Gå til innhold
Fiskersiden

Utvikling av fiskedagbok


oracel
 Share

Recommended Posts

el-nico, jeg har ikke prøvd ennå, men hvis System.Windows.Forms 2.0 blir portet over til Mono (1.1 er allerede nesten helt ferdig), så vil det kunne gå an, ja. Hvordan det vil gå med SQLite-driveren er jeg usikker på, men sannsynligvis vil det finnes en ADO.Net provider som funker i Mono også - disse er såpass pluggable at det skulle gå fint.

Ulempen er at programmet vil se identisk ut i windows og linux - altså det vil se ut som om du kjører et windows-program i linux. Ikke helt optimalt altså : Alternativt finnes GTK#, som fungerer både i windows og linux og ser bra ut i begge deler. Problemet her er dog at det er mye mer krøkkete å programmere for - man må gjøre alt for hånd (ingen drag&drop).

Vi får se hva som skjer. Jeg er selv en ivrig Linux-bruker, og ville gjerne sett at dagboka funka i Linux også. Uansett så vil web-versjonen kunne brukes, om ikke annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel ja og nei - første versjon av web-fronten slippes ikveld. Den vil dog bare ha funksjonalitet for å registrere seg og logge inn/ut. Det vil bli gjort en ny iterasjon hver 14. dag, hver gang med ny funksjonalitet. Det er flott om noen av dere gidder teste og leke litt etterhvert som jeg ruller ut nye versjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første versjon av web-dagboka på nett. Dere finner den her: http://fiskevatn.no/dagbok/

Merk at dette er første iterasjon i en rekke iterasjoner som vil gå utover våren. Det er ennå bare mulig å:

Mer funksjonalitet kommer om ca. 2 uker :)

Om dere får feilmeldinger o.l, post dem i denne tråden eller send meg en epost på andreas.ravnestad@gmail.com :) Forslag til forbedringer mottas også med stor entusiasme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger fra Espen og Rønsingen, det du Espen nevnte har blitt fikset - nå går det bare an å registrere brukernavn med vanlige alfanumeriske tegn (a-z, 0-9) pluss bindestrek (-) og underscore (_). For eksempel vil dette brukernavnet være helt stuerent: Cowboy-Laila. Også Per-Jan er akseptabelt. Men Sven-O-Høiby vil ikke funke. Maks lengde på brukernavn er 12 tegn [ :) ]

Neste versjon kommer enten iløpet av kvelden eller imorgen. Da vil det være funksjonalitet for å kunne skrive og redigere i hver sin enkelte dagbok (om alt funker da..). Det går litt treigt å få på plass funksjonalitet nå i begynnelsen, er litt uvant å jobbe med MVC i PHP slik jeg gjør nå, men skal nok få opp farten etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var web-dagboka på nett! Det er mulig å logge seg inn og skrive og endre i dagboka. Her er noen kjappe linker:

Min dagbok: http://fiskevatn.no/dagbok/~andreas

Medlemsliste: http://fiskevatn.no/dagbok/?controller=f...e&event=usrlist

Brukernavn som er uthevet i rød skrift kan ikke bruke sin dagbok før brukernavnet er endret. De som vil ha brukernavnet endret kan sende meg en pm eller epost med ønske om nytt brukernavn [ :) ]

NB! Om dere velger å skrive stuff i dagboka, så kan jeg ikke garantere at det ikke vil bli slettet eller endret av meg på ett eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lastet ned og testet programmet ennå.

Den versjonen du har for nedlastning - kan jeg regne med å kunne bruke dataene til fremtidige versjoner, hvis jeg begynner å registrere inn tidligere fangster?

Har en mengde data som må registreres og vil ikke kaste bort en mengde timer med registrering hvis det kommer en mere "fullversjon" senere, hvor dataene må regges på nytt. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nedlastbare versjonen bør man ikke bruke "seriøst" nei, det er bare en testversjon. Den nye versjonen som jeg kommer til å utvide og forbedre i løpet av mars er ikke kompatibel med den gamle versjonen, de bruker forskjellige database-typer (gamle bruker Firebird, den nye bruker SQLite).

Så nei, bare ikke begynn å registrere ennå. Jeg skal si fra når jeg slipper en "trygg" versjon som dere kan bruke skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ny versjon av web-dagboka er ute, nå med støtte for start/slutt-dato, bilder, delte bokmerker, og kommentarer. Dette er fortsatt en test-versjon, men dere kan trygt begynne å bruke den "seriøst" om dere vil det.

Dere finner den her: http://fiskevatn.no/dagbok/

NB! Merk at dagboka sannsynligvis ser heslig ut i Internet Explorer 6.0. Jeg kan heller ikke garantere at alt fungerer som tenkt der. Last ned Opera eller Firefox)

NBB! De av dere som har "ulovlige tegn" i brukernavnet, kan sende meg en pm eller epost med ønske om nytt brukernavn.

PS! Om dere støter på en feilmelding, send meg en pm, epost, eller skriv et svar i denne tråden! På forhånd takk!

Ny versjon av desktop-dagboka kommer også meget snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Bær over med meg hvis noen allerede har nevnt dette, men det jeg savner i fiskeloggene er et skikkelig fotoalbum. Hvor man f.eks kan ha et bilde som "hovedbilde" fra en fisketur, for så å få opp alle bildene fra samme tur når man klikker på dette bildet.

Det hadde vært supert om man da fikk opp en "browse" meny på høyre side i det man klikket på hovedbildet, hvor man kunne se resten av utvalget fra turen. Ofte så vil man jo bytte litt på "skrytebildet" som møter en på framsiden osv og. :) Man kunne f.eks høyreklikke på de andre bildene og få opp valg som: "Set as default", "Slideshow" osv osv.

Kanskje litt jobb å lage dette, men det er et forslag iallefall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StadJon - det er notert, kommer definitivt til å legge mye vekt på bilder etterhvert. Det vil også bli mulighet for å knytte bilder opp mot fangstrapporter. Det du beskriver er noe man betegner som et "highlighted" bilde, altså et slags "hovedbilde". Jeg skal definitivt få med noe sånt etterhvert, det står i todo-lista :)

Binn ladden: det er sannsynligvis du som ikke finner frem (men det er ikke din feil!). Jeg skal få opp noen "sist oppdatert"-lister snart, så er det enklere å få oversikt over hvem som skriver hva, og når, osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon av desktop-versjonen (0.2.0-beta) er nå lagt ut for nedlasting. Det har tatt lang tid å stable denne versjonen på bena, men den er også mye mer solid enn forrige versjon.

NB! Dere trenger .Net framework 2.0 fra Microsoft! De fleste av dere med lovlig Windows XP har sannsynligvis dette installert allerede. De som ikke har .net 2.0 kan laste det ned her.

NBB! Det er noen ting som ikke fungerer 100%! Fortrinnsvis går det ennå ikke an å spesifisere fiskeplasser. Det er også en dialog der for å synkronisere mot internett-dagboken - dette fungerer ikke, men kommer snart.

NBBB! Husk å lese readme.txt! :)

Jeg vil sette stor pris på tilbakemeldinger og forslag - spesielt vil jeg høre hvordan dere "opplever" programmet. Føler dere at dere har kontroll? Skjer ting i naturlig rekkefølge? Si akkurat hva dere synes, for jeg lytter :P

Edit: kan legge til at som før er kildekoden tilgjengelig via Subversion på http://fiskedagbok.xjws.net/

Endret av oracel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eg har teke i bruk fiskedagboka på www, og synes det ser veldig bra ut. Etter å ha skrive eit par korte artiklar er det einaste eg saknar (så langt) å kunna manuelt skriva inn tidspunkt, i samme boks der ein no må klikka seg fram til riktig klokkeslett. Altså; i staden for å klikka ein time fram/tilbake hadde det vore fint om eg kunne skriva inn klokkeslettet "manuelt".

Etterkvart kunne nok moglegheit for personalisering også vera greit, sidan det blir mange "like" fiskedagbøker. Eit døme kan vera å kunna endra biletet som er bakgrunn for overskrifta ("Fiskedagbok for ..."). Reknar imidlertid ikkje med at det har førsteprioritet hos deg, men det hadde nok vore kjekt om det ein gong kom. :)

Forøvrig: Er kjeldekoden tilgjengeleg? Vil gjerne kikka på den om det er mogleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.