Gå til innhold
Fiskersiden

Vadebukser, hva er best ??


noetteliten
 Share

Recommended Posts

Gjest fiskefritid

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Et lite off-topic innlegg:

Jeg har lenge hatt et par vadebukser (Sølvkroken et-eller-annet) som har lekket som ei sil.

Jeg vrengte buksa, la den oppi badekaret som var fylt med vann, og så så jeg at det pipla opp lufta fra baken, begge knea og i begge sokkene! Wow! At det var så mye høl i de, visste jeg ikke!

At det var hull i sokkene, har nok noe med at jeg har brukt et par GAMLE joggesko, som var hølete riktignok.

Er det andre måter å skjekke hvor høla er?

Og hvordan skal man lappe disse?

Du må nok benytte metoden i badekaret, og så kjøpe noen tuber Aquasure eller lignende[ :) ]

Alternativet er nok nye vadere, du vil nok oppleve at nye hull kommer etterhvert som du lapper de gamle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke helt enig med Helge B, da jeg bruker mine pustende hele året, men passer på å kle med bra isolerende plagg under. God kledning hjelper selvsagt. Et tips ellers er også at det hjelper lite med pustende vadere om du fyller på under med enten tøy som ikke puster noe særlig eller som holder godt på fukt. Jeg kjører superundertøy innerst - kvalitetsfleece utenpå - antall lag og tykkelse avhenger selvsagt av vanntemp.

Ellers, Lasse: husk å merke av med f.eks en sprittusj når du finner hullene, ellers kan det være vanskelig å huske akkurat hvor de var etterpå.

Tips til å finne hull på pustende vadere: Dusj inni med f.eks 96% sprit med dusjeflaske. Dette vil puste ut gjennom membranen. Der det er hull vil du få noen mørke flekker på utsiden da mer vil "puste" gjennom akkurat der. Merk med sprittusj før det tørker.

Har hørt med flere som kjører på Patagonia nå og ingen har hatt slitasjeproblemer med dem utover det vanlige. Vasser man rundt med sand i skoene blir kan selvsagt sokken bli litt slitt. De beste buksene er uavhengig av merke selvsagt ikke gratis, så en vurdering av hvor mye de brukes er selvsagt en god ting før man blåser av månedslønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig med deg Espen. Det beste plagget å ha inntil kroppen er ullundertøy: Transporterer fuktigheten vekk fra kroppen og holder på varmen. Utenpå ullundertøyet kan du evt. bære fleece de kaldeste årstidene. Fleecen vil da trekke til seg fuktigheten fra ullen og transportere den videre til ytterstoffet. For de som ikke har vadere med gode nok pusteegenskaper, vil det for danne seg kondens som til slutt samles nede i neoprensokken.

Når det gjelder "feilsøking" etter hull vha. sprit er det kun på membraner lagd av GoreTex dette funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Orvis pustende vadere som jeg er kjempe fornøyd med. De var relativt dyre, ca. 5500,-, men regner da med å ha dem en del år. Hadde ett par billigere Orvis vadere før som fikk utrolig mye juling. De avgikk med døden etter jeg hadde en skikkelig trynings på Fornebu-landet. Skarpe steiner skar opp både buksa og den ene handa mi. Ingen bukser i verden som hadde holdt der. Jeg hadde den i mange år før dette hendte, og hadde ikke kjøpt nye hvis jeg ikke hadde dette uhellet. Dette var bukser til halve prisen av de jeg nå har. Garantien på Orvis er også meget bra. Ingen problem å bytte bukser hvis de lekker.

Av vadesko kan jeg ikke få fullrost Sims sine uten filtsåle. Sitter som limt på alt slags underlag. Det følger også med pigger til å skru inn hvis de skal brukes om vinteren på islagte svaberg.

Som nevnt før her er det kjempeviktig at buksene er store nok. Skal ikke stramme når du står på huk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

Kan ikke forstå hvordan tekstilene fra Vision kan bli "god kvalitet". Dette er rene kopier av seriøse aktører med andre membraner enn originalen. Resultatet kan neppe bli overbevisende, men du får selvfølgelig hva du betaler for...

TOTALT uenig.... Hvis jeg sier at jeg kjøpte dem i juni 2001, har vært på Kolahalvøya 2 ganger (hvor man traver 5 dager i strekk i busker og kratt), trava langs Renaelva og Glomma i 4 sesonger, vadet i saltvann i 4 sesonger, vasket de 3-4 ganger uten og få så mye som et hull. Jeg er ihvertfall overbevist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vision-buksene, spesielt Vision Extreme, har vist seg å tåle mye juling. MEN det går på bekostning av pusteegenskapene... Jeg er enig med Rams her jeg. Skal du ha noe som tåler juling OG puster bra så er Simms er godt valg. Selv har jeg brukt Simms Lightweight 2 sessonger. Meget gode. De dyrere Simmsmodellene skal visst være enda bedre...

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en Simms (kjøpt i USA) og to Guidelinebukser. Ser ikke noen stor funksjonell forskjell. Hva er det ved Simms som forsvarer den høye prisen? Det virker som en del folk er er helt "religiøse" i sin omtale av Simms. Har også Simms vadejakke som er grei nok, men kanskje ikke noe bedre enn min 12 år gamle bortsett fra at membramen jo fortsatt er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms har alltid levert, og jeg har aldri hørt noen klage over fabrikasjons feil eller lignende på disse buksene. Slitestyrken er suveren.

Guideline har jeg forøvrig omtrendt bare dårlig erfaring med. Hørt om flere som har hatt problemer med buksene deres.

Mine løsnet i sømmene etter to fisketurer -jeg sendte de inn på rep, fikk de tilbake, og ingen ting var gjort.. (det vil se de var fremdeles lekk på de samme stedene)

Dette var til og med den dyreste og visstnok beste modellen de hadde da jeg gjorde kjøpet.. (husker ikke hvilken modell det var i farten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen var sannsynligvis Diver hvis det ikke var for allt for mange år siden. Slitestyrken på de gamle Breathex er i hvertfall imponerende. Så et bilde av en guide som hadde en 6-8 år gammel bukse som hadde blitt bleket til nærmest rosa pga solstråling. Har selv ca 300 fiskedøgn i min gamle bukse. Har brukt den nye bare 7-8 turer men den føles i hvertfall bra.

På Berras i Stockholm har jeg blitt anbefalt Vision og Guideline bukser. De er vel av de absolutt største på fiskeutstyr i hele Scandinavia så at disse to merkene skal være så bånn i bøtta tror jeg ikke på.

Men er det noe annet enn jevnt høy kvalitet som forsvarer den høye prisen til Simms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

...Men er det noe annet enn jevnt høy kvalitet som forsvarer den høye prisen til Simms?

Jevn og høy kvalitet er gode nok parametere for meg. I tillegg er Simms sin GoreTex en desidert vinner i pustende egenskaper, de er bahagelige å ha på, leveres i 22 størrelser og det er produsenten selv som står for utviklingen, monteringen og kvalitetskontrollen av produktene. Simms sine GoreTex vadere er også de enest vaderne på markedet som tåler høye konentrasjoner DEET.

Sammenlignet med kopiprodukter produsert i Østen, kan neppe prisen på f.eks Simms Classic Guide sies å være høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Jeg har både en Simms (kjøpt i USA) og to Guidelinebukser. Ser ikke noen stor funksjonell forskjell. Hva er det ved Simms som forsvarer den høye prisen? Det virker som en del folk er er helt "religiøse" i sin omtale av Simms. Har også Simms vadejakke som er grei nok, men kanskje ikke noe bedre enn min 12 år gamle bortsett fra at membramen jo fortsatt er tett.

Det er vel med Simms vadebukser som med Loomis fluestenger, religion begge to.

Har selv Guideline Breathex på fjerde året, ingen problemer så langt.

Betviler allikevel ikke at Simms er bra, men det ble nå slik at den ikke passet lommeboka mi, forøvrig kan det samme sies om Loomis stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:I tillegg er Simms sin GoreTex en desidert vinner i pustende egenskaper

Bare for å flisesbikke litt... det er ikke Simms sin Gore-Tex, men Gore sin Gore-Tex, som Simms får levert fra Gore vil jeg tro..

Men at Gore Tex er bedre en de fleste andre pustende, vind og vanntette plaggene der ute er det liten, eller ingen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Ikke helt enig med Helge B, da jeg bruker mine pustende hele året, men passer på å kle med bra isolerende plagg under. God kledning hjelper selvsagt. Et tips ellers er også at det hjelper lite med pustende vadere om du fyller på under med enten tøy som ikke puster noe særlig eller som holder godt på fukt. Jeg kjører superundertøy innerst - kvalitetsfleece utenpå - antall lag og tykkelse avhenger selvsagt av vanntemp.

Ellers, Lasse: husk å merke av med f.eks en sprittusj når du finner hullene, ellers kan det være vanskelig å huske akkurat hvor de var etterpå.

Tips til å finne hull på pustende vadere: Dusj inni med f.eks 96% sprit med dusjeflaske. Dette vil puste ut gjennom membranen. Der det er hull vil du få noen mørke flekker på utsiden da mer vil "puste" gjennom akkurat der. Merk med sprittusj før det tørker.

Har hørt med flere som kjører på Patagonia nå og ingen har hatt slitasjeproblemer med dem utover det vanlige. Vasser man rundt med sand i skoene blir kan selvsagt sokken bli litt slitt. De beste buksene er uavhengig av merke selvsagt ikke gratis, så en vurdering av hvor mye de brukes er selvsagt en god ting før man blåser av månedslønningen.

Ifølge Simms, så fungerer dette sprit-trikset kun på Gore-Tex materiale. Det fungerer ikke på materialet i fks. Freestone buksa, og skal heller ikke benyttes på denne typen materiale.

Jeg har for mange år siden (faktisk 16 ) tatt mitt valg, og det ble Simms. Har fortsatt Simms neoprene (nr 2 i rekken), foretrekker denne ved dyp vading, og ved avfisking av omeråder med mye kvist og kratt. Problemet oppstår kanskje når denne er borte, Simms har vel sluttet med bukser i neoprene.

Guidebuksa og Freestonebuksa er vel de buksene jeg bruker mest, men med disse i busker og kratt som nevnt er dette ingen god kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.