Gå til innhold
Fiskersiden

Grunnfòr og agn


Jørgen
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Alt som er spiselig og fisken syntes er gost/atraktivt vil fungere i større eller mindre grad. Husk at mye av fôret et basert på nettopp malt brød og mais.

I Norge er vi kanskje litt overfladiske til det å bruke riktig fôr, men på kontinenetet og da spesielt i konkurransesammenheng er det alfa og omega at fôret er riktig. Ikke bare smak og lukt, men like mye det å presentere agnet riktig.

Derfor finnes det egne fôrblandinger til mort i stilla vann, mort i sakteflytende elv og mrt i stri elv. Det finnes vidre fôr for småmort, mellomstor mort og stor mort. Og til slutt får du for som morten primæert skal spise på bunnen, midt i vannet eller høyt i vannet.

En konkurransefisker stiller derfor opp med gjerne 5-10 forblandinger på hver konkurranse for å kunne tilfredsstille alle behov.

Lett - nope. [ :) !][} :) ][ :( !][} :) ]

Nå må Avkroken slutte å skremme vannet av nye konkurranse fiskere ! Hva skal en junior tro hvis du sier at han må ha 5 - 10 forblandinger på hver konkurranse ! Ingen jeg kjenner i Norge bruker mer en maks 2-3 blandinger .Kanskje kan dette skje på kontinentet , men vi lever heldigvis i Norge. Ofte kan det holde med 1 blanding !

Lett - Veldig.

Billig - Veldig.[ :) ][ :D ][ ;) ][ :) ][ :D ][ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Neida Arild, ikke meningen å skremme noen. Selv har jeg med meg kun 1 stk blanding på mine turer og kalrer meg utmerket med det. Eksemplet jeg skisserte var selvfølgelig i overkant av hva som er vanlig uansett. Har tittet litt på konkurranser i Frankrike og tallene jeg referer til kommer derfra, selv om jeg har sett et individ i Norge som fisker på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå er det nok på tiden å redusere fôrmengden ja. Men, det kommer jo an på. Var en tur i Nitelva i går og småstammen nappet nesten hele tiden, selv om jeg fôra ganske hardt,

Enkelte arter reduserer ikke spisinga så veldig mye selv om vinteren nærmer seg. Arter som stam, vederbuk og mort, er jo nesten like aktive året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart på tide å vurdere mengden for man skal fore med fremover, fiskens metabolisme synker gradvis med synkende vanntemp. og dermed vil matinntaket gradvis reduseres.

Fiskens luktesans er mye bedre enn det den gemene hop tror eller kan forestille seg. Riktig forblanding på rett sted til rett tid kan være helt avgjørende for et vellykket resultat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stim med 10-15 vederbuk mellom 1 og 2 kilo spiser raskt opp 3 kilo tørt for. Noe som funker bra er en "klementin" for hver landet/kroket fisk. Da holder man gjerne liv i gutta over en lengre periode. Man har mye å lære av konkurranseguta her ;-) Lite og ofte er gjerne en svært god regel. På høsten og i kaldt vær er loosefeeding ofte bedre. Maggott som drysser ned over hodet på en sulten stam eller vederbuk vil ofte trigge fisken til hugg, noe en "grapefruktball" sjelden gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde i går at vederbuken stakk videre selvom jeg hadde hadde en forholds tøff grunnforing.(8 store baller) Når vederbuken kom kjørte jeg en klementin per napp fisken var vanskelig å kroke men forsvant allikevel. Kanskje det var derfor fisken var vanskelig å kroke grunnet for hard foring. For et par uker siden var det derimot helt motsatt. Fikk bare enkelte buk Åtte store baller også da i grunnforingen, For holde fisken måtte jeg bruke en appelsin for hver fisk. Loosefeeding er sikkert en pro greie da det stadig faller godbiter ned over fisken. Har tenkt til å teste litt konkurransefiske neste år og driver litt trening nå på høsten. Utrolig gøy masse å lære og spesiellt om foring. Har et par spørsmål som sikekrt noen her kan svare på:

Hvor får jeg kjøpt magstick? (Sånn som klistrer sammen maggot.)

Kombinasjonsfor: Vil et for som er laget for buk og stam funke like greit for Brasme ved å tilsette karamelllukt feks. Eller er ikke kombinasjonsfor å anbefale? En greie er jo såklart at for for vederbuk ikke bør være så tungt som til brasme men i stille vann har vel ikke dette noe betydning. Skremmer karamelllukten annen fisk enn brasme? Hvis det ikke gjør dette så bør man vel på steder som feks glengshølen alltid bruke et for som tiltrekker både Brasme og Vederbuk siden det er mye av begge arter???

Forøvrig utrolig spennende det her med foring[ :) ][ :( ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Hvor får jeg kjøpt magstick? (Sånn som klistrer sammen maggot.)

Kombinasjonsfor: Vil et for som er laget for buk og stam funke like greit for Brasme ved å tilsette karamelllukt feks. Eller er ikke kombinasjonsfor å anbefale? En greie er jo såklart at for for vederbuk ikke bør være så tungt som til brasme men i stille vann har vel ikke dette noe betydning. Skremmer karamelllukten annen fisk enn brasme? Hvis det ikke gjør dette så bør man vel på steder som feks glengshølen alltid bruke et for som tiltrekker både Brasme og Vederbuk siden det er mye av begge arter???

Forøvrig utrolig spennende det her med foring[ :( ][ :) ][ :) ]

Jeg har Magstick i butikken (åpen i dag, vettu [ :) ])

Høres foruftig ut det du skriver, men overlater til mer drevne konkurransemeitere å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...

ALT reagerer på knust krabbe. Dette var tips nr 1 når man forte opp fiskeplasser i riktig gamle dager, bla forteller min bestefar om hvordan de fisket hyse. Da forte de med knust krabbe, og det var visst alltid noen som la seg tett opptil i strøm-retningen...

Knust krabbe er et suverent lokkemiddel, men det krever litt tid, og knusing/mosing er ingen jobb for sarte sjeler... Jeg foretrekker å fore med reke-avfall. Det blir mye slikt når familien setter seg ned med en kilo reker, så da har jeg til en foring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Saltvann kan forkurv anbefales. Mal opp reke blåskjell OL og bland det i en ferdigblanding til sjøfiske. Denne er ekstremt klebrig og forkurven tømmes ikke selv med rett opp og ned fiske fra båt.

Har dårlig erfaring med å bruke innmat fra fersk fisk. Det fisker ikke på langt nær så bra.

Når jeg bruker forkurv i sjøen bruker jeg ikke tilsetningssmaker som monsterfish,Blucrab osv. De brukes kun hvis jeg fisker uten forkurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Ferskvann. Våre nye landsmenn har et utall av bønner linser osv. Black eyed beans og Chickpeas er jo noen gamle klassikere. Bar husk at de skal koke seg møre. Tilsett smak og litt sweetener så er du igang. Her er det bare å prøve seg frem.

Tigernuts er jo også kjent. de jeg lager krever litt planlegging. Etter koking lar jeg dem ligge opptil etpar måneder i lake før jeg bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har noen bokser med dip for boosting av boilies. Kan dette brukes som luktspredning i grunnforblanding under foring? Evt hvilken mengde pr. kilo grunnfor?

Kan slik dip også brukes med hell til mais, hvis man lar mais ligge et døgn eller to for å godgjøre seg? Noen med erfaring rundt smakstilsetning til mais?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest alle innleggene[:I]

Hva synes dere at er viktigest med forets egenskaper.

Dette må jo være viktig ettersom man skal blande foret selv.

Hva tror dere er det som som gjør at nettopp foret ditt lokker fisk.

Feks: Til sørv tror jeg det viktigeste er at foret er mest mulig levende. Ved feeder fiske vil jeg ha ganske tørt med endel partikler.

Dette skal stige. Ved duppfiske vil jeg ha bløtt med partikler. Dette skal synke sakte. Smaken tror jeg ikke er så viktig til sørvfor.

Savner kanskje litt blodpulver i suterblandingen din. For og få litt skying. Men hva vet jeg[ :) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp denne tråden igjen jeg, med et par spørsmål:

Hva bruker dere når dere maler opp brød? Kjøttkvern? Foodprosessor? (har allerede ødelagt en [ :) ])

Hvor lenge og på hvor høy temperatur varmer dere brødet for å få brun rasp?

Har noen en oppskrift/forslag til et klissete fòr til method feeder i sjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta var jo en bra trå! Har noen spørsmål jeg også:

1. Leste i et svenskt blad (mulig det var fiske jurnalen,er noen år siden) om en som brukte bare kyllingfor,mais og vaniljesukker,tror det var etter brasme eller karuss.Noen som har noen erfaringer med bruk av kyllingfor i blandinger?

2. Fikk et tips om at vinterfor burde inneholde noe som lukter sterkt og vitløk ble nevt.Funker dette/brukes det,og i så fall hvordan og til hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.