Gå til innhold
Fiskersiden

Utvikling av fiskedagbok


oracel
 Share

Recommended Posts

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nytt skjermskudd:

scr4.png

Her ser man noenlunde hvordan det essensielle grensesnittet blir. Man har en standard meny øverst, og en verktøylinje med store og tydelige ikoner.

Videre ser man til venstre en "navigasjons"-linje, hvor man vil kunne nå alle det viktigste hovedfunksjonene i programmet. Det store hvite feltet i midten ("Stuff" etc) er hvor man får listet opp de siste oppføringene i dagboka. Her vil man se et tilfeldig valgt miniatyrbilde fra turen, og diverse info (dato, sted, osv).

Ovenfor listen ser man noen enkle, midlertidige verktøy for å kontrollere visningen av innholdet i listen.

Kommer snart tilbake med mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Hvis dere har forslag til ting jeg kan ha glemt, så ikke nøl med å si fra! :D

Her følger skjermskudd nr. 5. Dette er et verktøy som laster ned informasjon om innsjøer fra innsjødatabasen på fiskevatn.no, og lagrer det i den lokale databasen. Man kan så referere til disse som fiskeplasser når man legger inn fangstrapporter.

Teknisk så benytter denne tjenesten vanlig XML-RPC, og er derfor ganske kjapp i forhold til f.eks. SOAP.

scr5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg jo helt, jeg vurderer en lignende løsning for agn/fiskeutstyr (sluker, fluer, osv), men er usikker på om dette er praktisk gjennomførbart - en slik database finnes jo ikke per idag, og må derfor bygges opp av meg/oss/dere isåfall. Tror dere dette vil være gjennomførbart i praksis? Jeg må si jeg tviler litt - mengden data er isåfall svimlende :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen: Nei overhodet ikke. Du kan legge inn så mange fisketurer du måtte ønske. Selv ikke om du velger identisk dato og klokkeslett, så vil ikke det føre til problemer (som jeg kjenner til) :D

ovejan: jeg vet ikke om jeg helt forstår spørsmålet ditt. Men det vil gå an å dobbeltklikke på hver tur og få opp en detaljert oppsummering med alle bildene fra turen, eventuelle fangstrapporter fra turen, og mer :)

Om det kommer en beta? Tja, ikke umulig .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av oracel

ovejan: jeg vet ikke om jeg helt forstår spørsmålet ditt. Men det vil gå an å dobbeltklikke på hver tur og få opp en detaljert oppsummering med alle bildene fra turen, eventuelle fangstrapporter fra turen, og mer :D

Om det kommer en beta? Tja, ikke umulig .. :)

det er det jeg mener når du dobbelklikker en tur, hvordan ser det ut i de neste bildene, bilder, fangst og spesiellt mer, mer:) [ :) ] er så skrekkelig nysgjerrig på hvordan det ser ut videre [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal legge inn agn og utstyr må alt da være definert på forhånd, et alternativ er jo hovedmetode med kommentar. Feks metode duppfiske kommentar duppmeitet med mark og 10 cm overdyp uten funk men når jeg gikk til å fiske rett over bunn ble det fart i fisket.

Eks2: Metode: Boltrig kommentar: fisket boltrig med en poppet 10mm strawberry 5 cm over bunn.

Vil alt man eventuellt legger inn i databasen bli sendt til et sentralt register eller er det kun for eget bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lak, det er en mulig vinkling ja. Akkurat det der med agn og utstyr osv er jeg usikker på. Mulig det bare burde løses enkelt og greit med en slik tabell som du beskriver.

Sentralt eller eget bruk? Vel, begge deler. Jeg tenkte at man skulle kunne (om man vil da) publisere dagboken sin på internett slik at andre kan browse den. F.eks. på http://fiskevatn.no/dagbok/lak eller noe sånt :D

Edit: ja også skal det gå an å eksportere til vanlig html da, slik at folk kan laste opp dagboka si manuelt til sitt eget hjemmesideområde, om man har noe slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt spørsmål! Saken er at jeg vet ikke. I første omgang skal en foreløpig versjon leveres som et prosjekt på skolen. Deretter bygger jeg på prosjektet videre derfra. Jeg håper å ha den helt grunnleggende funksjonaliteten ferdig innen fristen (5. desember tror jeg), og samme dag som jeg leverer prosjektet på skolen vil jeg forhåpentligvis gjøre en demo-kopi tilgjengelig på internett. Dette vil jeg uansett si fra om når den tid kommer :)

Generelt så er dette et langtidsprosjekt. Jeg har tenkt å sy sammen fiskevatn.no og dette prosjektet litt, så her er det mange muligheter :D

Neste år på denne tid, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt skjermskudd, en prototype på dialogen man får opp når man dobbeltklikker på en oppføring i hovedvinduet. Legg spesielt merke til bildene og den mørkegrå linja. Man kan klikke og dra den grå linja og dermed forstørre/forminske bilde-området. Veldig hendig, men jeg er fortsatt usikker på om dette er den beste løsningen.

Kommer snart tilbake med mer :D

scr7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å ligne noe jeg kan forholde meg til. Nå ser vi jo litt mere av det du tenkte i utgangspunktet da du startet tråden. Svaret mitt tidligere gav deg muligens inntrykk av "sure oppgulp", det var ikke meningen. Nå er alt så mye bedre og lettere å forholde seg til - så jeg sier bare "keep up the good work" - dette begynner å likne noe!! [ :D ]

P.s venter spent på fortsettelsen.

Edit: Presentasjonen ser ut til å komme på plass - jeg er minst like spent på funksjonaliteten; i praksis betyr det mye for meg hva slags statistiske data som blir mulig å få ut av programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt skjermskudd, dette viser en prototype på fotoalbumet. Dette er i essensen en funksjon hvor man kan browse og redigere bilder på forskjellige nivåer. Enten kan man browse alle bildene, bildene fra et visst år, eller bildene fra en viss tur (vurderer også mulighet for å browse bilder fra en viss måned).

Ellers er det mye nytt i programmet generelt, det begynner faktisk å ligne noe nå. Ikke så lenge til jeg slipper en demo, det vil skje rundt 12. desember.

scr8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

###### Nye skjermbilder! ######

Hvert skjermbilde er kommentert, se under.

1.png

Her ser man fotoalbumet. Dette er en enkel måte å bla gjennom bilder som man har tatt på turene. Legg merke til at man kan redigere titlene på bildet "in-line". Man kan bruke drag-drop for å legge til flere bilder til turen her, om man vil det.

2.png

Denne dialogen viser egenskapene til en oppføring i dagboka. Dette vil med tiden også inkludere fangstrapporter.

3.png

I denne dialogen kan man også kikke på bilder. Akkurat samme funksjonalitet som i fotoalbumet, med drag-drop, inline redigering av titler, og kontekstmeny. Dette grensesnittet vil støtte rotering/flipping o.l etterhvert.

4.png

Her ser man noen av innstillingene man kan gjøre. Legg merke til at fargen på teksten i hovedvinduet korresponderer med valgte farger i dialogen.

5.png

Et skjermbilde fra veiviseren for å legge inn nye turer. I dette spesifikke skjermbilder kan man legge til bilder. Legg merke til forhåndsvisningen.

6.png

Dialog med egenskaper for en innsjø.

Det var alt for denne gang, demoen vil bli lagt ut for nedlasting iløpet av de neste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.