Gå til innhold
Fiskersiden

Utvikling av fiskedagbok


oracel
 Share

Recommended Posts

Dette er en ambisiøs tråd hvor jeg håper å samle litt tilbakemeldinger fra habile sportsfiskere som ønsker et enkelt verktøy for å legge inn fangstrapporter fra fisketurene sine. Jeg tenker å utvikle "THE" fiskedagbok, og vil trenge hjelp fra dere :)

Hvorfor

Som noen av dere vet eksisterer det allerede programmer for dette. Noen er gratis, noen må man betale for, og felles for alle sammen er at jeg ikke er det spor fornøyd med noen av dem. Mange av dem er også utdaterte og blir ikke lenger utviklet.

Hvordan

Jeg skal denne høsten ha et prosjekt i faget "Videregående programmering". I den anledning skal vi lage en klientapplikasjon for Windows ved å benytte Visual Studio og C#.Net. Jeg tenkte derfor å benytte anledning til å lage en fiskedagbok. En skikkelig fiskedagbok :) Verktøyene blir dermed Visual Studio, C#, og ellers åpne standarder for lagring og transport av data (XML, HTML, SQLite).

Her er noen innledningsvise punkter som jeg føler er ekstra viktige:

  • Dagboken skal være 100% gratis
  • Dagboken skal bare benytte åpen kildekode
  • Hvem som helst skal kunne bidra til prosjektet hvis de vil
  • Applikasjonen skal være moderne, modulær, og kunne overtas av andre hvis jeg dør e.l ;)

Litt research

Her er en liste over eksisterende tilbud og noen relevante punkter ved dem. Det hadde vært flott med tilbakemeldinger fra dere på hva dere liker/misliker ved disse programmene!

  • Fiskedagboka.com - Et godt program med mange tilleggsfunksjoner. 10 dagers demoversjon, deretter 150kr for videre bruk. Stor nedlasting (14mb). Tilbyr huggtabeller m.m. Dette programmet er skrevet i Visual Basic (derav den store filstørrelsen).
  • Fangstrapport Pro - Et noe forvirrende program, jeg har ikke helt fått teken på dette selv. Noen som har erfaringer med dette programmet? Gratis. Ukjent om det fortsatt blir utviklet
  • Fiskedagboken v1.3 - Et enkelt og greit program, bærer preg av å være nyutviklet. Gratis. Usikker på om dette fortsatt er under utvikling. Sist jeg snakket med utvikleren tror jeg han nevnte en ny versjon under oppseiling, men vet ikke hvordan det går
  • Fiskenytt.net - Tilbyr to forskjellige løsninger. En fiskedagbok på nett og en fiskedagbok for nedlasting. Nettversjonen virker veldig ufullstendig og enkel. Denne har ikke støtte for hverken bilder, eksportering eller offentlig visning. Men den er gratis. Den nedlastbare fiskedagboken virker ikke for å være ferdig, men man kan laste ned og prøve en demo. Fullversjonen vil koste 198,-

Linker

Ideer til funksjonalitet

  • Moderne grensesnitt - grensesnittet skal se bra ut i både Win9x og WinXP
  • Støtte for fiskerapporter fra både innsjøer, elver, og hav/sjø
  • Støtte for bilder (mange bilder per tur, med annotering, ++)
  • Mulighet for å eksportere dagboken til HTML (med mulighet for å endre utseende (f.eks. med CSS))
  • Wizards - de fleste programmene benytter store "ark" for innlegging av data. Ganske forvirrende for nye brukere, og sjeldent kompatibelt med lave skjermoppløsninger (1024x768 og mindre). Her er "veivisere" et godt alternativ.
  • Samhandling med databaser på internett (eksempel: se signaturen min, eller www.fishbase.org, osv)
  • Statistikk
  • Lave krav til maskinvare
  • Huggtabeller? Min personlige mening er at dette er upålitelig, men kunne vært interessant for noen?
  • Værvarslingstjenester - har ennå ikke funnet noen som er gratis :D
  • Tur-orientert med tung fokus på fangstrapporter - én tur kan ha mange fangstrapporter
  • Skriv gjerne et innlegg i denne tråden med forslag!

Hva savner du i en fiskedagbok?

Skriv gjerne om hva du savner i eksisterende løsninger - ingen ønsker/forslag er for små. Still gjerne spørsmål også, jeg ønsker så mye input som mulig før jeg gir meg i kast med dette!

Endret av oracel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bruker Fangstrapport Pro.

Endel ting ved programmet kunne vært gjort bedre og lettere. Tungvint å begynne å registrere, men når man først har lagt inn grunnleggende data og bilder er det for så vidt greit program å bruke.

Programmet utvikles ikke lenger, men fungerte ved overgang fra win-98 til xp prof.

Endel ting kunne vært annerledes, men det kan jeg komme tilbake til i dette innlegget senere. Savner bl.a egendefinering av felter.

Og jeg har det inntrykket at noen vil ha et turorientert program - hvor flere fangster kan legges inn, men andre (som jeg) vil ha et fangstrapporteringsverktøy. Så her ligger det kanskje en stor utfordring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Jeg bruker Fangstrapport Pro.

Endel ting ved programmet kunne vært gjort bedre og lettere. Tungvint å begynne å registrere, men når man først har lagt inn grunnleggende data og bilder er det for så vidt greit program å bruke.

Programmet utvikles ikke lenger, men fungerte ved overgang fra win-98 til xp prof.

Endel ting kunne vært annerledes, men det kan jeg komme tilbake til i dette innlegget senere. Savner bl.a egendefinering av felter.

Og jeg har det inntrykket at noen vil ha et turorientert program - hvor flere fangster kan legges inn, men andre (som jeg) vil ha et fangstrapporteringsverktøy. Så her ligger det kanskje en stor utfordring?

Egendefinering av felter - dette er vanskelig! Ofte vil det være vanskelig å tillate slikt i et program, uten at programmet enten blir 1) for komplekst for den jevne bruker eller 2) for ustabilt og uberegnelig. I såfall er det nesten bedre at man bruker Excel eller noe lignende :s

Kan du fortelle litt mer om hvilke felter du isåfall savner? Det er godt mulig at det går an å få til et bra kompromiss her!

Turorientering/fangstrapportering - dette er et interessant designspørsmål. Hvis et program er turorientert, hvordan skal man forholde seg til fangstrapporter da? Hva skal det fokuseres mest på av tur og fangst? Et program med *bare* fangstrapporter finnes det flust av allerede. Jeg vurderer heller noe i retning av at man kan legge inn én tur, og deretter knytte flere fangstrapporter opp mot hver tur. Da får man det beste fra begge verdener, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lak, enig der, men dette kan være ganske komplekst. Man kan ofte sette opp en matrise over hva som er mest interessant å søke på, og så implementere det som er viktigst i tur og orden. I utgangspunktet burde et fornuftig design av databasen gjøre dette til en ganske enkel sak. I korte trekk så burde det gå fint :D

Ellers lurer jeg på å implementere en eller annen form for publisering på internett slik at andre personer kan kikke på dagboka di på internett. OM jeg implementerer noe slikt, så må man velge mellom hvorvidt det skal genereres statiske html-sider som man kan laste opp selv (eller få lastet opp automatisk), eller om jeg skal sette opp en database på internett hvor man får lagt inn rapportene automatisk. Hmm.

Sistnevnte alternativ er utvilsomt best, men det kan fort bli mye arbeid og ta opp mye plass på serverene.

Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av er faring vet jeg at det er en fordel om man f.eks legger inn alle fiskeslag i et nedtreksvindu allerede i programmet - dette vil forenkle stats da man ikke får feilkilder på bakgrunn av feilstavinger osv - Å kunne legge inn stenger og sneller osv for så siden p kunne hente dem ut igjen i nedtrekksfelter synes jeg også er topp. Ellers kan jeg sende deg et regneark med de data jeg normalt registerer, så får du en pekepinn. Å legge inn bilder er en sak, men jeg mener da at programmet bør kopiere valgte bilder inn i en mappe som ligger innunder programmet (bilder f-eks) slik at bildene ikke blir utilgjengelige om man skulle flytte originalen til annet sted på pcn ved f.eks en opprydding.... Kommer sikkert på mer etterhvert her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kopiere ut dataene jeg kopierte inn her og gi meg beskjed når det er gjort, slik at jeg kan fjerne den igjen pga at jeg ikke fant en gunstig løsning på å lage det oversiktlig ellers...

Forklaring til noen av punktene. Tid/dato go klokken er fangstrelatert. Tid/Tur er dato ok klokkelsett for stqart og slutt av turen, som også genererer turens varighet i eget felt. Sted/Kart er link til kartutsnitt på egen PC, der linken er et tall, f.eks 2 og 2-tallet finnees igjen i kartet. Fisk/k-faktor omregnes automatisk etter regnestykkket for k-faktor på ørret. Dette gir meg en pekepinn på om fisken (uavhengig av slag) er tynnerer eller tykkere osv i forhold til andre jeg har fått osv og kan da f.eks sjekkes mot vann eller lignende for å se om dette er påfallende for vannet. Utstyr/metode er f.eks dorging, fluefiske, frilinemeite, duppmeite osv osv Agn kan være alt fra boillies (inkl type) til spinnernavn + vekt osv Luft/vær = værtype. Luft/Trykk er lufttrykk + stigende eller synkende. Vann/Vannstand/Retning er f.eks flo/fjære + stigende synkende evt kubikkmeter vann i elv ved f.eks laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttige innspill, Espen!

Bilder - Planen min var i utgangspunktet å lagre bilder i BLOB-felt i databasen. Som du skjønner vil det si at bildene blir kopiert inn i databasen, og vil være der uavhenging av hva som skjer med originalen.

Jeg så i ett av de eksisterende programmene at den bare lagret filbanen til bildet, noe jeg syns er ganske teit, f.eks. på grunn av den problemstillingen du nevner med opprydding av PC'en osv.

Når man lagrer bildet i databasen vil det seff ikke være noe problem å hente ut bildet igjen og lagre det på disken.

Datafelt - Datafeltene du nevner er alle ting som jeg håper å få med - det man må passe seg for er å overøse nye brukere med datafelt som de kanskje ikke forstår eller ikke er interesserte i. Her vil jeg møte tallrike utfordringer i designet av grensesnittet, for jeg vil bevare muligheten til å registrere svært detaljerte data hvis man vil det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Av er faring vet jeg at det er en fordel om man f.eks legger inn alle fiskeslag i et nedtreksvindu allerede i programmet - dette vil forenkle stats da man ikke får feilkilder på bakgrunn av feilstavinger osv - Å kunne legge inn stenger og sneller osv for så siden p kunne hente dem ut igjen i nedtrekksfelter synes jeg også er topp.Dette gjøres i Fangstrapport Pro.sitat: Å legge inn bilder er en sak, men jeg mener da at programmet bør kopiere valgte bilder inn i en mappe som ligger innunder programmet (bilder f-eks) slik at bildene ikke blir utilgjengelige om man skulle flytte originalen til annet sted på pcn ved f.eks en opprydding.... Kommer sikkert på mer etterhvert her..

Det er svært tungvint å legge inn bilder i Fangstrapport Pro fordi en må tilpasse alle bilder som skal brukes - til 255x190 pixler FØR man kan legge dem inn. -Men med litt trening går det for så vidt - men tungvint er det! At bildene etter ferdiggjøring legges i en mappe under programmet "Fangster" synes JEG er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opprettet et repository for kildekoden her -> http://fiskedagbok.xjws.net/

Som noen av dere kanskje vil se, så er det en Visual Studio.Net Solution, som igjen består av to prosjekter: en frontend og et klassebibliotek. Det kommer helt sikkert til å bli plenty med omrokkeringer her. De som vil kikke på kildekoden vil nok ha mest interesse av filene som ender på .cs.

Jeg har så langt bare implementert noen enkle klasser for lagring av innstillinger (alle innstillinger vil bli lagret i XML/SOAP filer som er enkle å redigere og tøyse med) som dere finner i klassebiblioteket (http://fiskedagbok.xjws.net/Comlib/Settings.cs og http://fiskedagbok.xjws.net/Comlib/FormState.cs).

For å kompilere prosjektet:

1) Last ned Subversion fra http://subversion.tigris.org

2) På kommandolinja, kjør: svn checkout "]http://fiskedagbok.xjws.net

3) Åpne fiskedagbok.sln i Visual Studio

4) Sett "Startup Object" til Frontend-prosjektet

5) Kompiler og kjør! (men, det vil ikke skje så mye spennende..)

Det neste som står på planen er å designe databasen. Jeg har etterhvert så mye informasjon nå at jeg kan begynne å tenke på dette :D Fint å komme igang!

NB! Hvis du ikke fatter bæret av det som står i denne posten, så betyr det at du er helt normal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, og det er mulig svaret allerede finnes i det som er skrevet. Men: Er det meningen at et slikt registreringsverktøy som dette blir en del av fiskersiden.no? Eller er det ment til privat bruk for enkeltpersoner? Ville jo vært genialt om alle forumets brukere kunne legge inn sine fangster i en felles database, samt trekke ut rapporter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

Har ikke lest hele tråden, og det er mulig svaret allerede finnes i det som er skrevet. Men: Er det meningen at et slikt registreringsverktøy som dette blir en del av fiskersiden.no? Eller er det ment til privat bruk for enkeltpersoner? Ville jo vært genialt om alle forumets brukere kunne legge inn sine fangster i en felles database, samt trekke ut rapporter osv.

Ja og nei. Jeg har definitivt planer om at man skal kunne gjøre fiskedagboken sin tilgjengelig for andre på internett. Men det vil ikke (eller ICKE!!!1 som noen ville sagt) bli en ren webapplikasjon; det vil være alt for treigt og traurig å legge inn rapporter hvis det skal foregå på web.

Så løsningen blir en hybrid; med tiden vil man kunne synkronisere dagboka si mot en database på nett, hvor andre vil kunne kikke på rapportene dine.

Dette er dog funksjonalitet som jeg ikke vil begynne på før tidligst over juletider :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en fiskedagbok ville jeg tatt med:

Om fisken: Art, lengde, vekt, kjønn, mageinnhold, kondisjonsfaktor (automatisk utregning m formel)

Værforhold: værtype, lysforhold, vindstyrke, vindretning, lufttemperatur

Vannforhold: vanntemperatur, klart/grumset vann, vannets hastighet (elv), bunnforhold, dybde der fisken bet

Fangstredskap: redskap (sluk, flue etc), sluktype/fluetype, farge, vekt/krokstørrelse, hastighet innsveiving, fisket høyt/lavt i vannet

Ellers bør det være mulighet til å legge inn bilde (i passelig stort format) knyttet til hver fangstinnmelding. Samt et "kommentar"-felt, der man kan legge inn turbeskrivelse, eller notater om nyttige tips/erfaringer man gjorde seg under fangsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill du kommer med breiflabb. Jeg har fått mye gode tilbakemeldinger fra dette forumet, og det er til stor hjelp!

Søkefunksjoner er helt klart viktig, men strukturering av informasjon er alltid utfordrende. Når det gjelder søk og statistikk så skal jeg prøve å få inn så mye som mulig, men dette må jeg se an. Det jeg KAN love er at databasen vil kunne støtte all denne informasjonen, og at det derfor på sikt vil være fullt mulig å få inn all slik funksjonalitet :D

Jeg kommer snart med en ny fremdriftsrapport + screenshots og diagrammer :) Stay tuned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

scr2.png

Dette skjermbildet viser et utkast til hvordan layouten på veiviserene blir. Dette er den første veiviseren brukeren blir møtt med når han starter applikasjonen :D

scr3.png

Et av verktøyene jeg bruker. Dette heter IBF Manager og finnes i en gratis "lite"-versjon. Et veldig kraftig verktøy som er svært kresen når det gjelder sql-spørringer. Altså helt etter mitt hjerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.