Gå til innhold
Fiskersiden

Skatetreff i Namsos på ettervinteren?


 Share

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk at det må tas forbehold om at isen er trygg! I midten av februar i år var det ikke is, først trygg is i slutten av måneden. Antar at det er Sjøåsen hotell folk kommer til å bo på? (Hvorfor ikke sette opp teltet og drive nattmeite på isen? [8D])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingen regel om hva slags utstyr man må ha på isen. Men klart en fordel med kortere stenger. Sist brukte jeg 9fots inline stang,men faller bort fra den neste gang, da det ikke var spesielt moro når stanga frøs. Vanlige kastestenger med grei slukvekt -+60g er nok ok. Vil nok også foretrekke monofilament. Trur kanskje multi vil fryse på spolen når den trekker til seg vann. Men dette vet jo dere erfarne isfiskere bedre enn meg. Utstyr a-la gjeddemeite er nok tingen. Glidende er absolutt en stor fordel,men inget must. Det som er spennende er jo artsmangfoldet.noe av det som er tatt her: Piggskate,Kloskate,Hågjel,Svarthå,Småflekket Rødhai,Gråhai,Pigghå,Spisskate,Hyse,Strømsild,Hvitting,Torsk, Sjøkreps,Trollkrabbe,Taggmakrell.

EDIT: Som SMS sier, så er isen svært usikker her. I fjor var det isfritt lenge. Kom ikke skikkelig is før i slutten av februar. Men dette er jo ingen problemer for meg å oppdatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres absolutt interessant ut, men antar det vil bli mer "på-sparket-tur" enn dere skisserer da isforholdene ikke er så lett å styre, men om alle holder av hele februar og kan reise på kort varsel nærmer vi oss en plan!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein: neppe grunnere enn 15 meter, men sikkert mulig å få de enda grunnere også. Sannsynligvis mest fiske etter skate på dyp fra 20 til 40 meter. Lygnin er ikke særlig dyp, tror ikke du finner noe sted der som er særlig dypere enn 60-70 meter, og fisket blir nok mest på grunnere vann enn det. Intet behov for multifilament her vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pratet litt med Avkroken. Vi diskuterer om hvordan turen skal legges opp. Fjorden har vel ikke den beste offentlige kommunikasjon så vi er avhengig av bil. Det enkleste er vel å ta fly til Trondheim og enten leie bil eller å komme oss til Namsos via off komm og sitte på med noen fra hotellet til fiskeplassen.

Fly direkte til Namsos blir vel vesentlig dyrere?

Neste spørsmål er agn. Er det mulig å skaffe dette på stedet eller må vi ha med?

Overnatting finnes det noenlunde rimelige hoteller/pensjonater ol i området?

Utstyr osv kan vi ta senere

Vi gleder oss!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av charlie

Har pratet litt med Avkroken. Vi diskuterer om hvordan turen skal legges opp. Fjorden har vel ikke den beste offentlige kommunikasjon så vi er avhengig av bil. Det enkleste er vel å ta fly til Trondheim og enten leie bil eller å komme oss til Namsos via off komm og sitte på med noen fra hotellet til fiskeplassen.

Har selv plass til 3 stk i bilen og jeg kommer til å kjøre fra Trondheim til Lygnin (forbi Værnes) enten torsdag eller fredag den aktuelle helgen, får sikkert ordna meg avspasering den fredagen. Ikke voldsomt med offentlig kommunikasjon fra Værnes til Lygnin tipper jeg, men vet ikke noe mer her. Det er kort vei fra hotellet jeg foreslår under til Lygninfjorden, går fint om et par mann har biler og kjører et par turer f.eks. Men helt klart en fordel om flere har leiebiler.

sitat:

Fly direkte til Namsos blir vel vesentlig dyrere?

Neste spørsmål er agn. Er det mulig å skaffe dette på stedet eller må vi ha med?

Ikke regn med å få kjøpt verken makrell eller sild nei, makrellfilet i bøtter og spann bør tas med fra sivilisasjonen. Vilhelm og jeg brukte 2 kg makrellfilet hver på 6-7 timeri februar, MYE slimål! Krabbe kan være et alternativt agn for å slippe at sliålen spiser det opp for fort.

sitat:

Overnatting finnes det noenlunde rimelige hoteller/pensjonater ol i området?

Dette er det nærmeste hotellet til Lygninfjorden, og er blitt brukt av THK de siste åra:

http://www.argard.nu/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agn kan jeg skaffe i Namsos. Vi går sammen og bestiller 100 kg agnsild fra Rørvik via fiskebutikken på Rema-senteret, tenker jeg. Dette skulle bli rundt 1500 kr totalt, og vi får muligens rabatt. Ca 3 kg sild per dag pr. pers skulle holde.

Det er muligheter for at jeg har tre plasser i bilen min enten opp eller ned. Blir der sannsynligvis hele uke 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig transport fra værnes bør kunne la seg ordne. Bussen stopper like utenfor "hotellet" som SMS refererer til. Bussen går fra Trondheim via værnes. gå inn på www.nor-way.no og se på sør-norge. Ekspressbussen Namsos-Trondheim skulle vel være rett rute. Det er også mulighet for å ta tog til steinkjer, og buss videre herifra. ellers er det et stykke fra hotellet og til plassene der det fiskes fra(4-5-6km),men regner med at dette ikke vil være noe problemer da flere forhåpentligvis stiller med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.