Gå til innhold
Fiskersiden

Utvikling av fiskedagbok


oracel
 Share

Recommended Posts

Dette ser helt kanon bra ut. En ting som jeg godt kunne tenkt meg med alle fiskedagbøker, er en nesten umulig ting: Kunne tenkt meg å se tendenser når det gjelder tidlig/sein vår, kald sommer/varm sommer, eller andre natursvingninger.

På den måten kan en se når/hvor en skal fiske hvis det er en veldig kald vår, eller hvis det en forsommer er mye regn, eller slik som nå, at det er unormalt lenge mildt på høsten/vinteren.

Har ikke lest alle trådene, finnes det noen testversjon som vi kan bruke/prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

frodeh: det vil kunne gå an i versjon 1.0 (men ikke demoen).

no fish matre: den funksjonen du foreslår er svært interessant. Jeg skal studere databaseoppsettet og se om det ikke lar seg gjøre å få til noe slikt :)

En demoversjon med svært begrenset funksjonalitet vil bli lagt ut i løpet av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har tatt en kjapp test nå, og jeg må si det ser veldig bra ut [ :) ]

Det å gi en egen komentar til hvert bilde var veldig bra[ :D ]

Det at man slipper å legge in et og et bilde var også veldig positivt.

likte også at man har stor frihet i programet til redigering av turer hvis man f.eks skriver inn feil dato eller glemmer ting osv!

Siden dette er en tidlig versjon så skal jeg ikke mase for mye men her kommer et par spm/forslag:

Hvordan blir bilde visningen etter hvert? la inn en komentar til et av bildene, men eneste måten å lese den på nå var å klikke meg inn på redigering av bildet igjen. hva med en dialog boks med komentaren når man holder musen over bildet?

Hadde kanskje vært en fordel å kunne åpnet bildene i f.eks photoshop hvis dette lar seg gjøre?

Regner med at det kommer mer detaljerte skjemaer angående fangst sted, fisk,utstyr osv. så dette lar jeg ligge til det kommer.

Stå på og fortsett med det gode arbeidet! gleder meg til første full versjonen kommer

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med registrering av turen, overskrift, referat, innlegging av bilder funker jo helt perfekt, og ser bra ut visuellt.

Gleder meg til den delen som ikke er implementert, regner med dette er registering av uststyr, fangst o.s.v.

denne delen og søkeverktøy blir jo avgjørende for min del for å se helheten i prosjektet.

kjempebra arbeid til nå stå på videre [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er greit med innspill her - har sendt noe pr PM også. Registrerer at du opererer med turdato og klokkeslett. Hadde det vært muligheter for to linjer derr, slik at man har både turstart og turslutt? Dette igjen kan jo automatisk generere turens lengde, slik at man om man tar det videre kan sjekke hvor mange timer man faktisk har brukt pr mnd eller år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Regner med det er greit med innspill her - har sendt noe pr PM også. Registrerer at du opererer med turdato og klokkeslett. Hadde det vært muligheter for to linjer derr, slik at man har både turstart og turslutt? Dette igjen kan jo automatisk generere turens lengde, slik at man om man tar det videre kan sjekke hvor mange timer man faktisk har brukt pr mnd eller år.

glimrende forslag etter min mening, men den delen bør ha ekstra kryptert passord, for å sikre at ingen samboere / koner får tak på det.[ :) ][ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rønsingen

Hei har tatt en kjapp test nå, og jeg må si det ser veldig bra ut [ :) ]Siden dette er en tidlig versjon så skal jeg ikke mase for mye men her kommer et par spm/forslag:

Hvordan blir bilde visningen etter hvert? la inn en komentar til et av bildene, men eneste måten å lese den på nå var å klikke meg inn på redigering av bildet igjen. hva med en dialog boks med komentaren når man holder musen over bildet?

Hadde kanskje vært en fordel å kunne åpnet bildene i f.eks photoshop hvis dette lar seg gjøre?

Regner med at det kommer mer detaljerte skjemaer angående fangst sted, fisk,utstyr osv. så dette lar jeg ligge til det kommer.

Stå på og fortsett med det gode arbeidet! gleder meg til første full versjonen kommer

[ :) ]

Som du sier, så er beskrivelsen/kommentaren under hvert bilde "gjemt" etter at man har lagt dem inn. F.eks. en tooltip eller noe annet kjekt noe som popper opp ved mouseover kan være gode alternativer. Dette er definitivt med i todo-lista :D

sitat:Opprinnelig postet av ovejan

dette med registrering av turen, overskrift, referat, innlegging av bilder funker jo helt perfekt, og ser bra ut visuellt.

Gleder meg til den delen som ikke er implementert, regner med dette er registering av uststyr, fangst o.s.v.

denne delen og søkeverktøy blir jo avgjørende for min del for å se helheten i prosjektet.

kjempebra arbeid til nå stå på videre [ :) ]

Fangster, utstyr, agn, m.m kommer i fullversjonen. Det samme gjelder statistikk og relatert funksjonalitet.

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud mfl.

[...] registrering av til-fra-datoer

Ja, jeg husker jeg vurderte dette frem og tilbake da jeg designet databasen. Jeg husker ikke den eksakte grunnen til at jeg bare valgte å ta med en "fra"-dato. Uansett, dette havner rett i todo-lista og blir med i neste versjon :)

Ellers vil jeg takke alle sammen for mange gode tilbakemeldinger. Dette er virkelig gull for meg da jeg får oversikt over hva som funker, og hva som ikke funker. Selv om det er "småting" som irriterer, ikke nøl med å si fra. Antakelig er det gjort på 5min for meg å fikse det! ;)

Forøvrig ligger det en ny versjon ute nå som har fått fikset noen småfeil: http://fiskevatn.no/dagbok/fiskedagbok-0...0.1.1-alpha.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Flott initiativ!

Jeg ser for meg en nettbasert utgave, der du har:

-enkelt grensesnitt med muligheter for å velge avansert og enkel modus (antall felter du ønsker å bruke)

- Mulighet for wap/mms/html fra PDA/mobil (altså enkelt grensesnitt)

- Vennelister med tilgangs-/innsynsnivåer (velg ved innlegg av ny tur om denne skal synes for Verden, venner eller kun The Inner Circle)

- fiskedatabase (art, utbredelse)

- insektsdatabase (klekkingstidspunkt og utbredelse)

- stedsdatabase (elver, vann, fjorder osv)

- GPS-støtte (laste opp tracklister og Points of Interests.)

- Wizard for artsbestemmelse av fisk/insekt/børstemark/snegle

- Analyse som bruker alle data uten å identifisere "hemmelige steder", dvs værdata, barometertrykk/-tendens, klekkinger osv, osv.

Vennelister gjør at f.eks venngjenger/"fiskeklubber" kan ha felles rapporter og se hverandres data/turer. Insekts- og stedsdatabase bygges opp ved at alle bidrar.

Ønsker den nettbasert fordi da slipper vi å være avhengig av Windows. Nå blir jo nettlesere på bærbare duppedingser vanligere for hver dag som går. Du får t.o.m mobiler med GPS. Snart er GPS også standard på en del kameraer.

En nettapplikasjon kan gjøres kjapp nok...

Alt bør skrives etter _vedtatte_ standarder som XML og XHTML, gjerne PHP i bunnen.

Hva med et fellesprosjekt der alle de som er nerdete nok (inkl. meg selv :-) samarbeider i et prosjekt ála Open Source/GNU/Sourceforge.net? Av personer trenger visuelle designere, databasedesignere, kodehoder, GPS-gnomer, usabilityrever og utrolig mye pågangsmot og tid...

Til slutt blir hele greia kjøpt opp av fish.google.com og vi kan fiske resten av livet som milliardærer. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget meget interessant innlegg! Jeg var akkurat iferd med å skrive en liten oppdatering i denne tråden her, og dette passer jo veldig bra mtp. det du skisserer.

sitat:Opprinnelig postet av bånngjedda

Flott initiativ!

Jeg ser for meg en nettbasert utgave, der du har:

-enkelt grensesnitt med muligheter for å velge avansert og enkel modus (antall felter du ønsker å bruke)

- Mulighet for wap/mms/html fra PDA/mobil (altså enkelt grensesnitt)

- Vennelister med tilgangs-/innsynsnivåer (velg ved innlegg av ny tur om denne skal synes for Verden, venner eller kun The Inner Circle)

- fiskedatabase (art, utbredelse)

- insektsdatabase (klekkingstidspunkt og utbredelse)

- stedsdatabase (elver, vann, fjorder osv)

- GPS-støtte (laste opp tracklister og Points of Interests.)

- Wizard for artsbestemmelse av fisk/insekt/børstemark/snegle

- Analyse som bruker alle data uten å identifisere "hemmelige steder", dvs værdata, barometertrykk/-tendens, klekkinger osv, osv.

Mange gode ideer! Jeg kan ikke love at jeg har tid til å implementere alt det der selv i anskuelig fremtid, men det kommer jeg tilbake til om litt.

Spesielt vil jeg kommentere det der med fiske/insekt/steds-databaser. Per dags dato finnes det flere eksisterende prosjekter man kan dra nytte av.

Fiskebestandsmessig har man DN's Vanninfo-prosjekt. De skal åpne sin database over nyttår, og denne vil kunne linkes mot "min" innsjødatabase.

Med tanke på steder og fiskeplasser så vil fiskedagboka definitivt støtte valg av landsdel->fylke->kommune, og deretter valg av elver/innsjøer i den kommunen (fra innsjødatabasen), og deretter mulighet for å kommentere detaljert hvor de eksakte fiskeplassene er (f.eks. kan man her laste opp GPS-data).

Insektdatabase kan jeg dessverre ikke si så mye om, men forhåpentligvis eksisterer det en slik database allerede. Om man er riktig heldig så er denne også fri for alle.

Her er det mange poenger som er verdt å diskutere. Forøvrig er alle fiskevatn.no-relaterte prosjekter open source, og lisensiert enten under GPL eller Creative Commons. Se forøvrig http://fiskevatn.no/wiki/, der ligger informasjon om utvikling, kildekode, osv. (Serveren med kildekode er dessverre nede nå i julen, men den kommer opp igjen 2. nyttårsdag/kveld).

Jeg er åpen for absolutt alt av samarbeid, forslag, o.l! Se også lenger nede.

sitat:Opprinnelig postet av bånngjedda

Vennelister gjør at f.eks venngjenger/"fiskeklubber" kan ha felles rapporter og se hverandres data/turer. Insekts- og stedsdatabase bygges opp ved at alle bidrar.

Dette er jo et morsomt sammentreff, jeg sendte igår prosjektsøknaden til hovedprosjektet mitt - nemlig å videreutvikle fiskedagboka (både desktop-varianten og en web-variant), med spesiell fokus på Web 2.0 og "social networking", med alt som det innebærer [ :) ]

sitat:Opprinnelig postet av bånngjedda

Ønsker den nettbasert fordi da slipper vi å være avhengig av Windows. Nå blir jo nettlesere på bærbare duppedingser vanligere for hver dag som går. Du får t.o.m mobiler med GPS. Snart er GPS også standard på en del kameraer.

En nettapplikasjon kan gjøres kjapp nok...

Alt bør skrives etter _vedtatte_ standarder som XML og XHTML, gjerne PHP i bunnen.

Så langt har alle Sportsfiske.nu-prosjekter blitt skrevet i PHP5 med objektorienterte prinsipper og designmetoder i bunn. XML blir brukt til webservices, men XHTML har jeg dessverre ikke vært så veldig nøye på så langt. [V]

sitat:Opprinnelig postet av bånngjedda

Hva med et fellesprosjekt der alle de som er nerdete nok (inkl. meg selv :-) samarbeider i et prosjekt ála Open Source/GNU/Sourceforge.net? Av personer trenger visuelle designere, databasedesignere, kodehoder, GPS-gnomer, usabilityrever og utrolig mye pågangsmot og tid...

Dette har jo vært drømmen min hele veien, at sportsfiskere/geeks vil delta på disse prosjektene og være med å definere klarere hvordan disse verktøyene skal utformes. Så langt har jeg jobbet alene på disse prosjektene. Dette er jo greit nok, men jeg må hele tiden ta pulsen på sportsfiskere landet rundt for å være sikker på at jeg gjør ting riktig. I tillegg går det ganske tregt når jeg har (og får) så ekstremt mange ideer og innspill :)

Frem til våren vil "dessverre" videreutviklingen av fiskedagboken (både web- og desktopvarianten) være et skoleprosjekt, dette innebærer at jeg ikke kan motta uforholdsmessige mengder hjelp da det kan føre til noe klamme spørsmål fra sensor ved semesterslutt :

Anyways, som sagt så er jeg veldig klar for det du skisserer, at man koker sammen en "ekte" open source prosjekt-struktur som gjør det enkelt for hvem som helst å bidra om man vil det. Sourceforge.net, BerliOS, osv har jeg god erfaring med, og vil egne seg fint som et "hjemsted" for et slikt prosjekt.

sitat:Opprinnelig postet av bånngjedda

Til slutt blir hele greia kjøpt opp av fish.google.com og vi kan fiske resten av livet som milliardærer. Hehe...

Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uforutsett strek i regninga - er tilbake i Ålesund nå, og serveren som har hostet SVN-repo og diverse annet har tatt kvelden, helt.

Det gikk fint å sette disken i en ny maskin, bootet opp og alt funket. Man kan ikke annet enn elske freebsd :) Håper ikke dette kommer til å hemme utviklingsarbeidet, men det ser jeg etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber nå for fullt med forprosjektering av web-delen av denne fiskedagboka. I den anledning kom jeg til å tenke bruk av mobiltelefoner og MMS; er det noen som kunne tenke seg å ha mulighet for å sende inn bilder til dagboka si over mms? Jeg har ikke peiling på hvordan slike tjenester settes opp, men om noen tror det kunne være kult så skal jeg gjøre litt undersøkelser rundt det.

Ellers kommer det snart en ny demo, må bare få på plass noen detaljer først :) Den demoen er en stor forbedring på mange punkter, men hovedsaklig er det SQLite og forenklinger i brukergrensesnittet som er de største forandringene. I tillegg tror jeg at jeg har fått fikset mye av det som dere har påpekt i denne tråden, bla. både start/slutt-dato, mer strukturert valg av lokaliteter forhåpentligvis, og mye annet plukk. Stay tuned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er en helt spesiell smakebit, første utkast til den nye grafikkprofilen til fiskevatn.no samt et hint om hvordan den online fiskedagboken blir seendes ut:

webss1.png

Første utviklingsiterasjon vil bli fullført på kommende fredag (hvis jeg er i form da), det betyr at første versjon vil bli tilgjengelig på internett i løpet av torsdag den 9. februar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med web services kan man også legge inn en del ting automatisk etter sted og tid:

1. Vær

2. Vannstand

3. Månefase

etc.

Når dette er på plass er det jo enkelt å benytte det for å planlegge turen også da det tilbys predikasjoner for alle disse.

Med SOAP/XML og en web server kan man dele fiskeutstyr, arter, etc. Da blir det mye enkler å legge inn den historiske informasjonen i dagboka også. (Utstyr brukt, fisk fanget, etc.).

Håper dette skaper noen ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetillund, jeg tror nok ikke at dagboka blir bakoverkompatibel, dessverre. Grunnen til det er at jeg har skiftet databasemotoren fra Firebird til SQLite versjon 3. Men det kan vi se på når den tid kommer, mulig jeg kan utøve noe svart magi :)

Webservices blir sentralt, vonheim - men jeg kommer ikke til å bruke soap dessverre. Det blir XML-RPC (som er enklere å bruke, og sparer mye båndbredde). Men om noen vil skrive et SOAP-grensesnitt så er det fritt frem. Finnes et bra SOAP-bibliotek til PHP som heter nuSoap, som jeg har testet såvidt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.