Gå til innhold
Fiskersiden

Slemme gjedder spiser søte ender...


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Hahaha ja de i kommunen her driver å maser med de endene oppi Bugårdsdammen vår, den saken har jo fått så mye PR nå at alle de Gjeddene som er der oppe må vel være borte snart. Hver gang jeg går forbi der så er det fullt av unger samt voksne som fisker for harde livet der, den største som har blitt tatt der oppe er vel på 9,2 kg. Skulle aldri tro det var no fisk der hvis du hadde sett den lille dammen (og ja Håvard - det er en liten pytt), men så feil kan man ta. Det går også rykter og sto i avisa om en Gjedde på 20 kg som skal svømme rundt der oppe og ny norges rekord og greier, men det er vel bare rykter vil jeg tro. De prøvde jo å sette ut Ørret i dammen, men de er vel forlengst borte. Men syns det er masse ender der hver gang jeg skal opp til svømmehallen eller trene litt, stedet ligger 5 min fra meg. Så det med ande massakeren er vel noe overdrevet, men har sikkert skjedd med andunger og mindre fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Det er bare å innse. Gjedda er som alle andre rovdyr i dette landet ond av natur.

Dr.Fish

Helt enig. Hvis ei stor gjedde er vant til å ta for eksempel fisk, lemen, mus etc, har den helt sikkert ikke noe problem med en liten søt andunge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var hvertfall interresant for Gjeddefiskere har jeg hørt, men som sagt er dette fiske i denne lille dammen blitt så blåst opp i medier at folk fisker der for harde livet og er vel ikke lenge til den konsentrerte bestanden med Gjedder som lever der er utryddet før vi vet ordet av det. Det er satt igang fiskekonkurranser med regi av av lokale fiske sjapper og foreninger, og alle som kan krype og gå har jo tatt turen opp dit for å fiske. En kompis av meg som har null fiskeinterresse spurte meg for litt siden om jeg ikke skulle være med å fiske i dammen fordi det var så mye fisk der... Det sier jo litt mener jeg. Jeg har aldri tatt turen opp dit pga alt for masse folk og unger som holder på der. Det er satt opp egne søppelkasser for dumping av gjedde og alle vil fjerne Gjeddene fordi de er redde for endene. Men jeg lar alt dette være å holder meg til mine fiskeplasser ved sjøen [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et bra tiltak er jo det de snakker om, å tømme hele dammen og rydde opp i alt søppel og drit som ligger på bunnen der. Og da får man se om det virkelig er STOR Gjedde der. Og så igjen fylle opp dammen igjen og fylle opp med Ørret og annen "snill" fisk så endene får være i fred [ :D ] Da kan det jo faktisk være kos å fiske der, ikke misforstå - Gjedde er gøy å fiske det sikkert men ikke når de eter opp alle endene og "ødelegger" livet i dammen. Altfor liten pytt til at så mye Gjedder skal herje rundt der [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at gjeddene tar de små endene mens det er andre som tar de store... Er det planer om redusering av den arten som tar de store endene også..? [ :D )]

Men ærlig talt, er det noen stor sak at de gjeddene som er i denne dammen/pytten fiskes ut? Ja, nå spør vel kanskje jeg som jeg har vett til igjen... [:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, det burde bli en konkurranse for Jegerforeningen [ :) ] Og nei jeg mener ikke det er noen stor sak, er lissom ikke noen fiskeplass uansett hvis du hadde sett stedet. Sikkert flere Sandefjordinger som kommer til å hoppe på meg med øks nå men [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forsøke å utrydde en gjeddebestand med sportsfiske er dødfødt. Gi dammen noen år å vokse på, så er gjeddene like glade i andekjøtt igjen. Hvis de ønsker å bli kvitt gjedda, må dammen tømmes for vann, eller så må de bruke gift.

Jeg har forøvrig sett gjedde ta andunger, og faktisk også en terne. Den gjedda som tok en andunge var ikke store fisken, og alle som har fisket gjedde med poppere vet at gjedda gjerne angriper ting som vrikker seg avgårde i overflaten. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett gjedder ta ender. Og kom en fuglegubbe bort til meg ved et lite tjern, og lurte på om det var gjedde i vannet. Fordi de hadde fulgt med noen sjeldne fulger som holdt til der hvert år. Og nå var de blitt borte, og han mente han hadde sett gjeddene ta dem. Men at dette er blåst helt ut av proposjoner, er selvfølgelig helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde spiser ender på samme måte som ulv spiser elg. Det hele koker ned til hvilke aspekter ved vår natur som er politisk korrekt. Hauk tar fugl, også sjeldne fugler.Mink tar også ender, måker,ærfugl etc så fjæra fyker. Hva er naturlig og hva er ikke?? Tapp nå endelig ned dammen for dermed å spare de stakkars endene, men gjør det med åpenhet omkring natur/ ikke natur. Natur-kontra park. Prøver man å skape en bit natur rundt seg så må man også være forberedt på at livet i naturen ikke er slik som Walt Disney gjerne ville fremstille det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Gjedde spiser ender på samme måte som ulv spiser elg. Det hele koker ned til hvilke aspekter ved vår natur som er politisk korrekt. Hauk tar fugl, også sjeldne fugler.Mink tar også ender, måker,ærfugl etc så fjæra fyker. Hva er naturlig og hva er ikke?? Tapp nå endelig ned dammen for dermed å spare de stakkars endene, men gjør det med åpenhet omkring natur/ ikke natur. Natur-kontra park. Prøver man å skape en bit natur rundt seg så må man også være forberedt på at livet i naturen ikke er slik som Walt Disney gjerne ville fremstille det.

Greit nok, men denne dammen ligger midt i en "walt disney" (som du kaller det) park som har et svømmehall anlegg, fotballbane, joggebaner, tennisbaner etc. rundt seg. Og en fin dam med ender, svaner og den slags for å matche den naturen som de skal "bygge" rundt der. Er ikke et villmarks vann hvis du skjønner hva jeg mener [ :D ] Ikke at jeg bryr meg så mye om dette anlegget, men kan skjønne folk som ikke vil at Gjedden skal ete opp alle endene som barn og voksne syns er koselig å ha der for å se på og mate dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

sitat:Opprinnelig postet av syver

Nå er det vel også slik at det finnes tobeinte rovdyr med sans for ender der nede. Har noen vurdert å starte utfisking av dem??[ :D ]

Utfisking...eller rettere sagt utSENDING av disse får Utlendingsdirektoratet/politiet ta seg av [ :) )]

Den var god (og sikkert også treffende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.