuk?

Var der for mange år siden og fikk gullvederbuk, men så ikke noe gullfisk. Husker forresten at jeg måtte slite litt før jeg endelig fikk gullvederbuk. Var de greie å ha å gjøre med denne gangen - eller var det mange som bråsnudde rett ved agnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjleder gullfisk og vederbuk så er dette 2 vidt forskjellige ting Svein. Buken går og kruser i overflata og oppfører seg som buk flest, og tar hva det skal være rimelig ukritisk.

Gullfisken derimot oppfører seg som karuss, og går og "sturer" på bunn, så det er ikke så rart at du ikke har sett disse når du har vært der! (og vi fisket gullbukene og gullfiskene i forskjellige vann)

Den første buken jeg fiske på (, og fikk var den største vi så) var veldig enkel, de andre var litt verre. men langt fra vanskelige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at på turen rundt sørlandet falt det til stadighet deler av eksosanlegget på bilen til Thor. Tilslutt kom eksosen direkte ut fra katalysatoren! Potta kjørte vi med bak i bilen, men noe forsvant langs veien. Lyden var tilslutt ganske påtrengende og røff:-) Jeg krysser fingrene for begrensede skader på økonomien din Thor.

E: rettet skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups... håper flere husker tråden der Thor la på kraftig angående hvor mye bedre hans bil var enn min? vel det er en clutch og et eksosanlegg siden det... selv sliter jeg med rust på ramma og ujevn bremsekraft...

Vi får håpe fyren kommer seg hjemover ihvertfall, vi har noen skater som skal fiskes.

Når det gjelder det at vi "plukker" arter, må det sies at arbeidet ofte gjøres FØR vi kjører.

HVOR, NÅR og med HVA er stikkordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med mange arter som gjerne skull stått på lista mi! Var innom Kr.sand i sommer og plukket gullvederbuk, men ble så opphengt i den (fine fisken!) at jeg aldri rakk å gjøre noe med gullfisk - angrer nå[ ;) ]

Ingen grunn til å angre på at dere droppa brax ihvertfall - den sære Glommabraxen lurte meg, som så mange ganger før i år... Ellers kom jeg nettopp hjem fra fisketur i Glomma, der jeg avslutta med en liten time lakefiske i mørket, og høstens første på land var et faktum (bare 2-300g). Masse smånapping også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tor Inge

Artig micro-fiske turné dere har foretatt. Når legger dere turen sørover for å plukke ål(type hav) og ha ?

Havål blir vi vel å knipe her oppe (tilslutt), men turen sørover for sik og lagesild som Øystein nevner burde jo gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Flere ganger duppet jeg av fra duppen og en gang sov jeg nesten en time (uten dupp ute) uten at det hjalp noe særlig[|)]

Kjenner meg igjen i den situasjonen. Eg gjorde som Thor, og la meg til å sove i bilen når gullfisken ikke var på bettet. Etter ca 1 time på øyet bråvakna eg av att en vekter gjekk å luska rundt bilen min og lurte på hva eg gjorde der. Han rista bare på hodet når eg sa att eg fiska gullfisk[ ;) ]

Ang. lagesild: Eg har prøvd et par ganger etter den, men den er vrien. Det ender somregel med att eg går over til sørvfiske[ ;) ] Hvilket agn vil dere satse på etter lagesilda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt bra tur da og det ble jo mange nye arter, må ta meg en sånn tur etter nye arter nedover eller oppover i landet en gang. Dette ble jeg inspirert av [ ;) ] Flott rapport og masse gratulasjoner [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

PST : KIS, bilen min er fremdeles bedre enn din. Ikke sant Ståle...?

Men det ble ikke så steikande dyrt, må ut med 2700 for mellomrør, eksospotte og arbeid.

Gabrielsen : men karuss har du da dreisen på ?!?

Bedre og bedre, smaken er som baken, hårete og illeluktende.

Klarer du karuss Svein klarer du jaggu Gullfisken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så vanskelig når jeg har gjort halve jobben på forhånd. Jeg kommer snart til Karmøy for å ta nye arter så jeg får over 40, vær klar! Ønsker: Gjedde, lomre, lange, skate, karuss, hvitting, dvergulke, fjesing, rødspette. Kanskje noen kan guide meg til nye arter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.