Gå til innhold
Fiskersiden

Monster karuss


Andrè
 Share

Recommended Posts

Jeg synes både fargen totalt sett og ryggfinnen lukter litt Cyprinus carpio.Ryggfinnen på karussen skal være mere kontinuerlig positiv bue og ikke ha den negative knekken som karpen har. Den markerte opphøyningen av finnen i fremkant er vel også litt karpeaktig selv om den mangler den spisse takkete fremre strålen. Hadde vært gøy å se skjeggtrådene. Spørsmålet strander vel på om det er karpe i sjøen[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en karuss, men en SØLVKARUSS, det er jeg rimelig sikker på. Det er ihvertfall ingen 100% ren karuss. Kan være en karuss X sølvkaruss, men det er neppe hybrid med karpe, selv om man heller ikke kan utelukke dette helt, særlig pga størrelsen. Fisken har for lyse skjell (jeg har fisket karuss og sølvkaruss i danske vann og de rene karussene hadde mørkt bronsefargede skjell med et grønnskjær alle som en, mens sølvkarussene hadde lyst olivenfargede skjell, akkurat som fisken på bildet), antall skjell langs sidelinjen (30) er litt lavt til å være ren karuss, men passer godt med sølvkaruss. Ryggfinnen er for konkav til å være karuss, men stemmer fra med både karpe og sølvkaruss. Halepartiet er også mer sølvkaruss enn karuss. Eneste jeg er usikker på er munnen, den kommer dårlig frem på bildet. Sølvkaruss har (mye) større munn enn karuss, og mange av de store 'karussene' jeg har sett innmeldt i Danmark de senere årene har utvilsomt vært sølvkaruss. Egentlig litt rart at de ikke har catchet dette der nede i det danske...

Og by the way, uansett er dette en utrolig flott fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ju varit massa diskusion runt fiskarna från Paviken på Gotland. Tror fortfarande svenska rekordet (3000gr) är en gotlandsfisk. Många hävdar dock att det kan vara snack om sølvkaruss ev hybrid här, men vad jag vet så har ingen lyckats bevisa det. Att fiskarna härifrån ser annorlunda ut framför alla att dom är väldigt ljus i färgen, hävdas bl.a bero på att vattnet innehåller mycket kalk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig sikker på at dette ikke er en Karpe X Karuss, og jeg tror bildet "lyver" litt angående ryggfinnen Knut.Jeg har fått noen hundre "Karprusser", og denne fisken har ikke de samme kjennetegnene.Hiver meg glatt på Sølvkaruss-teorien til Rune.

...Men for all del; En utrolig fin fisk!! Er ikke LITT misunnelig en gang[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Har ju varit massa diskusion runt fiskarna från Paviken på Gotland. Tror fortfarande svenska rekordet (3000gr) är en gotlandsfisk. Många hävdar dock att det kan vara snack om sølvkaruss ev hybrid här, men vad jag vet så har ingen lyckats bevisa det. Att fiskarna härifrån ser annorlunda ut framför alla att dom är väldigt ljus i färgen, hävdas bl.a bero på att vattnet innehåller mycket kalk.

Det kan naturligvis være visse nyanseforskjeller, og alle fiskearter tar til en viss grad farge etter omgivelsene og bunnen. En karuss fra et kalkrikt vann med lys bunn vil derfor forventes å være lysere oliven/bronsefarget enn en karuss fra et kullsvart gjørmehull. De danske vannene har generelt lysere bunn enn mange norske vann, og selv ren karuss er jevnt over lysere enn norske karuss fra vann med svart mudderbunn.

Likevel ser man klar forskjell på karuss og sølvkaruss i vann der begge arter forekommer. Karussen er mer lyst bronse/mørk oliven, mens sølvkarussen er mer lyst oliven, som fisken på bildet. Det er mulig at karussene fra Paviken er lysere enn karuss fra de fleste andre vann, men så vidt jeg har kunnet registrere er de mer enn mørke nok til å være rene karuss. At alle de andre kjennetegnene, som munnstørrelse, form på ryggfinne, kroppsform, og skjellstørrelse også rimer mer med karuss enn sølvkaruss, gjør at jeg ser liten grunn til å tvile på at Gotlandsfiskene er rene karusser, selv om det naturligvis er mulig jeg tar feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.